2024-05-29, 23:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja precis, folk gillade musk i California p.g.a elbilar, men när Musk började twittra saker som är mer åt Donald Trumps håll så började de hata honom eftersom alla i California älskar Biden.

De bryr sig inte om företaget Tesla, de bryr sig om elbilar och miljö osv, men hatar Trump och högerpolitik och Musk har visat att han står mycket mer åt höger än så.
Finns det några stats på hur mycket försäljning TSLA i så fall tappat i Kalifornien?
Citera
2024-05-29, 23:27
Medlem
Enterprises avatar
Enligt denna artikel har Tesla inte tappat i försäljning i Kali, däremot har tillväxttakten minskat. Sen är det oklart hur mycket det beror på mättnad av marknaden och hur mycket det beror på "politiska" val av bilköpare som inte gillar Musk. Jag gillar inte heller Musk, men jag hade värderat det oerhört litet, om jag hade övervägt att köpa en Tesla.
Citera
2024-05-29, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Enligt denna artikel har Tesla inte tappat i försäljning i Kali, däremot har tillväxttakten minskat. Sen är det oklart hur mycket det beror på mättnad av marknaden och hur mycket det beror på "politiska" val av bilköpare som inte gillar Musk. Jag gillar inte heller Musk, men jag hade värderat det oerhört litet, om jag hade övervägt att köpa en Tesla.

Det är nog säkert så att de minsta mängden folk hörs högst.
Alla som är extremt politiskt styrda visar sina åsikter i alla mediakanaler.
Kanske får Kalifornien att se värre ut än det är, men det är nog ingen tvekan att Tesla gjort rätt val att flytta till Texas.

Så mycket bättre på alla sätt och vis både lagmässigt med domare, men också skattemässigt och mycket annat.
Citera
2024-05-29, 23:42
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det är nog säkert så att de minsta mängden folk hörs högst.
Alla som är extremt politiskt styrda visar sina åsikter i alla mediakanaler.
Kanske får Kalifornien att se värre ut än det är, men det är nog ingen tvekan att Tesla gjort rätt val att flytta till Texas.
Jag skulle tro att det mest är Twitter-positionering, men i grunden handlar om att Musk rent privat kan spara många miljardtals dollar i lägre inkomstskatt genom en flytt av sätet från CA till TX. Vem kan klandra det beslutet rent egoistiskt liksom? Men det är klart han måste kunna motivera med något så att det inte framstår som en total lekstuga.

Citat:
Moving Tesla’s HQ to Texas may benefit Musk personally more than his company, because Texas has no income tax and California’s income tax tops out at 13.3%. Depending on whether and how Musk exercises the stock options that constitute his compensation and the course of Tesla’s share price, he’s in line for tens of billions of dollars in income in coming years.
https://www.latimes.com/business/story/2021-10-11/tesla-texas-elon-musk
Citera
2024-05-29, 23:53
Medlem
Citat:
Jag skulle tro att det mest är Twitter-positionering, men i grunden handlar om att Musk rent privat kan spara många miljardtals dollar i lägre inkomstskatt genom en flytt av sätet från CA till TX. Vem kan klandra det beslutet rent egoistiskt liksom? Men det är klart han måste kunna motivera med något så att det inte framstår som en total lekstuga.

Ja men det är ju tyvärr så det fungerar i Sverige. Företag flyr landet för att starta upp i andra länder för att vi har så extremt hög skatt här.

Problemet är ju i grunden vår sossiga politik som lett landet i så många år.
Även om vi stundtals har haft borglig eller moderat ledning så är det korta perioder som inte kan skapa en långsiktig förändring.

Sossarna ser bara skatter skatter skatter som lösningen till alla problem. Det är så vänstern fungerar och det skrämmer bort en jävla massa företag som säger HejDå till Sverige och Hej till andra länder som skattar mycket lägre.

Vi kommer snart inte ha några företag värt namnet kvar i Sverige för att vi skattar ihjäl dom så att de flyr landet.

Rösta höger om ni vill behålla våra företag och även locka nya företag hit.
Rösta vänster om ni inte vill ha några företag här och att alla ska drivas från Malta eller nåt sånt.
Citera
2024-05-30, 00:05
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
För några år sen älskade "Woke-kalifornier" (helt vanliga övre medelklassare) Tesla.
Det är denna typ av personer som gillar Tesla (de tror att elbilar är rena och miljövänliga till skillnad från de där smutsiga fossilbilarna och vill gärna visa hur PK och duktiga de är för andra människor). Tänk någon liberal i storstad som har ett par år på universitet, humaniora naturligtvis.

Citat:
Vem normalt funtad går runt och hatar ett bilmärke liksom?
En annan sak är att man kan tycka att aktien är för högt värderad, vilket inte är något hat.
Jag skulle tro att de flesta om inte alla som kritiserar Tesla i tråden just kritiserar värderingen med tanke på de tveksamma framtidsutsikterna de har just nu osv. Som du säger är det ju konstigt om man skulle hata själva bilmärket. Jag tycker själv de gör hyfsat snygga bilar. Inte de snyggaste men vissa modeller ser helt ok ut. Jag skulle dock inte köpa en Tesla av flera skäl (bland annat för att det finns snyggare och bättre bilar som samtligt är billigare). Det som diskuteras är ju dock såklart Tesla som investering, inte huruvida de gör snygga eller fula bilar. Att kritisera Teslas värdering (eller för den delen att kritisera någonting som har att göra med Tesla) är enligt de som har valt att gifta sig med aktien (och Musk) här i tråden att vara en hater (och såvitt jag förstår hatar man då allt som har med Tesla att göra inklusive själva bilarna och Elon Musk osv). Det är en av anledningarna till varför tråden är full med lågkvalitativt trams.
Senast redigerad av Fittfitta 2024-05-30 kl. 00:09.
Citera
2024-05-30, 00:18
Medlem
Hyperkits avatar
Elon Musk ska bygga en Ai fabrik för xAi och beställt över 100 000 Nvidia chip. Frågan är om xAi blir sin egna aktie eller om man ska köpa Tesla? Nvidia också såklart, men det har jag redan 🔥
Citera
2024-05-30, 00:18
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ja men det är ju tyvärr så det fungerar i Sverige. Företag flyr landet för att starta upp i andra länder för att vi har så extremt hög skatt här.

Problemet är ju i grunden vår sossiga politik som lett landet i så många år.
Även om vi stundtals har haft borglig eller moderat ledning så är det korta perioder som inte kan skapa en långsiktig förändring.

Sossarna ser bara skatter skatter skatter som lösningen till alla problem. Det är så vänstern fungerar och det skrämmer bort en jävla massa företag som säger HejDå till Sverige och Hej till andra länder som skattar mycket lägre.

Vi kommer snart inte ha några företag värt namnet kvar i Sverige för att vi skattar ihjäl dom så att de flyr landet.

Rösta höger om ni vill behålla våra företag och även locka nya företag hit.
Rösta vänster om ni inte vill ha några företag här och att alla ska drivas från Malta eller nåt sånt.
Sverige har dock några ekonomiska fördelar gentemot USA (och många andra länder). Vi har t.ex ingen förmögenhetsskatt, arvsskatt eller fastighetsskatt och mycket låg kapitalskatt (på ISK och KF). På flera sätt är Sverige ett skatteparadis jämfört med andra länder, tro det eller ej.
Citera
2024-05-30, 10:35
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Den här delen är ju riktigt USA-störd:

"After the Delaware ruling, lawyers for the plaintiff shareholders asked the judge to award what would be a record $6 billion in attorney’s fees for winning the case. The judge hasn’t ruled on that request, and Tesla’s board said in a proxy statement that a fee award may not be warranted if shareholders reapprove the compensation package."

Några sliskiga advokater ska ha 65 miljarder seketas för att nån dement domare har dömt ut ett kompensationspaket 5 år efter att det har godkänts och utfallet anses vara för bra.

Ja, om man tyckte $56B var mycket för 6 års arbete så undrar jag vad folk tycker om $6B för några timmars pappersarbete.
Citera
2024-05-30, 10:40
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperkit
Elon Musk ska bygga en Ai fabrik för xAi och beställt över 100 000 Nvidia chip. Frågan är om xAi blir sin egna aktie eller om man ska köpa Tesla? Nvidia också såklart, men det har jag redan 🔥

xAi är helt separat från Tesla, och privat företag. Men du kan äga det insirekt genom att äga Cathie Wood's ARK Venture Fund.
Citera
2024-05-30, 21:22
Medlem
raskenss avatar
Blir mer och mer en realitysåpa av Tesla.

https://carup.se/teslas-lockbete-for-rostning-pa-musks-bonus/
Citera
2024-05-30, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Sverige har dock några ekonomiska fördelar gentemot USA (och många andra länder). Vi har t.ex ingen förmögenhetsskatt, arvsskatt eller fastighetsskatt och mycket låg kapitalskatt (på ISK och KF). På flera sätt är Sverige ett skatteparadis jämfört med andra länder, tro det eller ej.

Arvsskatt är en sanning med modifikation.
Jag fick ärva en lägenhet som såldes för 1 miljon. Utav det fick jag skatta 220 000 kr ca som gick till Stefan Löfven att leka med. (vinstskatt)

Tycker det är helt galet. jag har haft en nära anhörig som dött och jag fått ärva lägenheten, men trots det ska politikerna suga ut 22% av det arvet. Tro mig, jag satt riktigt jävla skitigt till ekonomiskt och behövde alla pengar, men NEJ, inte ska man få allt man ärver inte, nej nej, politikerna ska ta 22% av det när man sörjer och mår dåligt så kommer de och sveper bort hela 220 000 kr av en miljon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in