2024-07-19, 01:06
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Varför gav inte Sovjet efter för Hitler för att få fred 1941?
Samma visa nu, Ukraina kommer köra ut inkräktaren.

Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Kriget i Ukraina handlar inte om en gränstvist utan det handlar om att underkuva Ukraina.
Putins krav eskalerar, precis som Hitler gjorde. Han kräver att Ukraina blir ett demilitariserad land, alltså Ukraina ska avväpna sig

Då vill jag påminna att Ukraina har redan avväpnat sig en gång i början av 1990-talet överlämnade man till Ryssland sina kärnvapen och i gengäld fick man säkerhetsgarantier angående sina gränser av Ryssland... Frankrike, UK och USA.

Jag ställer inte upp på analogin mellan Ryssland och Tyskland mer än att väst gjorde samma misstag med Ryssland efter Sovjetunionens sönderfall som man gjorde med Tyskland efter första världskriget. Istället för att välkomna dem in i Europa och hjälpa till med återuppbyggnaden så utnyttjade västmakterna deras svaghet. Om man bjudit in Ryssland i europeiska gemenskapen efter kommunismens fall liksom man bjöd in Tyskland efter nazismens fall hade säkerhetsläget varit mycket bättre för alla parter.

Jag tror inte Putin har större ambitioner än vad han säger. Men om jag har fel så är kanske ett världskrig ofrånkomligt. Jag vill dock inte ge upp hoppet om fred innan alla möjliga vägar undersökts.
Citera
2024-07-19, 08:23
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag ställer inte upp på analogin mellan Ryssland och Tyskland mer än att väst gjorde samma misstag med Ryssland efter Sovjetunionens sönderfall som man gjorde med Tyskland efter första världskriget. Istället för att välkomna dem in i Europa och hjälpa till med återuppbyggnaden så utnyttjade västmakterna deras svaghet. Om man bjudit in Ryssland i europeiska gemenskapen efter kommunismens fall liksom man bjöd in Tyskland efter nazismens fall hade säkerhetsläget varit mycket bättre för alla parter.

Jag tror inte Putin har större ambitioner än vad han säger. Men om jag har fel så är kanske ett världskrig ofrånkomligt. Jag vill dock inte ge upp hoppet om fred innan alla möjliga vägar undersökts.

Du glömmer en viktig skillnad... nämligen att Nazityskland besegrades militärt och att man där med hjälp av ockupationsstyrkor införde demokrati och innan dess gjorde man upp med sin historia, de skyldiga dömdes, dock kom de flesta undan.
USA styrde Tyskland och kunde forma landet.

Sovjet upplöstes på grund av en enorm ekonomisk kris, man försökte konkurrera med USA militärt men klarade inte kapprustningen samtidigt som USA bad Saudiarabien att producera enorma mängde olja vilket sänkte världsmarknadspriset och Sovjetimperiet kollapsade.

I början kritiserade man kommunisttiden, en del arkiv öppnades men efter ett tag slutade man med det och när Putin kom till makten då började man hylla Sovjet igen.
Man gjorde aldrig upp med kommunismen och på alla chefspositioner fanns gamla kommunister som längtade efter sovjettidens glansdagar.

Ryssland har aldrig haft demokrati, man gillar starka ledare. I det ryska samhället finns inte det här drivet att sträva efter frihet. Man har haft tsaren och sedan en totalitär regim, det är bara några enstaka personer som som strävade efter demokrati.
Citera
2024-07-19, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix

Jag ser på konflikten om Ukraina enligt egen uppfattning, som en yttre helt neutral betraktare, utan några värderingar åt något håll.
Man kan enligt min mening inte göra denna jämförelse.
Tyskland (Österrike-Ungern) har alltid varit en naturlig del av den Västliga kultursfären, vilket Ryssland och Ukraina inte varit.

Tidigare var huvudargumentet mot att EU, NATO, Väst, Sverige lade sig i Ukraina följande.
Att försöka inlemma sådana utbölingar som Turkiet eller Ukraina i EU och Väst, som inte tillhör den Västliga kultursfären, detta kommer garanterat leda till splittring som sönderfall av både Väst och EU.

Idag är huvudargumentet ett annat, och det är att Sverige, EU, NATO och Väst kan inte göra något.
Vi kan inte göra något som varken påverkar, stör, hindrar eller skadar några ryska intressen.
Har tre argument för denna slutsats.
1. Den enda supermakten Kinas övergång från att vara en ganska vanlig handelspartner med Ryssland, till att idag nästan vara direkt militärt allierad.
2. Den allmänt Väst och USA-kritiska organisationen BRICS på senaste åren stora expansion, med många betydande nya ansökarländer, och dessutom många andra länder som visat intresse. (Däribland NATO-landet Turkiet)
3. Både Trump och hans vicepresident har många gånger hävdat, att man kommer agera enligt den amerikanska opinionens mening, där 3 gånger fler anser att Kina är det största hotet mot USAs intressen än vad Ryssland är.

2. https://www.dreamstime.com/brics-countries-map-year-new-members-international-economic-organization-vector-illustration-image28 8224257 (Argentina skall bort)
Senast redigerad av Hultabultan 2024-07-19 kl. 09:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in