2024-05-30, 17:42
Medlem
Snoppdoggydogs avatar
https://sverigesradio.se/artikel/ordet-hen-anvands-allt-mindre-det-har-ordet-anvands-istallet

Citat:
Ordet hen används allt mindre.

Det säger språkforskare på Göteborgs universitet och Språktidningens chefredaktör.

Men det finns ett annat ord som ungdomar istället börjat använda.

Använder ni ordet hen? Använder folk i eran närhet ordet hen? Har ni något annat ord som ni använder, isf vilket?
Citera
2024-05-30, 17:45
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
https://sverigesradio.se/artikel/ordet-hen-anvands-allt-mindre-det-har-ordet-anvands-istallet

Använder ni ordet hen? Använder folk i eran närhet ordet hen? Har ni något annat ord som ni använder, isf vilket?
Vet man inte om det är han eller hon så är hen smidigt.
Säger man dom om en person? Det är plural. Såvida man inte inväntar en dom.
Citera
2024-05-30, 17:49
Medlem
grungewhores avatar
Hen var att ljuda det akademiska h*n, som gått alldeles utmärkt att använda innan kulturmarxisterna fick pronomenfeber.

Att det avtar säger en del om att folk tröttnat.
Citera
2024-05-30, 17:51
Medlem
hippilis avatar
Ordet hen har jag aldrig använt mej av det blir han hon eller den eller det om man inte vet vad det är för kön på en person
Citera
2024-05-30, 17:53
Medlem
Masingas avatar
Borde automatiskt leda till flera örfilar för de luffare som använder ordet.
Citera
2024-05-30, 17:58
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog

Använder bara om man ska ge exempel på händelser, och slipper säga "han eller hon" hela tiden, när det är obekräftat eller obestämt vilket det handlar om
Citera
2024-05-30, 18:01
Medlem
Jag tror att pronomen hen nu får sin naturliga hemvist i akademiska texter, utredningar, forskning och liknande. Där fyller det en funktion.
Citera
2024-05-30, 18:05
Medlem
StigHelmutts avatar
Hen är ju singular
Dom är ju plural (flera)

eller är det för att vi går mot tvåkönighet som vandrande pinnar som ordet DOM ska implementeras ?
Citera
2024-05-30, 18:19
Medlem
"Många ickebinära vill ha ett pronomen som sticker ut".

Jo men det är väl klart att de vill.

Och så vill de leka amerikaner.

THEY/THEM...

Den nya generationen clowner är redo för cirkus.

Så länge vi andra slipper ha med dem att göra så är det väl bara att gratulera dem.
Citera
2024-05-30, 18:24
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Aldrig använt ordet höna utan nämnt dessa sinnessjuka för DET.
Citera
2024-05-30, 18:26
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Hen var att ljuda det akademiska h*n, som gått alldeles utmärkt att använda innan kulturmarxisterna fick pronomenfeber.

Att det avtar säger en del om att folk tröttnat.

Det är många som glömt att just "h*n" användes flitigt på Flashback innan "hen" lanserades aktivt. Själv kan jag säga hen när man just inte vet vilket kön den man talar om har. På så sätt är det ett bekvämt ord. Detta varvas med att använda "den" eller "personen" eller liknande som också är neutralt i förhållande till kön. Jag vänder mig dock emot att använda hen även om man vet vilket kön personen har. Det blir onödigt och handlar mer om att signalera värderingar och världsbild än om språklig tydlighet.
Citera
2024-05-30, 18:27
Medlem
Det kommer sig troligen av att man säger they/them som könsneutrala pronomen i engelskan. I svenskan, där ordet hen redan är etablerat, kan jag dock tycka att de/dem blir lite avigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in