Citat:
Ursprungligen postat av
Fittfitta
Varför är det en ”jäkla skillnad”? Är år 2023 ett genomsnittligt år är det ju ingen skillnad. 0.15% låter ifs ganska lite (15% som också har nämnts låter dock alldeles för mycket) utan det är säkert någonstans däremellan för ett genomsnittligt år. Men man får tänka på att siffran sjunker drastiskt beroende på livsstil. Jag kan hålla med om att det bara är bortkastade pengar att spara om man utgår från att man kommer dö inom en snar framtid. Kanske för att man t.ex är storrökare, alkoholist, kriminell, narkoman och gängmedlem som gillar att hamna i skottfejder. Då skulle jag inte rekommendera att spara pengar. Då skulle jag rekommendera att förändra sin livsstil. Nu kanske du tillhör denna grupp och då förstår jag att du tycker sparande känns dumt.
Därför att alla personer som avlider innan 65 knappast gör det under ett enskilt år din knäppskalle.
Ingen av de jag känner, eller åtminstone visste vilka det var som avled innan 65 gjorde det pga orsaker du räknat upp. De flesta dog av cancer. Två av strokes, men ingen övervikt och dessutom vegeterianer. Andra av olyckor.
Om spara och gneta skänker dig livsglädje så kör på, men chansen är ändå 1 på 6 att du aldrig kommer att få uppleva din 65 årsdag. Det är den bistra sanningen, men ponera att du ändå får det. Vad ska du göra då? Köpa en Ferrari , lyxbåt, kröka i Thailand som 72-åring? Ragga brudar på nattklubbar? Vet inte hur gammal du är nu, men jag gissar att du är relativt ung. Kan säga dig att livet blir aldrig bättre när du åldras utan antingen är din höjdpunkt nu, eller så har du redan passerat den.