2024-05-30, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Åk till Ukraina och strid om tycker så! Jag vill inte ha krig! Och att tro att Ukraina som har varit splittrat i sekler kan bli ett enat land efter tio år av inbördeskrig och rysk ockupation är befängt!

Vinner Ryssland i Ukraina är det större chans att du får krig i Sverige.
Citera
2024-05-30, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Den största faran av alla faror är att underskatta sin motståndare

https://www.svt.se/datajournalistik/karnvapen-i-varlden/

Vad ska de göra med sina kärnvapen tror du? De kommer förintas och raderas ut från kartan så fort de avfyrar ett av dom.
Citera
2024-05-30, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Jag skulle vilja påstå att man kommer närmare sanningen om man vänder på steken. Det är USA som agerar som Hitler på 30-talet. Expanderar land för land och blir stoppade först nu.

Vilka länder har USA lagt under sig menar du?
Citera
2024-05-30, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oilchange
Tack för ditt svar, jag är gammal med lång erfarenhet av politik och säkerhetspolitik. Av olika anledningar så kan jag inte lämna fosterlandet men har bra kontakter i Ukraina. Höna av en fjäder, nej, jag är onaiv till skillnad från många.

Lika onaiv som dem som tjatat över att Ryssen ska ta Gotland, i typ 40-50 år nu!
Ja du verkar onekligen vara en av dem!
Citera
2024-05-30, 07:14
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucciani
precis som USA inte tolererade Sovjetiska missiler på Kuba på 60-talet utan ser det som ett "existientiellt hot" så gör Ryssland självklart samma bedömning när man försöker få in Ukraina i NATO och dessutom planerar att placera kärnvapen där.

Om dessutom NATO-chefen Stollenberg själv påstår att orsaken till Rysslands aggressioner handlar om NATOs expansion och att de lätt kunnat undvikas genom att man höll sig till tidigare avtal

Vad jag ser så finns det även en massa NATO-styrkor på Ukrainskt territorium också som dessutom deltar i krigandet, vad har de där att göra om man inte är medlem?

1. Rysslands krig i Ukraina har resulterat i storleksordningar större lidande än det USA-stödda invasionsförsöket i Grisbukten. Man terrorbombar städer och civil infrastruktur. Vi har inte sett något liknande sedan andra världskriget. USAs agerande mot Kuba är inte jämförbart. När bombade man städer och sjukhus i Kuba?

2. Vilket jävla ”avtal”?

3. Nu vet jag inte om det finns några stridande NATO-styrkor i Ukraina, kanske nåt specialförband men i övrigt låter det som rysspropaganda. Det är inte bra för dig att lyssna på Solovyovs febriga propaganda. Men ponera att du har rätt och det finns NATO-styrkor i Ukraina. Varför är de där? Tja, de kanske är inbjudna av Ukraina. En mer relevant fråga är vad i helvete ryska styrkor gör i Ukraina. De är inte välkomna. De ska packa sig tillbaka till sin sida
Citera
2024-05-30, 07:35
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Vinner Ryssland i Ukraina är det större chans att du får krig i Sverige.

Ryssland har ju haft decennier på sig att invadera Sverige om man hade velat. Hur ökar säkerheten för Sveriges del med NATO-medlemskap och DCA-avtal? Men det kanske bara är säkerheten för Sveriges etablissemang som är tänkt att öka? Så att de kan förvissa sig om en plats i bunkern hos sina liberala överordnade västerut när WWIII brakar loss och USA använder Sverige som slagfält.
Citera
2024-05-30, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Ryssland har ju haft decennier på sig att invadera Sverige om man hade velat. Hur ökar säkerheten för Sveriges del med NATO-medlemskap och DCA-avtal? Men det kanske bara är säkerheten för Sveriges etablissemang som är tänkt att öka? Så att de kan förvissa sig om en plats i bunkern hos sina liberala överordnade västerut när WWIII brakar loss och USA använder Sverige som slagfält.

Om ryssarna vinner i Ukraina och därefter attackerar de baltiska länderna så ökar det givetvis kraftigt risken för krig i Sverige. Det här gällde förstås även innan Sveriges Nato inträde.

Här ett lite exempel på hur ryssarna såg på Sverige för ca tio år sedan:
https://www.businessinsider.com/nato-report-russia-sweden-nuclear-2016-2

Det bästa skyddet mot Putins krig är ett starkt försvar i Västeuropa samt att göra det så kostsamt för Putin att föra sina krig att han avstår.
Citera
2024-05-30, 08:10
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Om ryssarna vinner i Ukraina och därefter attackerar de baltiska länderna så ökar det givetvis kraftigt risken för krig i Sverige. Det här gällde förstås även innan Sveriges Nato inträde.

Här ett lite exempel på hur ryssarna såg på Sverige för ca tio år sedan:
https://www.businessinsider.com/nato-report-russia-sweden-nuclear-2016-2

Det bästa skyddet mot Putins krig är ett starkt försvar i Västeuropa samt att göra det så kostsamt för Putin att föra sina krig att han avstår.

OM. Ständigt detta OM. Men det kan jag också använda mig av. För OM inte USA/NATO utvidgats inpå Rysslands gränser och OM USA/NATO inte kuppat bort Ukrainas folkvalde president 2014 så hade det som händer nu aldrig hänt. Jag har sagt det tidigare. Beter man sig aggressivt och hotfullt åt mot ett land så ska man inte bli förvånad när det landet blir aggressivt och hotfullt. Det är liksom självuppfyllande.
Citera
2024-05-30, 08:12
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Lika onaiv som dem som tjatat över att Ryssen ska ta Gotland, i typ 40-50 år nu!
Ja du verkar onekligen vara en av dem!
Har du funderat på varför Sovjet/Ryssland inte har invaderat Gotland?

Du får även fundera på varför ryska trupper övar på anfall i Östersjön medan svenska och finska trupper övar på försvar.
https://www.newindianexpress.com/world/2015/Jun/27/russian-forces-stage-rehearsal-for-taking-control-of-the-baltic-775467.html

Eller har du sett en Nato-övning i Östersjön som övat på att invadera Kaliningrad?

Varför övar man tror du? För att vara tuff?
Citera
2024-05-30, 08:22
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Har du funderat på varför Sovjet/Ryssland inte har invaderat Gotland?

Du får även fundera på varför ryska trupper övar på anfall i Östersjön medan svenska och finska trupper övar på försvar.
https://www.newindianexpress.com/world/2015/Jun/27/russian-forces-stage-rehearsal-for-taking-control-of-the-baltic-775467.html

Eller har du sett en Nato-övning i Östersjön som övat på att invadera Kaliningrad?

Varför övar man tror du? För att vara tuff?

Det fetade funkar bara i inbitna NAFO-kretsar. Men du skriver inget som motsäger det jag sa. Eftersom Sverige gått med i NATO och dessutom skrivit på det vidlyftiga DCA-avtalet som innebär amerikansk ockupation så har man bevisat att ryssarna gjort helt rätt som övat invasion av Sverige. Självuppfyllande hot som sagt.
Citera
2024-05-30, 08:22
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
OM. Ständigt detta OM. Men det kan jag också använda mig av. För OM inte USA/NATO utvidgats inpå Rysslands gränser och OM USA/NATO inte kuppat bort Ukrainas folkvalde president 2014 så hade det som händer nu aldrig hänt. Jag har sagt det tidigare. Beter man sig aggressivt och hotfullt åt mot ett land så ska man inte bli förvånad när det landet blir aggressivt och hotfullt. Det är liksom självuppfyllande.

USA och NATO har inte kuppat bort Janukovitj. Viktor Janukovitj avsattes av Ukrainas parlament.

Viktor Janukovitj valdes på premisserna att modernisera Ukrainas ekonomi och öka samarbetet med EU. Protesterna under Euromaidan orsakades av hans plötsliga beslut 2013 att istället närma sig Ryssland, efter påtryckningar från allas vår favorit Vladimir P. Eftersom hans säkerhetsstyrkor inte kunde trycka ner protesterna trots stora doser dödligt våld så gömde han sig och gjorde sig oanträffbar. Hans arbetsgivare, parlamentet, sade då upp honom, och han flydde till Ryssland. Senare dömdes han för förräderi.

Frågor på det?
Citera
2024-05-30, 08:27
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
USA och NATO har inte kuppat bort Janukovitj. Viktor Janukovitj avsattes av Ukrainas parlament.

Viktor Janukovitj valdes på premisserna att modernisera Ukrainas ekonomi och öka samarbetet med EU. Protesterna under Euromaidan orsakades av hans plötsliga beslut 2013 att istället närma sig Ryssland, efter påtryckningar från allas vår favorit Vladimir P. Eftersom hans säkerhetsstyrkor inte kunde trycka ner protesterna trots stora doser dödligt våld så gömde han sig och gjorde sig oanträffbar. Hans arbetsgivare, parlamentet, sade då upp honom, och han flydde till Ryssland. Senare dömdes han för förräderi.

Frågor på det?

Janukovitj kuppades olagligen bort med hjälp av USA. Det ukrainska parlamentet hade inte laglig rätt att avsätta honom. Detta är helt oomtvistat. Upptakten till euromaidan var förövrigt att Janukovitj inte valde bort Ryssland utan ville ha ett neutralt Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in