Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Får väl först erkänna att ditt inlägg fick mig tänka till en extra gång. Det är naturligtvis moraliskt fel att stormakterna ostraffat kan köra över mindre länder utan att någon vågar protestera. I detta fall var dock Ukraina splittrat i väst och öst och det utnyttjade både Ryssland och USA/EU för egna syften. Båda stormakterna sa sig kämpa för de mänskliga rättigheterna. I verkligheten handlade det om ett militärt maktspel om flottbasen Sevastopol på Krim. Jag tycker det var säkerhetspolitisk idioti att Sverige blandade sig i denna känsliga maktkamp som vi inte har något med att göra.
Att försöka påverka andra länders politik i en för sig själv gynnsam riktning är ju något som i princip alla stater gör på ett eller annat sätt. Det är inte det minsta märkligt eller suspekt så länge det inte sker med militärt våld.
Att det hela skulle handla om den ryska flottbasen i Sevastopol var ju iofs en innovativ infallsvinkel jag inte hört innan. Men ryssarna hyrde den av Ukraina och kunde lugnt fortsatt med det, oavsett vad Ukraina tyckte om saken, på samma sätt som USA fortsatt hyra Guantanamo av Kuba. Knappast så att Ukraina eller något annan skulle gått i krig mot Ryssland för detta.
Vad som står på spel här är den världsordning som råder sedan andra världskriget där erövrings- och kolonialkrig inte längre tolereras. Självständiga staters territoriella integritet är numer okränkbar, undantaget intern uppdelning i nya självständiga stater. Den enda som tidigare utmanat den världsordningen var Saddam Husseins Irak, något de bittert fick ångra.
Skulle man göra avkall på principen ovan skulle ju flera länder kunna hävda att de har samma rätt som Ryssland att ”rätta till felaktiga gränser” och ”återerövra historiska territorier”. Är det en utveckling du välkomnar eller tycker man skall acceptera? Skall Sverige, i fredens och säkerhetens namn, förhålla sig neutral till detta? Skall Sverige kanske till och med verka diplomatiskt för att det ukrainska territorium som Ryssland ockuperar skall erkännas som ryskt av omvärlden i utbyte mot ”fred och säkerhet”?