Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-28, 16:32
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Hur menar du att det är en halmgubbe?

Det är väl ett praktexempel på ödets ironi, att någon som haft som yrke att läxa upp de som varit oansvariga och slösaktiga att lära dem att tänka på morgondagen, inte får uppleva en morgondag? Det är just det som är problemet. Om det gick att få något slags gudomligt kontrakt där det fanns en garanti att man skulle uppnå en viss ålder så är maniskt sparande mer försvarbart. Men eftersom livet är rysk roulette varje dag så är det på gränsen till narcissistiskt att sätta sig ner och boka in en massa saker i en avlägsen framtid... planerna kan slå in, men de kräver maxklaff och massor av tur. Därför gillar jag inte när storsparare ska läxa upp storslösare och kalla oss idioter, för det finns också en del idioti i att glömma hur volatilt livet är.

Majoriteten lever väl ändå till en ganska hög ålder och då är det, rent statistiskt, försvarbart att spara pengar till framtiden. Känslan av att ha mycket pengar på kontot är en trygghet för många och det ska inte underskattas.
Citera
2024-05-28, 16:42
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Restaurangmat av högsta kvalitet, långresor utomlands, prylar, osv. Sånt som sätter krydda på tillvaron. Jag värdesätter bra mat väldigt högt, folk kan sitta med sina micrade Dafgårds-halvfabrikat och jubla över att de sparade lite mynt men jag tycker det är värt det med mat på en favoritrestaurang.
Den som har en ordnad ekonomi, buffertsparande och hela baletten, den personen njuter av restaurangmat av högsta kvalitet osv. Men den som lever på marginalen får ännu mera njutning, just för att det egentligen inte finns pengar till sånt.

Sen är micrade Dafgårds-halvfabrikat bara längre ner på skalan. Motsatsen är att skapa i sitt eget kök och inte leva livet genom sin plånbok. Sen "jubla över att de sparade lite mynt"? Kanske, men det är inte det som är grejen.
Citera
2024-05-28, 16:45
Medlem
Sun Rulers avatar
Jag skulle känna större ångest om jag fick ett långt liv och att de sista åren handlade om att köa till Frälsningsarméns soppkök.
Det är möjligt att jag omkommer i en bilolycka imorgon men gör jag inte det så ser jag hellre att jag och min fru samt barn kan få resa, bo bra och att det finns lite i ladorna utifall att olyckan är framme.
Citera
2024-05-28, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Varje år så dödas ca 230 i trafiken, och ca 95000 dör totalt i Sverige. För varje person som dödas i trafiken så är det med andra ord över 400 som dör av något annat, vanligtvis åldersrelaterade sjukdomar.

Du planerar ju för att vara den där som dödas i trafiken, men själv så planerar jag för att tillhöra någon av de där över 400. Oddsen är onekligen på min sida.

Min granne medan jag vistas i Sverige fyllde 101 för någon vecka,sedan.

Han funderar på om det är dags att sluta köra bil..
Spelar golf,har en "flickvän",gillar god mat&vin,är synnerligen välklädd och har inga problem att promenera en dryg kilometer till tunnelbanan i det fina vädret.
Helt klar i skallen och helt utan ålderskrämpor är han också,och förmodligen både utseendemässigt och kroppsligt i bra mycket bättre kondition än många 65åringar.

Han är förmodligen rätt glad åt att det fortfarande finns en välfylld plånbok efter snart 40år som pensionär pga sparande att göra vad som faller honom in varje dag,samt att kunna unna sig i stort sett vad som helst som ger livskvalitet.
Citera
2024-05-28, 18:25
Medlem
Citat:
Jag är i kategorin av de som räknas som slösare, lever för dagen etc. Har prövat att spara några gånger i livet men motivationen sinade väldigt fort. Ett stort skäl till detta är att man blir påmind konstant om hur skört livet är. Jag vet inte om det är jag och folk som också gillar att bränna pengarna man har som har en sjukdom eller om det är den andra sidan som har en naiv världsbild, men jag känner iaf varje dag att liemannen knackar på axeln.

Kan inte komma på en enda dag när man inte tänker på döden. Även om man inte gör det så kommer det ju upp i nyllet varenda dag om folk som dör som flugor, och de är ofta yngre än en själv (som golfproffset i förrgår). Att koppla bort detta och intala sig själv att man är en "untouchable" som inte kommer dö förrän man fyllt 90 tycker jag är sjukligt, jag förstår inte hur man kan tänka bort, meditera bort, kalla det vad ni vill, sitt möte med döden. Hur gör ni?

Jag ogillar också tanken på att jobba stenhårt>spara>dö>random människor/staten får dina pengar. Jag tycker att det är deprimerande och att en sådan livsstil är emot livet som det var menat att levas, det vill sägas för dagen. Det är iaf så jag tycker livet ska levas. Om jag fått en garanti på ett långt och hälsosamt liv, då hade jag börjat spara.

Som många andra påpekat handlar inte det här om ekonomi. Har man daglig dödsångest behöver man ta itu med det pronto
Citera
2024-05-28, 21:09
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Den som har en ordnad ekonomi, buffertsparande och hela baletten, den personen njuter av restaurangmat av högsta kvalitet osv. Men den som lever på marginalen får ännu mera njutning, just för att det egentligen inte finns pengar till sånt.
.

Högst tveksamt... de flesta här äter halvfabrikat eller matlådor till lunchen. Skapade en tråd för ett par månader sedan om detta och en majoritet svarade att de äter matlådor, så det är av principiella/psykologiska orsaker som man slafsar i sig rester varje dag trots att man inte behöver det.
Citera
2024-05-28, 21:17
Medlem
muskelstals avatar
Citat:
Restaurangmat av högsta kvalitet, långresor utomlands, prylar, osv. Sånt som sätter krydda på tillvaron. Jag värdesätter bra mat väldigt högt, folk kan sitta med sina micrade Dafgårds-halvfabrikat och jubla över att de sparade lite mynt men jag tycker det är värt det med mat på en favoritrestaurang.

Köper att du gillar resor o mat fast de går ju laga mat som är svin nice billigt, speciellt om man känner lite jägare o bönder. Skulle våga påstå att micro mat är dyrare än maten jag lagar men ja tycker de är kul med mat. Aja alla är väl olika men tycker jag lyckas uppleva mkt mer än gemene man utan att snåla.
Citera
2024-05-28, 21:33
Medlem
hetofestligs avatar
Citat:
Nej, jag tror inte att jag kommer uppnå en hög ålder. Denna gissning är inte baserat på nihilism eller fatalism utan att jag levt ett hårt liv där jag sabbat min kropp med väldigt mycket stress och krökande.

Kom och tänka på ett minne som är nästan exakt fem år gammalt nu. Jag kan sätta en tidsstämpel på lunchen för jag minns att en av oss pratade om den sista säsongen av GoT som precis skulle sändas, så detta var i april 2019. Vi åt lunch tillsammans, jag, två som var väldigt nära och kära + en av deras respektive som jag inte kände så bra.

Inom ett spann av tre år så är alla döda. Jag är den enda som är kvar från vår utelunch i vårsolen, vilket är helt surrealistiskt att tänka på då alla var till synes friska då, och samtliga var relativt unga. Det är sånt där som etsar sig fast i hjärnhinnan. Det var en helt vanlig dag i mitt liv som nu paketerats om i min hjärna eftersom det är ett praktexempel på att det inte går att "boka" in framtiden som alla maniska storsparare gör. När jag ser folk göra 20-30 årsplaner framöver så bara skakar jag på huvudet för jag vet att chansen är minimal att deras förträffliga ritningar faller väl ut.

Jag önskar jag resonerade likadant om vår husrenovering.
Citera
2024-05-28, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Grejen är denna att vi som gillar att spara, inte gillar att spendera pengar på skitsaker. Jag gillar inte att konsumera bara för att. Materialism har aldrig lockat mig. Har jag mycket pengar går jag hellre ner i arbetstid än att spendera för att jag har pengar på banken.

Bara för att man väljer att inte spara långsiktigt behöver ju inte betyda att man lägger pengar på "skit" (vilket är högst subjektivt) utan på saker man tycker höjer sin livskvalitet i form av hobbys, intressen osv.

Vissa som ts gillar att äta finare mat och utlandsresor, jag personligen tycker inte det är något att lägga pengar på, men tankar V8:an för 4000 i månaden för att det är roligt, köper dyra verktyg till garaget eller nya dyra lurar då jag lyssnar mycket på musik.

Vi väljer alla hur vi vill leva våra liv, och vart man lägger sig på skalan för slösa eller spara, och det han ändras i olika skeden av livet. Jag är inte det minsta orolig för min tid som pensionär, jag har en bra sparplan för det också.

Men jag är väl medveten om hur det sett ut i min släkt bakåt (50% för innan pension), så lever hellre gött nu, även om jag inte har samma "dödsångest" som ts.
Citera
2024-05-28, 21:54
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen

Men jag är väl medveten om hur det sett ut i min släkt bakåt (50% för innan pension), så lever hellre gött nu, även om jag inte har samma "dödsångest" som ts.

Skulle inte vilja säga att jag har enorm dödsångest, det var den rubriken jag kom på för stunden. Men jag tänker ofta på döden. Likt dig, om jag förstod din post rätt, så verkar jag ha mycket otur med generna, om det är något att gå efter (dvs att släktingar dör som flugor). De som sparar hårdast är de som inte gått på pumpen, rent generellt. Rimligtvis så borde dödsfall som inträffar gång efter annan påverka en på ett undermedvetet sätt.
Citera
2024-05-28, 23:36
Medlem
DiggerNicksons avatar
Citat:
Skulle inte vilja säga att jag har enorm dödsångest, det var den rubriken jag kom på för stunden. Men jag tänker ofta på döden. Likt dig, om jag förstod din post rätt, så verkar jag ha mycket otur med generna, om det är något att gå efter (dvs att släktingar dör som flugor). De som sparar hårdast är de som inte gått på pumpen, rent generellt. Rimligtvis så borde dödsfall som inträffar gång efter annan påverka en på ett undermedvetet sätt.

Jag tycker gott du kan öka takten i ditt hårda liv så belastar du inte välfärdsapparaten lika länge och gör livet surt för oss skattebetalare. Rök mer och oftare, sup hårt och knarka. Ta stora risker i vardagen, umgås med kriminella. You can do it!

Obs! Kan innehålla sarkasm och ironi.
Citera
2024-05-28, 23:43
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Jag köper inte ditt resonemang om att människor generellt undviker att spara därför att de tror att de kommer att dö i förtid. Jag tror att det är betydligt mer sannolikt att korrelationen är den omvända, det vill säga att människor som inte sparar i högre utsträckning bränner sina pengar på skit (alkohol, knark, spel, etc) och därför dör i förtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in