Citat:
Ursprungligen postat av
mickenyqvist123
Nej, jag tror inte att jag kommer uppnå en hög ålder. Denna gissning är inte baserat på nihilism eller fatalism utan att jag levt ett hårt liv där jag sabbat min kropp med väldigt mycket stress och krökande.
Kom och tänka på ett minne som är nästan exakt fem år gammalt nu. Jag kan sätta en tidsstämpel på lunchen för jag minns att en av oss pratade om den sista säsongen av GoT som precis skulle sändas, så detta var i april 2019. Vi åt lunch tillsammans, jag, två som var väldigt nära och kära + en av deras respektive som jag inte kände så bra.
Inom ett spann av tre år så är alla döda. Jag är den enda som är kvar från vår utelunch i vårsolen, vilket är helt surrealistiskt att tänka på då alla var till synes friska då, och samtliga var relativt unga. Det är sånt där som etsar sig fast i hjärnhinnan. Det var en helt vanlig dag i mitt liv som nu paketerats om i min hjärna eftersom det är ett praktexempel på att det inte går att "boka" in framtiden som alla maniska storsparare gör. När jag ser folk göra 20-30 årsplaner framöver så bara skakar jag på huvudet för jag vet att chansen är minimal att deras förträffliga ritningar faller väl ut.
Ja, vi kan alla dö imorgon. Detta har alltid varit sant, vi kommer att dö. Man kommer inte ifrån detta, oavsett hur man väljer att sköta sin ekonomi.
Det handlar oftast inte om naiva planer 20-30 år in i framtiden, där är det mer en önskan eller en dröm. För mig är det nuet som gäller. Jag vill leva mitt liv, oavsett hur länge jag lever, gärna med minimal ekonomisk stress. Jag ser hur folk runt omkring mig jäktar runt och jagar hundralapparna. En kompis offrade massor av tid (som vi som sagt inte har oändligt av) med att ta sig till andra sidan stan för att kunna låna en femhundring. Sånt slöseri med resurser, tänker jag.
Det är "resource management" det handlar om. Typ som när man spelar ett RTS som gamla hederliga Warcraft II. Lägger man lite möda på att leva ekonomiskt effektivt så kan man leva under sina tillgångar, vilket genererar ett överskott, vilket genererar mer pengar. Detta har man nytta av direkt, men nyttan växer med tiden och efter 20-30 år är effekten extremt påtaglig. Men fördelarna får man från dag ett. Det handlar inte om att offra sig i flera decennier för att sedan kanske få äta kakan om man fortfarande lever. Det handlar om ett val av livsstil.
Jag överäter ibland, men jag försöker inte rationalisera det så mycket. Jag tycker inte du ska rationalisera din överkonsumtion.