Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Jag ställer inte upp på analogin mellan Ryssland och Tyskland mer än att väst gjorde samma misstag med Ryssland efter Sovjetunionens sönderfall som man gjorde med Tyskland efter första världskriget. Istället för att välkomna dem in i Europa och hjälpa till med återuppbyggnaden så utnyttjade västmakterna deras svaghet. Om man bjudit in Ryssland i europeiska gemenskapen efter kommunismens fall liksom man bjöd in Tyskland efter nazismens fall hade säkerhetsläget varit mycket bättre för alla parter.
Jag tror inte Putin har större ambitioner än vad han säger. Men om jag har fel så är kanske ett världskrig ofrånkomligt. Jag vill dock inte ge upp hoppet om fred innan alla möjliga vägar undersökts.
Jag ser på konflikten om Ukraina enligt egen uppfattning, som en yttre helt neutral betraktare, utan några värderingar åt något håll.
Man kan enligt min mening inte göra denna jämförelse.
Tyskland (Österrike-Ungern) har alltid varit en naturlig del av den Västliga kultursfären, vilket Ryssland och Ukraina inte varit.
Tidigare var huvudargumentet mot att EU, NATO, Väst, Sverige lade sig i Ukraina följande.
Att försöka inlemma sådana utbölingar som Turkiet eller Ukraina i EU och Väst, som inte tillhör den Västliga kultursfären, detta kommer garanterat leda till splittring som sönderfall av både Väst och EU.
Idag är huvudargumentet ett annat, och det är att Sverige, EU, NATO och Väst kan inte göra något.
Vi kan inte göra något som varken påverkar, stör, hindrar eller skadar några ryska intressen.
Har tre argument för denna slutsats.
1. Den enda supermakten Kinas övergång från att vara en ganska vanlig handelspartner med Ryssland, till att idag nästan vara direkt militärt allierad.
2. Den allmänt Väst och USA-kritiska organisationen BRICS på senaste åren stora expansion, med många betydande nya ansökarländer, och dessutom många andra länder som visat intresse. (Däribland NATO-landet Turkiet)
3. Både Trump och hans vicepresident har många gånger hävdat, att man kommer agera enligt den amerikanska opinionens mening, där 3 gånger fler anser att Kina är det största hotet mot USAs intressen än vad Ryssland är.
2.
https://www.dreamstime.com/brics-countries-map-year-new-members-international-economic-organization-vector-illustration-image28 8224257 (Argentina skall bort)