2024-05-31, 05:27
Medlem
oiiihs avatar
ja,människan är i besittning av den förmågan.med hur många möjligheter som helst.
Citera
2024-05-31, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aboutblanci
https://www.nobelprize.org/uploads/2021/10/advanced-physicsprize2021.pdf

Där har du hela avhandling som ledde till nobelpriset. Bara att börja läsa
Holi macaroni, det var ju en diger fil, dessutom på engelska.
Jag får återkomma då jag läst den.
Trots att vi har skilda åsikter måste jag beundra ditt engagemang i frågan..

Kan du bara byta ut några nervärderande ord mot din "kombatant" och acceptera andra åsikter så vore det än bättre.
Jag återkommer när jag läst filen.
Citera
2024-05-31, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nej, det tror jag inte. I alla fall inte medvetet. Klimattramset är mera en form av religion/kontrollmetod för att få dumma människor att låta sig styras. Det fungerar också, det ser man på idioter som skyltar med att dom åker elbil och klimatkompenserar när dom flyger Moderna tidens avlatsbrev.

Ifall vi inte gör som globalisttoppen säger så kommer jorden att drabbas av översvämningar, diverse naturkatastrofer och svält. Lite som det står i bibeln? Jag förstår att dom upplysta som tror på klimatlögnen och "vetenskapen" givetvis inte har läst bibeln då den är en sagobok. Men jag skulle uppmana dom att göra det och se om det finns några likheter med det som dom kallar för vetenskap och klimatforskning.
Sånt som är för stort för enskilda människor att greppa har alltid använts av makteliten för att kontrollera fotfolket.

Dessa imbecilla clowner som styr EU som inte ens kan byta oljan i sin egen bil och knappt knyta sina skosnören kan givetvis kontrollera och styra klimatet för att rädda oss bara vi ger upp allt eget tänkande och all frihet
90% av dessa idioter i Bryssel har aldrig haft ett riktigt jobb, för det klarade dom inte av men dom ska ställa om termostaten för hela världen...

Att människan påverkar klimatet är helt säkert. Orsakerna likaså. Finns inget tvivel om det.

Sen blandar du ihop politikers lösningarna, som inte alltid är så bra med detta. Fuck brussel, fuck deras påhitt till lösningar som går ut på oss vanliga personer.
Citera
2024-05-31, 05:31
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenheten
Finns inget att tro, vi vet att människan påverkar klimatet. Vi lever i ett tidevarv som kallas för antropocen. Det är möjligt att det hade blivit lika varmt på lång sikt, men inte under så kort tidsrymd som nu beräknas. Det gör att växter, djur och människor (via deras infrastruktur) inte hinner anpassa sig. I bästa fall kan vi hejda utvecklingen så att verkningarna inte blir alltför allvarliga.
Mänskligt kan jag förstå att man inte vill tro att det är så här.

Hur tänker du att vi i påverkar klimat?
Citera
2024-05-31, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Holi macaroni, det var ju en diger fil, dessutom på engelska.
Jag får återkomma då jag läst den.
Trots att vi har skilda åsikter måste jag beundra ditt engagemang i frågan..

Kan du bara byta ut några nervärderande ord mot din "kombatant" och acceptera andra åsikter så vore det än bättre.
Jag återkommer när jag läst filen.

Yes, det är en extremt komplex och grundlig rapport. Men allt finns där. Jag ber om ursäkt för min ton. Som jag skrev, jag är ödmjuk. Visar det sig att jag skulle ha fel vill jag veta det jag tror på det sanningen.
Citera
2024-05-31, 05:32
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Tex:
”2021 års nobelpris i fysik går till tre forskare som har hjälpt oss att förstå klimatet och andra komplexa system.
– Priset ger energi till klimatforskningen och visar igen att det inte längre finns någon tvekan om att mänskligheten påverkar den globala uppvärmningen, säger Deliang Chen, forskare vid Göteborgs universitet och ledamot i Kungliga Vetenskapsakademien. ”

Sen NASA får väl också ses som säker källa?
Deliang Chen? Det låter rent av kinesiskt. Tror du Kina har nånting att vinna på att pusha fram klimatpolitiken och elbilarna? Tror du att CCP kanske rent av skickar ut folk till väst för att influera och styra den politiska opinionen så att den ska gynna Kina? Ryssarna har ju alltid gjort det, åtminstone sedan Lenins dagar. Du tror inte att dom mera organiserade kineserna skulle ha kommit på samma metod för påverka?
Citera
2024-05-31, 05:33
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Att människan påverkar klimatet är helt säkert. Orsakerna likaså. Finns inget tvivel om det.

Sen blandar du ihop politikers lösningarna, som inte alltid är så bra med detta. Fuck brussel, fuck deras påhitt till lösningar som går ut på oss vanliga personer.
Övertygande argumentation. Vi kan ändra meningen till: Att gud existerar är helt säkert. Orsakerna likaså. Finns inget tvivel om det.
Citera
2024-05-31, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Deliang Chen? Det låter rent av kinesiskt. Tror du Kina har nånting att vinna på att pusha fram klimatpolitiken och elbilarna? Tror du att CCP kanske rent av skickar ut folk till väst för att influera och styra den politiska opinionen så att den ska gynna Kina? Ryssarna har ju alltid gjort det, åtminstone sedan Lenins dagar. Du tror inte att dom mera organiserade kineserna skulle ha kommit på samma metod för påverka?

Deliang Chen är svensk medborgare, läs på om honom om du tvivlar.

Samma slutsats har kommit fram av forskare från alla länder, oberoende organisationer, fristående team osv. Skulle alla vara med på konspirationen?
Senast redigerad av aboutblanci 2024-05-31 kl. 05:37.
Citera
2024-05-31, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LLFFILLFMD
Jorden har funnits i ca 5 miljarder år, jorden har genomgått flertalet is-tider / värme rekord.

Människan har funnits i ca 50.000 år.

Senaste istiden var för ca 10.000, då låg sverige under havsytan med 2,5 kilometer is ovanför sig. Dvs Sverige fanns inte.

1000 år sedan var vikingatiden, då låg havsnivån ca 5 meter högre än idag.

10.000 - 1000 år sedan har det onekligen hänt väldigt mycket, men knappast om man ser till tidlinjen på 5 miljarder år.

Är det rimligt att tro att människan ens kan påverka om vi vill?

Visst att vi kan påverka nån promille, men i det stora hela tror jag inte det.

Vad tror ni?

Koldioxidhalten i atmosfären är vad som påverkar klimatet. Och människan genom sina fossila utsläpp påverkar koldioxidhalten. Det här hänt förr att livet på jorden påverkat koldioxidhalten vilket fått dramatiska konsekvenser för klimatet.
Citera
2024-05-31, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenheten
Finns inget att tro, vi vet att människan påverkar klimatet. Vi lever i ett tidevarv som kallas för antropocen. Det är möjligt att det hade blivit lika varmt på lång sikt, men inte under så kort tidsrymd som nu beräknas. Det gör att växter, djur och människor (via deras infrastruktur) inte hinner anpassa sig. I bästa fall kan vi hejda utvecklingen så att verkningarna inte blir alltför allvarliga.
Mänskligt kan jag förstå att man inte vill tro att det är så här.

Delvis rätt, det du utelämnar är de facto överbefolkningen som pressar alla biotoper genom konkurrens och utsatthet vilket man skyller på klimatet.
Nr 1 på listan av åtgärder hade varit att sterilisera 90% av alla Afrikaner, Indier och Asiater.
Citera
2024-05-31, 07:12
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
https://www.nobelprize.org/uploads/2021/10/advanced-physicsprize2021.pdf

Där har du hela avhandling som ledde till nobelpriset. Bara att börja läsa
Här har du slutsatserna från artikeln:
"Clearly this year’s Laureates have made groundbreaking contributions to our understanding of complex physical systems in their broadest sense, from the microscopic to the global. They show that without a proper accounting of disorder, noise and variability, determinism is just an illusion. Indeed, the work recognized here reflects in part the comment ascribed to Richard Feynman (Nobel Laureate 1965), that he “Believed in the primacy of doubt, not as a blemish on our ability to know, but as the essence of knowing.”, [32]. Recognizing the work of this troika reflects the importance of understanding that no single prediction of anything can be taken as inviolable truth, and that without soberly probing the origins of variability we cannot understand the behavior of any system. Therefore, only after having considered these origins do we understand that global warming is real and attributable to our own
activities, that a vast array of the phenomena we observe in nature emerge from an underlying disorder, and that embracing the noise and uncertainty is an essential step on the road towards predictability."

Ser ut som en massa flum där man endast konstaterar att det är komplext och man ingenting kan veta- Var är dom konkreta bevisen du talar om? Läste du själv ens artikeln som du kallar för bevis

Begriper du meningen jag fetade? Den enda slutsatsen man drar och som talar tvärtemot din determinism?
Citera
2024-05-31, 07:13
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LLFFILLFMD
Är det rimligt att tro att människan ens kan påverka om vi vill?

Ja det är rimligt och det är vetenskapligt underbyggt. Vad du tror ha ingen betydelse för vad vetenskapen säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in