Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-28, 12:54
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Det gick ju kanon för programledaren i Lyxfällan... hur menar du att hans sparmetoder räddade honom de sekunder innan bilen kvaddades?
Årets rekord i halmgubbe.

Spekulerar i att du känner dig träffad "de som inte gillar att spara lever ett kortare och sämre liv".
Citera
2024-05-28, 13:52
Medlem
Tropicalss avatar
Grejen är att det inte är roligare att leva genom att spendera pengar på skit. Enda som ger lycka genom pengar är att slippa slava för någon annan. I stort sett alla mängder pengar under denna nivå är ganska oväsentligt i min mening. Det är kul med en dyr bil men inte särskilt kul över tid. I alla fall inte jämfört med att du kunde slutat slava tidigare än om du kört din gamla bil.
Citera
2024-05-28, 14:14
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Nej, jag tror inte att jag kommer uppnå en hög ålder. Denna gissning är inte baserat på nihilism eller fatalism utan att jag levt ett hårt liv där jag sabbat min kropp med väldigt mycket stress och krökande.

Kom och tänka på ett minne som är nästan exakt fem år gammalt nu. Jag kan sätta en tidsstämpel på lunchen för jag minns att en av oss pratade om den sista säsongen av GoT som precis skulle sändas, så detta var i april 2019. Vi åt lunch tillsammans, jag, två som var väldigt nära och kära + en av deras respektive som jag inte kände så bra.

Inom ett spann av tre år så är alla döda. Jag är den enda som är kvar från vår utelunch i vårsolen, vilket är helt surrealistiskt att tänka på då alla var till synes friska då, och samtliga var relativt unga. Det är sånt där som etsar sig fast i hjärnhinnan. Det var en helt vanlig dag i mitt liv som nu paketerats om i min hjärna eftersom det är ett praktexempel på att det inte går att "boka" in framtiden som alla maniska storsparare gör. När jag ser folk göra 20-30 årsplaner framöver så bara skakar jag på huvudet för jag vet att chansen är minimal att deras förträffliga ritningar faller väl ut.
Ja, vi kan alla dö imorgon. Detta har alltid varit sant, vi kommer att dö. Man kommer inte ifrån detta, oavsett hur man väljer att sköta sin ekonomi.

Det handlar oftast inte om naiva planer 20-30 år in i framtiden, där är det mer en önskan eller en dröm. För mig är det nuet som gäller. Jag vill leva mitt liv, oavsett hur länge jag lever, gärna med minimal ekonomisk stress. Jag ser hur folk runt omkring mig jäktar runt och jagar hundralapparna. En kompis offrade massor av tid (som vi som sagt inte har oändligt av) med att ta sig till andra sidan stan för att kunna låna en femhundring. Sånt slöseri med resurser, tänker jag.

Det är "resource management" det handlar om. Typ som när man spelar ett RTS som gamla hederliga Warcraft II. Lägger man lite möda på att leva ekonomiskt effektivt så kan man leva under sina tillgångar, vilket genererar ett överskott, vilket genererar mer pengar. Detta har man nytta av direkt, men nyttan växer med tiden och efter 20-30 år är effekten extremt påtaglig. Men fördelarna får man från dag ett. Det handlar inte om att offra sig i flera decennier för att sedan kanske få äta kakan om man fortfarande lever. Det handlar om ett val av livsstil.

Jag överäter ibland, men jag försöker inte rationalisera det så mycket. Jag tycker inte du ska rationalisera din överkonsumtion.
Citera
2024-05-28, 14:27
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Om man lever till över 80 så var det ändå värt att spara dom där pengarna när man var 30. Det är lika bra att göra ett försök och hoppas på det bästa, när man väl är gammal och överlever så kommer man ångra sig annars. Då sitter man där som fattigpensionär och åldern för att gå i pension kommer höjas, så det känns bra att ha pengar man kan använda till att förtidspensionera sig.

Eller så blir det att de med pengar på kontot får mindre i bidrag och riskerar att alla besparingar går åt till att betala serviceboenden. Kanske bättre att dö som hemlös på gatan då.
Citera
2024-05-28, 14:41
Medlem
Roidberts avatar
Hade själv ingen motivation att spara pengar i 20-års åldern. Ansåg att det var viktigare att spendera pengarna på nöjen och tycker även att det var vettigt såhär i efterhand. Nu när jag har familj och barn vill jag gärna spara långsiktigt, men förutsättningarna finns inte. De pengar jag drar in går oundvikligen åt till att ta hand om familjen, och det lilla jag kan spara ihop går åt till att hälsa på min fru och yngsta dotter som bor utomlands.
Senast redigerad av Roidbert 2024-05-28 kl. 14:44.
Citera
2024-05-28, 14:59
Medlem
Grejen är denna att vi som gillar att spara, inte gillar att spendera pengar på skitsaker. Jag gillar inte att konsumera bara för att. Materialism har aldrig lockat mig. Har jag mycket pengar går jag hellre ner i arbetstid än att spendera för att jag har pengar på banken.
Citera
2024-05-28, 15:27
Medlem
muskelstals avatar
Citat:
Kan bara tala för mig själv men jag mår kanonbra när jag är på rushen och spenderar, gör det jag känner för etc. Då känner jag att livet är värt att leva, att det hela går som tåget. Det kanske är för att jag varit skuldsatt så mycket i mitt liv som gör att de få gånger jag har en oväntad boost på bankkontot så känner jag mig oövervinnerlig, och surfar vidare på det genom att spendera på mina favoritsaker.

Alla är olika. Många här trycker att spendera pengar på nöjen är värdelöst och oansvarigt, jag tycker att spontanitet och äventyr ger den krydda som gör livet värt att leva. Jag blir deprimerad av att sitta och stapla pengar på hög, tycker det är tråkigt rent psykologiskt.

Vad är favorit sakerna som kostar så mkt?
Citera
2024-05-28, 16:08
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Kan bara tala för mig själv men jag mår kanonbra när jag är på rushen och spenderar, gör det jag känner för etc. Då känner jag att livet är värt att leva, att det hela går som tåget. Det kanske är för att jag varit skuldsatt så mycket i mitt liv som gör att de få gånger jag har en oväntad boost på bankkontot så känner jag mig oövervinnerlig, och surfar vidare på det genom att spendera på mina favoritsaker.

Alla är olika. Många här trycker att spendera pengar på nöjen är värdelöst och oansvarigt, jag tycker att spontanitet och äventyr ger den krydda som gör livet värt att leva. Jag blir deprimerad av att sitta och stapla pengar på hög, tycker det är tråkigt rent psykologiskt.
Det känns bra att spendera, det förstår jag. Jag mår bra när jag trycker i mig godis. Men kom ihåg, "feelings are not a category of truth". Anledningen till att det är så njutbart är att det är destruktivt.

Det är kul att handla grejor. Men om du gräver lite djupare där kommer du att upptäcka att det inte är så enkelt. Du kan inte få samma njutning av att köpa en ny värmepanna som köpa skräp eller att kröka bort pengarna. Kryddan som gör livet värt att leva är ett gift man måste ta med måtta, annars kommer de negativa effekterna snabbt ta över. Säger jag samtidigt som jag sitter på min feta röv, röker gräs och äter godis. Så tro inte att jag säger detta från någon piedestal och ser ner på dig. Vi är alla ett och ingen slipper undan.

Att rationalisera sitt beteende avslutar analysen. Gräv djupare istället, det finns njutning i det också.
Citera
2024-05-28, 16:19
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Årets rekord i halmgubbe.

Spekulerar i att du känner dig träffad "de som inte gillar att spara lever ett kortare och sämre liv".

Hur menar du att det är en halmgubbe?

Det är väl ett praktexempel på ödets ironi, att någon som haft som yrke att läxa upp de som varit oansvariga och slösaktiga att lära dem att tänka på morgondagen, inte får uppleva en morgondag? Det är just det som är problemet. Om det gick att få något slags gudomligt kontrakt där det fanns en garanti att man skulle uppnå en viss ålder så är maniskt sparande mer försvarbart. Men eftersom livet är rysk roulette varje dag så är det på gränsen till narcissistiskt att sätta sig ner och boka in en massa saker i en avlägsen framtid... planerna kan slå in, men de kräver maxklaff och massor av tur. Därför gillar jag inte när storsparare ska läxa upp storslösare och kalla oss idioter, för det finns också en del idioti i att glömma hur volatilt livet är.
Citera
2024-05-28, 16:23
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Grejen är denna att vi som gillar att spara, inte gillar att spendera pengar på skitsaker. Jag gillar inte att konsumera bara för att. Materialism har aldrig lockat mig. Har jag mycket pengar går jag hellre ner i arbetstid än att spendera för att jag har pengar på banken.

Jag förstår det, men det finns många som mår bra av att konsumera. Och vi blir ofta skuldbelagda på det här forumet och stämplade som idioter och stolpskott. Jag försöker argumentera från den andra sidan att det finns en motpol - man kan må bra av att spara, men man kan också må bra utav att spendera. Beror på vilken typ av person man är.
Citera
2024-05-28, 16:24
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Hur menar du att det är en halmgubbe?

Det är väl ett praktexempel på ödets ironi, att någon som haft som yrke att läxa upp de som varit oansvariga och slösaktiga att lära dem att tänka på morgondagen, inte får uppleva en morgondag? Det är just det som är problemet. Om det gick att få något slags gudomligt kontrakt där det fanns en garanti att man skulle uppnå en viss ålder så är maniskt sparande mer försvarbart. Men eftersom livet är rysk roulette varje dag så är det på gränsen till narcissistiskt att sätta sig ner och boka in en massa saker i en avlägsen framtid... planerna kan slå in, men de kräver maxklaff och massor av tur. Därför gillar jag inte när storsparare ska läxa upp storslösare och kalla oss idioter, för det finns också en del idioti i att glömma hur volatilt livet är.
Att hitta ett litet, och i detta fall irrelevant, motexempel till forskning kallas för halmgubbe. Nej, en reporters oturliga bildöd säger ingenting om det är bra att vara sparsam. Men det gör forskningen.
Citera
2024-05-28, 16:27
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muskelstal
Vad är favorit sakerna som kostar så mkt?

Restaurangmat av högsta kvalitet, långresor utomlands, prylar, osv. Sånt som sätter krydda på tillvaron. Jag värdesätter bra mat väldigt högt, folk kan sitta med sina micrade Dafgårds-halvfabrikat och jubla över att de sparade lite mynt men jag tycker det är värt det med mat på en favoritrestaurang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in