2024-05-31, 08:40
Medlem
Hen har bara feminister och metrosexuella stockholmare i media använt. Låter som man tilltalar en jävla höna. Det heter f.ö vederbörande.

Och nu från ett idiotiskt ord till ett annat. En ”dom” får du i domstol. Det stavas ”de” eller ”dem”. Och ”dem” ska användas sparsamt. För många skriver ”dem” när det egentligen ska vara ”de”. Tom på universitetsnivå
Citera
2024-05-31, 08:44
Medlem
Orm Ondes avatar
Jag använder inte och kommer inte att använda ”hen”. Det är ett påhittat onaturligt ord som används som en markering för att visa hur politiskt korrekt användaren är. Av någon anledning har det alltid varit viktigt för vänstern att ”modernisera” språket. Detta är något jag avvisar med förakt, i synnerhet beträffande ”hen”, som inte tillkommit för att anpassa skriftspråket så att idioter lättare skall kunna uttrycka sig utan av rent identitetspolitiska skäl.

Att bli kallad ”hen” gör mig rent förbannad. Jag må vara både det ena och det andra, men jag är inte hermafrodit.
Senast redigerad av Orm Onde 2024-05-31 kl. 09:04.
Citera
2024-05-31, 08:48
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Hen har bara feminister och metrosexuella stockholmare i media använt. Låter som man tilltalar en jävla höna. Det heter f.ö vederbörande.

Och nu från ett idiotiskt ord till ett annat. En ”dom” får du i domstol. Det stavas ”de” eller ”dem”. Och ”dem” ska användas sparsamt. För många skriver ”dem” när det egentligen ska vara ”de”. Tom på universitetsnivå
Ja, om lallande fånar som inte kan skilja på ”de” och ”dem” skulle man kunna skriva en egen jättetråd.
Citera
2024-05-31, 09:23
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag träffade en person igår, som på allvar ville bli tilltalad som DEN.
Citera
2024-05-31, 09:25
Avstängd
Hörde ”en” förr rätt ofta börja minska tack och lov
Citera
2024-05-31, 09:27
Avslutad
Har hört detta någon gång, men i samtliga fall har det varit en jävla idiot som sagt det.
Citera
2024-05-31, 09:49
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
https://sverigesradio.se/artikel/ordet-hen-anvands-allt-mindre-det-har-ordet-anvands-istallet

Använder ni ordet hen? Använder folk i eran närhet ordet hen? Har ni något annat ord som ni använder, isf vilket?
Tyvärr fick ordet hen omedelbart en politisk och sexuell laddning som gör det omöjligt att använda det enbart som ett könsneutralt pronomen.

För jag tillstår att det i vissa situationer hade varit praktiskt: ”När kunden kommer in i butiken hittar hen varukorgarna till vänster”.

Men om någon skriver så tror man att kunderna i just denna butik utgörs av män som klätt utvisa till kvinnor eller vice versa. Eller att den som skrivit meningen vill visa att hen är en könspolitisk aktivist.
Citera
2024-05-31, 09:58
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
"Många ickebinära vill ha ett pronomen som sticker ut".

Jo men det är väl klart att de vill.
Det är väl här problemen uppstår.

Om en karl hemsk gärna vill se ut som och klä sig som en kvinna bara gjorde det, hade det inte varit några diskussioner alls. Men problemet uppstår när den transsexuelle mannen inte nöjer sig med att bli sedd som kvinna, utan han måste tydligt visa att han är en man, men beter sig som en kvinna.

Det är någon form av exhibitionism. De njuter av att väcka reaktioner hos omgivningen, hos personer som inte alls vill bli inblandade i exhibitionistens sexualitet.
Citera
2024-05-31, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Tyvärr fick ordet hen omedelbart en politisk och sexuell laddning som gör det omöjligt att använda det enbart som ett könsneutralt pronomen.

För jag tillstår att det i vissa situationer hade varit praktiskt: ”När kunden kommer in i butiken hittar hen varukorgarna till vänster”.
.

Håller med, i teorin ett sunt och praktiskt ord istället för att säga tex "han eller hon". Men som du säger så blev det ju för mycket politiskt samhörighet kopplat till det.

Kan nog räkna antalet gånger jag använt hen och då har det nästan uteslutande varit i textform då det känts onaturligt i talform.
Citera
2024-05-31, 10:48
Avslutad
Blir intressant i domstolssyften..

Dom fick sin dom.
Citera
2024-05-31, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Dumsvensken kom äntligen på att ordet är lånat från engelskan och betyder höna...

Vi använder fortfarande ordet bra. Det betyder behå på engelska....
Citera
2024-05-31, 12:05
Medlem
ReijoHervonens avatar
Klart användandet har minskat, dom som använde ordet dog väl bort antar jag.
Det handlar om människor som var dummare än tåget så deras chanser till ett långt liv var inte heller så stora. Skulle inte förvåna mig om en del av dom strök med då dom försökte stoppa tungan i ett eluttag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in