2024-05-29, 22:57
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Vilken sanslös paranoia. Ryssland har aldrig haft något intresse av att invadera Sverige och Finland. Inte Ukraina heller för den delen. Men den här totala bristen på förståelse för och kunskaper om ryskt säkerhetstänkande kan dessvärre bli självuppfyllande. Beter man sig hotfullt åt baserat på en fiktiv hotbild från en motståndare så kan den senare bli ett faktiskt hot.
Så 1939 hände aldrig??
Inte heller 2022??
Idiot.
Ryssen är ett reellt hot mot hela Europa
vi vill inte besmittas av den störda regimen , rena pesten.
Att ha den skiten i Ukraina försämrar och hotar hela Europa, det är dags att sätta ner foten! ( skulle man gjort redan när putler invaderade krim)
Senast redigerad av RealTide 2024-05-29 kl. 23:01.
Citera
2024-05-29, 23:05
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Du är ju dum i huvudet. Så mycket felaktiga och rena lögner i din trådstart att den borde hamna i papperskorgen. Var ett högt befäl med i nyhetsmorgon som beskrev det utmärkt. Bättre att satsa på militärt stöd till Ukraina än att lägga motsvarande pengar på försvaret. Skulle Ryssland få Ukraina skulle det få katastrofala konsekvenser för hela världen eftersom dels skulle Ryssland få ta del av en av världens största spannmålsodlingar vilket skulle resultera i att Putin skulle diktera villkoren för u-länder som är beroende av ukrainska spannmål. Dels skulle vi komma närmare äckliga ryssar då gränsen skulle bli betydligt längre än vad den är nu i förhållande till EU. Tror att de flesta skulle vilja ha fred men det ska absolut inte ske på Rysslands villkor då det är dom som startade invasionskriget.
Är visst inte bara på SD:s kommunikationsavdelning det finns korkade putinkramare.

Vad är lögn i min trådstart? Jag har bara citerat nyheter från svenska dagstidningar och SVT. Jag tror det går att få fred fortfarande och att Ryssland kan accepterar ett fritt Ukraina i väster. Det bästa vore om Ryssland även kunde acceptera ett fritt Novorossiya i öst. Men tyvärr har det fönstret troligtvis stängts efter de ryska framgångarna.
Citera
2024-05-29, 23:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Oilchange
Kalla kriget var en "fantastisk" efterkrigstid där både Öst och Väst styrde utvecklingen i många länder på ett negativt sätt med kontrollerade val, statskupper och mord. Du får gärna ge exempel på länder som usa expanderat i de senaste 30 åren, jag kontrar med att fråga om ryssarnas arbetet i Georgien, Azerbadjan, Ukraina, Armenien. Hur ser du på ryssarnas expansion i dessa länder.

De länder du nämner tillhör Rysslands geopolitiska sfär precis som USA har sin i och med Monroe-doktrinen som du säkert känner till. Dessa länder fick bekymmer med Ryssland först när de blev manipulerade att agera språngbräda för USA. Så länge de inte lät sig utnyttjas av USA fick de inga problem. Så fungerar Världen, rätt eller fel är irrelevant.

Du ville ha exempel på länder där USA lagt näsan i blöt de senaste 30-åren? Du kan inte mena allvar utan driver med mig utgår jag ifrån. Eftersom USA söker global dominans så har de länder man gett sig på befunnit sig långt utanför USA:s bakgård.

Tror du på allvar att statskupper, kontrollerade val och mord upphörde 1991 eller? Ser du inte hur efterbliven du låter? Har du sovit under en sten de senaste decennierna?
Citera
2024-05-29, 23:12
Medlem
DickeFixs avatar
Även vår kanske mest respekterade och erfarne fredsförhandlare Hans Blix är kritisk till Nato-medlemskapet och DCA.

https://frihetsnytt.se/intervju-med-hans-blix-tyst-om-dca/

Citat:
Jag har själv varit kritisk till medlemskapet i Nato. Det är dock viktigt att skilja på medlemskapet och upprättandet av Natoinstallationer och Natopersonal. Putin gjorde den skillnaden. Han blev tillfrågad hur han såg på den svenska anslutningen till Nato. På detta svarade han att ”det är inte så märkvärdigt, utan hänger mer på om man följer upp det med installationer och trupper”.

Jag drar samma slutsats som Kristersson att Natomedlemskapet utesluter ett ryskt anfall, därför att de vet att om de angriper ett Natoland så har de passerat en röd linje och det blir ett storkrig. Det borde leda till slutsatsen att man måste vara försiktig efter anslutningen till Nato och inte ha en massa installationer.

Det som oroar mig nu är att Sverige håller på att sluta ett avtal med USA om att upplåta 17 militärbaser. Det kommer att öka en västlig försvarskapacitet, men det ökar också spänningen och risken för incidenter.

Hur tror du att allmänhetens uppfattning påverkas av detta? Både informationen om kärnvapen, men även de ökade spänningarna?

– Jag tror folk i allmänhet är mer engagerade för den otäcka risken av kärnvapen skulle kunna finnas på svenskt territorium. För egen del är jag mer upptagen av en ängslan för ökade spänningar i Östersjöområdet. Jag häpnar över att det inte förs någon offentlig diskussion om det här basavtalet. Jag har uttalat mig i intervjuer i Aftonbladet och Göteborgs-Posten om detta.

Det är en slags radiotystnad över detta. Den dök inte upp i partiledardebatten förra söndagen. Det var bara en mening som handlade om det. Det är häpnadsväckande. Borde inte det här underkastas en folkomröstning?

Man borde kunna förvänta sig att de opinionsledande grupperna, partierna, skulle reagera. Jag är förvånad över detta. Det verkar vara en slags uppgörelse. Det jag har sett av remissvaren är att de varit väldigt kritiska. Men de har mest fokuserat på jurisdiktion och immunitet mot svensk lagstiftning.

Jag tycker att den allvarliga sidan egentligen är den säkerhetspolitiska sidan. Den bedöms bara av militärerna. Man har inte talat om den psykologiska effekten av detta. Det kännetecknar även anslutningen till Nato. Ett krigshot består av två delar: kapacitet från en granne och dels viljan. Det är mycket lättare att beräkna kapaciteten, räkna flygplan och stridsvagnar. Det går även att räkna ut hur man kan använda dem.

Att bedöma viljan är däremot mycket svårare. Då måste man försöka begripa vad som skulle kunna leda ryssarna till ett visst agerande, vilket jag inte tycker att man gör.
Citera
2024-05-29, 23:15
Medlem
HipToBeSquares avatar
Väst visste redan från början innan de provocerade in Ryssland att agera hur kriget skulle gå. Flertal västländer har koll på vilket militär kapacitet Ryssland har och de visste att Ukraina aldrig skulle kunna stå emot Ryssland.

Det finns en större plan i det hela och det är att sänka väst. Målet är att utarma väst på militär och ekonomiska resurser så att utländska aktörer (t.ex. Kina) kan bara gå in och ta över. Samtidigt som väst vill ha ett krig med Ryssland, vet de om att de klarar inte ens ta hand om eventuella problem på hemmaplan t.ex. muslimska upplopp. Just pågår det massinvandring i båda Europa och USA vilket är vansinne med avseende på säkerhet men trots det så väljer politikerna detta samtidigt som de försöker få igång ett krig med Ryssland.

Det är alltså ingen inkompetens alls och den verkliga fienden för eliten är inte Ryssland utan det är du.
Citera
2024-05-29, 23:28
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Så 1939 hände aldrig??
Inte heller 2022??
Idiot.
Ryssen är ett reellt hot mot hela Europa
vi vill inte besmittas av den störda regimen , rena pesten.
Att ha den skiten i Ukraina försämrar och hotar hela Europa, det är dags att sätta ner foten! ( skulle man gjort redan när putler invaderade krim)

Ryssland av idag är inte Sovjet. Jag delar inte alls din världsbild. Sen Sovjet föll har USA byggt upp ett imperium baserat på finansiell, ekonomisk, kulturell och militär makt. USA har typ 900 militärbaser världen över och snart får man 17 till när Sverige formellt ockuperas genom DCA-avtalet. Av de typ 250 krig och konflikter som varit efter WWII så har USA legat bakom över 200. Det är USA som destabiliserar, infiltrerar och exploaterar.
Citera
2024-05-29, 23:35
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
"Dock ska det vara Ryssland och inte Sovjet/Warszhawapakten ..." Åh jäsiken, tänk att någon viktigpetter fortfarande orkar haka upp sig på vad det ryska imperiet under skilda epoker kallat sig, i stället för att försöka inse vad som är dess idé. Oavsett om sagda imperium genom seklerna ståtat med namnet kejsardömet Ryssland, Rådsryssland, Sovjetunionen eller Ryska federationen, så har dess viktigaste drivkraft alltid varit densamma: lusten att flytta sina gränser, att utvidga sin makt, att roffa åt sig land, och att kuva och förtrycka, förslava och utplundra, förryska och förinta andra, mindre nationer.

I Sverige och Finland har vi fått uppleva denna urryska idé åren 1700, 1808 och 1939, bland annat.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stora_nordiska_kriget

https://sv.wikipedia.org/wiki/Finska_kriget

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vinterkriget

Ja, även våra fredliga länder har inlett och annat krig i gångna tider. Men vi har insett att sådant inte har lycka med sig, vi har slutat med det. Är måhända oviljan att börja krig ett uttryck för den där sakramentskade dekadensen som förbittrar din tillvaro så måttlöst?

Och ja, DCA-avtalet innebär att vi får ett bättre skydd. De ursinniga reaktionerna på avtalet från Kreml och dess kreatur är ett fullgott bevis för det.

Jag kontrar med att det bara finns ett imperium numer. Nämligen USA med ca 900 militärbaser världen över. Det är USA som ligger bakom de flesta krig och konflikter världen haft efter WWII. Vi vet att USA sen länge har sin Wolfowitzdoktrin och vi känner till vad de vill göra genom Brzesinskis bok ”The Grand Chessboard”. Alla länder förväntas underkasta sig hegemonen USAs vilja eller bli deras fiende.
Citera
2024-05-29, 23:51
Medlem
Fyfaans avatar
Död åt ryssråttorna! Sverige gör ett fantastiskt jobb i att se till att detta avskum till "människor" avlider i fruktansvärd död på slagfältet. Ryssarna kan bara skylla sig själva som vanligt. De fattar alltid fel beslut, inte lätt att vara underlägsen.
Citera
2024-05-29, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Sedan 2014 så har Sveriges politiker jobbat hårt på att försämra Sveriges säkerhet. Det verkar nästan som om man vill att inbördeskriget i Ukraina ska bli ett storkrig mellan Ryssland och Nato på svensk spelplan.

Ryssland anklagade 2015 Sverige för att vara medskyldigt till inbördeskriget i Ukraina

https://sverigesradio.se/artikel/6111785

När inbördeskriget i Ukraina startade triggade svenska poliker och journalister upp en falsk rysk hotbild mot Sverige i svenska medier:

Läs Mattias Göranssons artikel i Filter. Han nominerades till årets journalist för denna.

https://magasinetfilter.se/granskning/den-svenska-trollfabriken/

En apterad svensk undervattensfarkost hittas precis vid Nord Stream år 2015:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/mystiska-undervattenfarkosten-var-svensk

Svensk militär hävdar att farkosten kommit dit av misstag. Vad är sannolikheten! Skämtar de?

Sverige deltar sommaren 2021 i operation Sea Breeze i Svarta Havet där man går in på Krims vatten, helt klart för att provocera Ryssland. Det var denna övning som triggade Putin att skriva sin essä där han varnade Ukraina att närma sig USA ytterligare. Sverige är medskyldigt till att försätta Ukraina i direkt krigsfara! Vad har vår militär i Svarta Havet att göra?

https://www.svd.se/a/ppr2vG/vad-har-sverige-i-svarta-havet-att-gora

Sverige verkar även varit inblandat i sprängningen av Nord Stream 2022:

https://api.quickshot-widgets.net/uploads/2022/09/Svenska%20flottan%20nord%20stream%20kopia%2020@4x-1664551730986.png

https://www.dn.se/sverige/svenska-marinen-hade-fartyg-pa-plats-fore-explosionerna/

Sverige har nu gått med i NATO och totalt underkastat oss USA vilket gör vårt land till en krigsspelplan för Ryssland och USA som aldrig vill ha krig på eget territorium.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/O8w761/sverige-har-frivilligt-underkastat-sig-usa

Ryssland varnade igår "små länder" att skicka vapen och ammunition som används för attacker mot mål i Ryssland

...och nu på morgonen presenterar regeringen ett nytt militärt stödpaket till Ukraina värt drygt 13 miljarder kronor

Frågeställning:Varför vill våra politiker ha krig med Ryssland istället för att mäkla fred i Ukraina? Ukraina har varit splittrat i ryssvänliga östra Ukraina och västvänliga västra Ukraina i sekler! Nu har inbördeskriget och ryska invasionen gjort polariseringen total. Ukraina kommer med nödvändighet att delas upp efter kriget. Att skicka mer vapen dit leder bara till ännu mer förstörelse och ökar risken att det utvecklas till ett storkrig i Europa med miljontals döda. Ryssland har moderniserat sina kärnvapen i decennier och kommer använda dem om de känner sig tvingade.

Schweiz agerar mycket smartare än idiotiska Sverige både när det gäller migrationspolitik, säkerhetspolitik och finanspolitik. Det syns inte minst på valutakursen där svenska kronan förlorat halva sitt värde mot schweizerfrancen sedan 2007. De sköter sitt, är neutrala och blandar inte sig i andra länders konflikter.

Intressant TS. Bra!

Citat:
Man kan kritisera våra politiker för slapphet, inkompetens och väldigt väldigt många saker. Svaret är att det finns bara en väg och det är att utplåna tillbaka ryssarna till gammal gräns mot Ukraina och 10 mil till. Någon!, inte kuksugarna i FN ska sedan upprätthålla en zon mellan ryssland och Ukraina. Du verkar sakna insikten i vad ett nederlag för Ukraina innebär för Europa och Sverige. Till skillnad mot dig som kanske är kollaboratör försvarar jag nu och senare ett fritt och demokratiskt Sverige och framför allt Gotland.? Slava Ukraini!.

Du inbillar dig att du försvarar ett fritt Sverige. Sverige har precis gett upp sin suveränitet. Ett främmande land har nästan på 20 militärbaser på svenskt territorium som Sverige och svenskar inte längre alls har tillgång eller förfogar över. Inte ens svensk militär eller säkerhetstjänst får åka dit, vi får inte veta vilka som kommer hit, vad man tar med sig, de som kommer har immunitet på svensk mark.

Från att ha haft NOLL hotbild mot Sverige så har den nu ökat radikalt.

Citat:
"Har också rest runt och har fortfarande kontakt med kollegor och vänner från både Krim och Ukraina"

Som jag skrev till någon annan, i det här fria och skapligt demokratiska landet Sverige har du rätt till din åsikt. Jag inser snabbt att din vilja är ett ryskt övertagande av Ukraina och kanske senare en fortsättning mot valda delar av gamla Östeuropa. Du drömmer säkerligen om att bli en del av en nomenklatura i ett ryskt storimperium baserat på gamla sovjetrepubliker. Jag till skillnad från dig skulle vara villig att ge mitt liv för att nedkämpa alla sådana stater.

Det är väl ingen som hindrar dig att åka ner som frivillig till Ukraina och hoppa ut i köttkvarnen på fronten? Är du feg eller?

Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Du har, som alla rysstroll, helt missat/förbigått att det är ryssland som är aggressorn(!)

Den enda som kan avsluta kriget precis när som helst är väskbajsaren i kreml, genom att dra tillbaka sina trupper från Ukrainskt territorium.

Den ende som uppenbarligen vill ha krig är: väskbajsarn.

Har det helt förbigått dig hur NATO utökat sitt territorium mot Ryssland sedan Sovjetunionen föll samman? Är du en sådan mental dvärg att du inte kan sätta dig in i hur Ryssland ser på det? Man försökte smyga in Georgien i NATO vilket misslyckades och nu försöker man få in Ukraina i NATO. Titta på en topografisk karta så klarnar bilden varför Ryssland agerar som de gör. Ryssland försvarar sig mot NATOs utvidgning. Nästan alla ledande positioner i politiken, finansen, EU, USA osv består av folk med ursprung från östra Ukraina dvs Khazarjudar. Dessa HATAR ryssar och de HATAR vita, kristna européer - även dig. Förkovra dig för helvete innan det är försent.
Citera
2024-05-29, 23:57
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Sedan 2014 så har Sveriges politiker jobbat hårt på att försämra Sveriges säkerhet. Det verkar nästan som om man vill att inbördeskriget i Ukraina ska bli ett storkrig mellan Ryssland och Nato på svensk spelplan.

Ryssland anklagade 2015 Sverige för att vara medskyldigt till inbördeskriget i Ukraina

https://sverigesradio.se/artikel/6111785

När inbördeskriget i Ukraina startade triggade svenska poliker och journalister upp en falsk rysk hotbild mot Sverige i svenska medier:

Läs Mattias Göranssons artikel i Filter. Han nominerades till årets journalist för denna.

https://magasinetfilter.se/granskning/den-svenska-trollfabriken/

En apterad svensk undervattensfarkost hittas precis vid Nord Stream år 2015:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/mystiska-undervattenfarkosten-var-svensk

Svensk militär hävdar att farkosten kommit dit av misstag. Vad är sannolikheten! Skämtar de?

Sverige deltar sommaren 2021 i operation Sea Breeze i Svarta Havet där man går in på Krims vatten, helt klart för att provocera Ryssland. Det var denna övning som triggade Putin att skriva sin essä där han varnade Ukraina att närma sig USA ytterligare. Sverige är medskyldigt till att försätta Ukraina i direkt krigsfara! Vad har vår militär i Svarta Havet att göra?

https://www.svd.se/a/ppr2vG/vad-har-sverige-i-svarta-havet-att-gora

Sverige verkar även varit inblandat i sprängningen av Nord Stream 2022:

https://api.quickshot-widgets.net/uploads/2022/09/Svenska%20flottan%20nord%20stream%20kopia%2020@4x-1664551730986.png

https://www.dn.se/sverige/svenska-marinen-hade-fartyg-pa-plats-fore-explosionerna/

Sverige har nu gått med i NATO och totalt underkastat oss USA vilket gör vårt land till en krigsspelplan för Ryssland och USA som aldrig vill ha krig på eget territorium.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/O8w761/sverige-har-frivilligt-underkastat-sig-usa

Ryssland varnade igår "små länder" att skicka vapen och ammunition som används för attacker mot mål i Ryssland

...och nu på morgonen presenterar regeringen ett nytt militärt stödpaket till Ukraina värt drygt 13 miljarder kronor

Frågeställning:Varför vill våra politiker ha krig med Ryssland istället för att mäkla fred i Ukraina? Ukraina har varit splittrat i ryssvänliga östra Ukraina och västvänliga västra Ukraina i sekler! Nu har inbördeskriget och ryska invasionen gjort polariseringen total. Ukraina kommer med nödvändighet att delas upp efter kriget. Att skicka mer vapen dit leder bara till ännu mer förstörelse och ökar risken att det utvecklas till ett storkrig i Europa med miljontals döda. Ryssland har moderniserat sina kärnvapen i decennier och kommer använda dem om de känner sig tvingade.

Schweiz agerar mycket smartare än idiotiska Sverige både när det gäller migrationspolitik, säkerhetspolitik och finanspolitik. Det syns inte minst på valutakursen där svenska kronan förlorat halva sitt värde mot schweizerfrancen sedan 2007. De sköter sitt, är neutrala och blandar inte sig i andra länders konflikter.

Samma gamla tröttsamma ”neutrala” ryss-narrativ…

Visserligen var det fel av ryssarna att invadera Ukraina, men samtidigt var det ju inte ryssarna fel att de gjorde det. De som bär skulden för ryssarna agerande är i stället NATO, USA, CIA, EU, Blackrock, Juden, nazister, neo-cons, liberaler, satanister, transor osv.

Att försöka stoppa ryssen är både farligt och omöjligt och leder till en katastrof. Nej, det enda sättet att uppnå fred och säkerhet är att inte ta sida, inte göra något som tänkas provocera ryssen samt verka för eftergiftspolitik gentemot Ryssland i diplomatiska förhandlingar. Får ryssarna bara sina ”rimliga önskemål” tillgodosedda så utgör de ju inte ett hot mot någon.

De som inte håller med kan ju åka till Ukraina och strida själva.
Citera
2024-05-30, 00:07
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Har det helt förbigått dig hur NATO utökat sitt territorium mot Ryssland sedan Sovjetunionen föll samman? Är du en sådan mental dvärg att du inte kan sätta dig in i hur Ryssland ser på det? Man försökte smyga in Georgien i NATO vilket misslyckades och nu försöker man få in Ukraina i NATO. Titta på en topografisk karta så klarnar bilden varför Ryssland agerar som de gör. Ryssland försvarar sig mot NATOs utvidgning. Nästan alla ledande positioner i politiken, finansen, EU, USA osv består av folk med ursprung från östra Ukraina dvs Khazarjudar. Dessa HATAR ryssar och de HATAR vita, kristna européer - även dig. Förkovra dig för helvete innan det är försent.

Och det har helt uppenbarligen totalt förbigått dig att det är alla forna öststatsländer som SJÄLVA VILL ansluta sig till NATO & EU...och helst så fort som det bara är möjligt!!
Vad kan det bero på tror du?
Citera
2024-05-30, 00:08
Medlem
MullahPutlers avatar
Citat:

Inse att Ryssland är en liten ekonomisk och militär dvärg, som aldrig skulle klara av ett krig mot Nato, vars militärbudget är 20 gånger större än Rysslands.

Ryssland är för litet och svagt för att ha en egen geopolitisk agenda. Ryssland är en kinesisk marionett, och Putin lyder blint de beslut som fattas av hans härskare i Peking.

Kriget i Ukraina är ett kinesiskt proxykrig mot västvärlden
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in