2024-05-31, 15:33
Medlem
Jag har inte läst alla trådens sidor men det verkar som att folk missat poängen: dom ersätter bara hen om man pratar om en icke-binär människa.
Hen kommer säkert att fortsättas användas när det gäller att prata om en person där könet inte ska framgå eftersom man inte vill könsbestämma någon och därmed skapa en förväntan. När förskolan ska få besök av en brandman eller sjuksköterska pratar man om "hen" innan för att visa barnen att det lika gärna kan vara en man som en kvinna som dyker upp. Smart!
Jag avskydde hen innan men tycker det är praktiskt nu.
Citera
2024-05-31, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
https://sverigesradio.se/artikel/ordet-hen-anvands-allt-mindre-det-har-ordet-anvands-istallet

Använder ni ordet hen? Använder folk i eran närhet ordet hen? Har ni något annat ord som ni använder, isf vilket?

"Hen" är ett pronomen jag reserverar för särskilt vidriga individer, såsom den psykotiske dvärgen i kreml. Hen synes ju även ha en ambivalent sexualitet (jmf med alla homoerotiska foton på hen, barbringad gränslandes en svettig häst med gubb-tuttarna guppande) och då passar det ju extra bra.
Citera
2024-05-31, 15:42
Medlem
"Dom" är ju helt värdelöst som substitut då det är plural och "hen" används primärt vid singular.
"Den" är bättre. "Hen" är alltså och har alltid varit överflödigt trams.

Ex:
"Person rånad vid bankomat"
En person rånades när den gick från bankautomaten i går kväll.
Citera
2024-05-31, 15:44
Medlem
OntOmQs avatar
Språk ska utvecklas naturligt, inte genom statlig påverkan.

"Dom", va? Åsyftas "dem"? Är det någon form av pluralis majestatis?

"Den" är ett bättre förslag.
Vad hände med "vederbörande"?
Senast redigerad av OntOmQ 2024-05-31 kl. 16:16.
Citera
2024-05-31, 16:02
Medlem
idiamindadas avatar
Hen om det är en hon. Hum om det är en han. Rätt ska vara rätt.
Citera
2024-05-31, 16:03
Medlem
Twitterturkens avatar
Bland äldre kanske, slår man på valfritt barnprogram gjort de senaste åren så är "hen" ett av orden de verkligen hamrar in, oftast i helt onödiga situationer.
Prästens lilla kråka är en hen, tydligen
Citera
2024-05-31, 16:22
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag träffade en person igår, som på allvar ville bli tilltalad som DEN.
Hur funkar det i realiteten att prata så?
Är du ok eller måste den användas hela tiden?
Frågar man t.ex. -Vill den gå med på bio?
Och skulle dom fungera på samma sätt som den?
Citera
2024-05-31, 16:27
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Hur funkar det i realiteten att prata så?
Är du ok eller måste den användas hela tiden?
Frågar man t.ex. -Vill den gå med på bio?
Och skulle dom fungera på samma sätt som den?
Vem åsyftar du med bion. Även hen blir obestämd där, vem åsyftas?
Citera
2024-05-31, 16:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
"Många ickebinära vill ha ett pronomen som sticker ut".

Jo men det är väl klart att de vill.

Och så vill de leka amerikaner.

THEY/THEM...

Den nya generationen clowner är redo för cirkus.

Så länge vi andra slipper ha med dem att göra så är det väl bara att gratulera dem.
Exakt. Ännu en amerikanisering av språket. Det räcker tydligen inte med "tänker jag" och "utmaningar" i långa banor...
Citera
2024-05-31, 17:14
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Min poäng är att man skrev h*n akademiskt innan nån fick för sig att ljuda det, och plötsligt blev det ett begrepp med en politisk underton.
H*n är back to basics.

Du gör naturligtvis som du vill. För många av oss sänder det ett budskap om att du förmodligen också skriver dina pronomen på linkedin och går i Prideparad

Nej jag går inte i parad eller är aktiv på ”Linkedin”
Däremot undrar jag hur jag ska uttala h*n i ett samtal om en person där jag behöver bolla en problematik med tredje part utan att riskera outa vem det handlar om?
Och om det är i skrift så är det väl ingen skillnad om jag väljer att skriva hen eller h*n ???

Släpp din issue bara
Citera
2024-05-31, 17:25
Medlem
Folketstempels avatar
Det var påtvingat och en politisk markör att man inte var rasist eller homofob under den rödgröna diktaturen.

När tidölaget tog makten så släppte folk pk-grejer som detta och är min teori om varför det minskar i användning.
Citera
2024-05-31, 17:49
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Nej jag går inte i parad eller är aktiv på ”Linkedin”
Däremot undrar jag hur jag ska uttala h*n i ett samtal om en person där jag behöver bolla en problematik med tredje part utan att riskera outa vem det handlar om?
Och om det är i skrift så är det väl ingen skillnad om jag väljer att skriva hen eller h*n ???

Släpp din issue bara

Då väljer du den, vederbörande eller personen ifråga eller använder helt enkelt han så får kvinnor ingå underförstått. Vill du absolut uttala håstjärna-en går väl det bra också.

Använder du hen ansluter du dig till idén om fler kön än två och att man inte får kalla vissa människor för han eller hon och propagerar för den.Hen är inget neutralt pronomen i svenskan utan ett propagandaord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in