2024-05-30, 18:56
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Hen var att ljuda det akademiska h*n, som gått alldeles utmärkt att använda innan kulturmarxisterna fick pronomenfeber.

Att det avtar säger en del om att folk tröttnat.

I mitt jobb när jag skriver mail så använder jag ”hen” ibland.
Säg att jag har ett gäng medarbetare och behöver beskriva en situation som innefattar en av medarbetarna och använder pronomen i form av ”hon” när det endast finns EN kvinna på arbetsplatsen.

Då skulle jag kunna åka dit eftersom min mail är offentlig och kan begäras ut. Man får inte skriva känsliga personuppgifter på det viset.
Citera
2024-05-30, 18:58
Medlem
Jag har sällan sagt hen, det är mest i skrift när man av någon anledning inte vill röja könet på en person (för att inte utlösa ett ton könsbias i svaren) som det är praktiskt.
Citera
2024-05-30, 19:06
Medlem
SmurfSmurfs avatar
"Dom" låter inte klokt och bäddar för missuppfattningar.

Är inte så förtjust i hen men hellre ett uppfunnet ord än att försöka knöka in begreppet i ett existerande, bara för att apa efter USA.
Citera
2024-05-30, 19:09
Medlem
Rastapunxs avatar
Använder faktiskt hen fast jag tyckte det var idiotiskt.
I verkliga livet funkar det dåligt då folk blir arga om man kallar dem hen. Gör ju det för att det inte går att se om det är en han eller hon. Folk uppskattar det inte.
Online funkar det bättre. På flashback har jag använt det och ingen har blivigt upprörd.
Dom känns skumt att använda ens för en kejsare.
Citera
2024-05-30, 19:21
Bannlyst
Vederbörande, hen, dom, i den ordningen
Citera
2024-05-30, 20:30
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
I mitt jobb när jag skriver mail så använder jag ”hen” ibland.
Säg att jag har ett gäng medarbetare och behöver beskriva en situation som innefattar en av medarbetarna och använder pronomen i form av ”hon” när det endast finns EN kvinna på arbetsplatsen.

Då skulle jag kunna åka dit eftersom min mail är offentlig och kan begäras ut. Man får inte skriva känsliga personuppgifter på det viset.
Du kan fortfarande skriva h*n.
Citera
2024-05-30, 20:31
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Det är många som glömt att just "h*n" användes flitigt på Flashback innan "hen" lanserades aktivt. Själv kan jag säga hen när man just inte vet vilket kön den man talar om har. På så sätt är det ett bekvämt ord. Detta varvas med att använda "den" eller "personen" eller liknande som också är neutralt i förhållande till kön. Jag vänder mig dock emot att använda hen även om man vet vilket kön personen har. Det blir onödigt och handlar mer om att signalera värderingar och världsbild än om språklig tydlighet.
Precis. Jag skriver inte ordet av princip, men lägger inget värde i om andra gör det när det är neutralt anonymt t ex.

Men som du säger, en del skriver det ju som om de vore mongo. "Min man är dum mot mig. Hen slår mig".
Citera
2024-05-30, 20:32
Medlem
vägrar använda det ordet. vad är det för trams?
Citera
2024-05-30, 20:35
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Vi gör som amerikanerna. Vi kommer säga så här. Har hört det ofta numera. Det låter helt fel.
Citera
2024-05-30, 20:37
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Vi gör som amerikanerna. Vi kommer säga så här. Har hört det ofta numera. Det låter helt fel.

Dåmm är en hyvens kille.

Va?
Citera
Medlem
Mjälls avatar
Amerikaner är roliga när de förstår "vibben" av sitt eget språk utan att förstå dess syntax. Klassikern "could care less" är ett annat exempel.

Säger dom amerikanska vänsterdårarna "they" om enskilda personer eftersom pluralet skänker en känsla av kollektiv och storhet? Förstår de själva att de på sitt eget språk kallar en person för flera personer, eller känner de bara vibben hur Viktigt det låter att heta "they" och hur mycket den här personen behöver (eller inte behöver) boostas och känna sig Viktig?
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Psykologen kallade mig för hen, det var så provocerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in