Citat:
Ursprungligen postat av
Lofiboy
Grejen är denna att vi som gillar att spara, inte gillar att spendera pengar på skitsaker. Jag gillar inte att konsumera bara för att. Materialism har aldrig lockat mig. Har jag mycket pengar går jag hellre ner i arbetstid än att spendera för att jag har pengar på banken.
Bara för att man väljer att inte spara långsiktigt behöver ju inte betyda att man lägger pengar på "skit" (vilket är högst subjektivt) utan på saker man tycker höjer sin livskvalitet i form av hobbys, intressen osv.
Vissa som ts gillar att äta finare mat och utlandsresor, jag personligen tycker inte det är något att lägga pengar på, men tankar V8:an för 4000 i månaden för att det är roligt, köper dyra verktyg till garaget eller nya dyra lurar då jag lyssnar mycket på musik.
Vi väljer alla hur vi vill leva våra liv, och vart man lägger sig på skalan för slösa eller spara, och det han ändras i olika skeden av livet. Jag är inte det minsta orolig för min tid som pensionär, jag har en bra sparplan för det också.
Men jag är väl medveten om hur det sett ut i min släkt bakåt (50% för innan pension), så lever hellre gött nu, även om jag inte har samma "dödsångest" som ts.