Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-26, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Stämmer in med min och min frus erfarenhet. Vi hade tidigare Mercedes som vi servade hos Hedin, och var alltid en kombination av arrogant och slapp inställning hos receptionister och andra i bilhallen. Som tur hade vi bra bilmekaniker som däremot var schyssta och med bra bemötande (till skillnad från de sminkade kvinnorna i receptionen och männen i kostymer som var helt kundfientliga eller kundointresserade).

Numera har vi bytt från Mercedes till BMW, och får ett helt OK bemötande hos Bilia. Inte fantastiskt, men bra mycket bättre än hos Hedin. Jag ser det som ett plus att välja bort Mercedes (även om jag gillar bilarna) för att man just slipper att ha med Hedin att göra. Bara det är värt en hel del.

Är inte förvånad att Hedins imperium börjat att krackelera.

Går det inte att köra en Mercedes utan att blanda in Hedin bil?
Citera
2024-05-27, 00:11
Citat:
Ursprungligen postat av vanart
Jag tror problemet är värre än så för Hedin... Var inne på AMG-center i Göteborg nyligen och blev illa bemött av en säljare. Kom i en ett par år gammal Audi SUV med V8 och ställde en fråga om bränsletankens storlek och bränsleförbrukningen på en motsvarande med V8 - inte för kostnadens skull utan för att kunna beräkna räckvidd.

Citat:
Ursprungligen postat av Falcon1111
Ja just det har jag reagerat på, varför dessa palats, alltså det är ju jag som kund som betalar detta.
Jag betalar palats som okunniga människor vandrar runt i med höga löner och ingen kompetens.

Sen alla fåntrattar som går omkring där och inte vet något om bilarna tekniskt, de kan bara göra ekonomiska kalkyler, jag tror de skiter i om de säljer dambindor eller bilar bara de får hög lön.

Dom är säljare... inte mekaniker eller intresserade.

Det genomgår allt Sälj.

Jobbar inom IT och våra säljare kan inte IT och dem är heller inte intresserade av det. Deras incitament är att få in sälj. Samma med bil och bindor...

Gamla skolan är borta sedan länge. Gäller allt i samhället. Detta är bara början.
Citera
2024-05-27, 00:46
Medlem
Mujahedin bil

Håller med om att det i regel är stora, pråliga utställningshallar fyllda med otrevliga säljare. Har vid två tillfällen valt att handla någon annanstans pga av detta. Inte för att jag tror det är anledningen till varför de nu går kräftgång, men jag lider iaf inte med dem.

Går det att se hur stor del av omsättningen som är företagsledning resp. privatleasing?
Citera
2024-05-27, 03:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Och de flesta höll med om att jorden var platt på 1300-talet. Skämt åsido, negativ realränta och att inflationen gröper ur lånen är en seglivad gammal myt. Reallöneökningen är den enskilt bidragande faktorn till att lånen har blivit "billigare".

Myt skulle jag inte säga. Det är ju allmänt känt att KPI ökat snabbare än vad lönerna gjort senaste åren. I princip sedan hösten 2021.
Realräntan är ju detsamma som inflation-ränta. Är inflationen högre än räntan så ger det negativ realränta.

Att lånen länge varit billiga beror ju på att styrräntan varit mycket låg. Egentligen sedan finanskrisen 2008. Även inflationen har varit låg fram till hösten 2021.
Citera
2024-05-27, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Myt skulle jag inte säga. Det är ju allmänt känt att KPI ökat snabbare än vad lönerna gjort senaste åren. I princip sedan hösten 2021.
Realräntan är ju detsamma som inflation-ränta. Är inflationen högre än räntan så ger det negativ realränta.

Att lånen länge varit billiga beror ju på att styrräntan varit mycket låg. Egentligen sedan finanskrisen 2008. Även inflationen har varit låg fram till hösten 2021.

Vet inte riktigt vad du yrar om men realränta och inflationsränta är inte samma sak..

Realränta = Nominell ränta - Inflation
Inflationsränta = Årlig procentuell ökning av prisnivån på varor och tjänster

Bostadspriserna räknas INTE till KPI
Citera
2024-05-27, 03:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vet inte riktigt vad du yrar om men realränta och inflationsränta är inte samma sak..

Realränta = Nominell ränta - Inflation
Inflationsränta = Årlig procentuell ökning av prisnivån på varor och tjänster

Bostadspriserna räknas INTE till KPI

Nu är det väl ändå du som yrar? Vad är "inflationsränta" för någonting? Finns inget sådant begrepp.
Realränta är egentligen riskfri ränta - inflation.
Nej, bostadspriserna räknas inte till KPI, men det gör däremot bostadskostnaderna, så allt annat lika ger högre bostadspriser också högre bostadskostnader (pga lånefinansiering) , vilket ger högre KPI.
Citera
2024-05-27, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu är det väl ändå du som yrar? Vad är "inflationsränta" för någonting? Finns inget sådant begrepp.
Realränta är egentligen riskfri ränta - inflation.
Nej, bostadspriserna räknas inte till KPI, men det gör däremot bostadskostnaderna, så allt annat lika ger högre bostadspriser också högre bostadskostnader (pga lånefinansiering) , vilket ger högre KPI.

Det är ju för helvete du som har använt begreppet inflation-ränta. Om du menar en matematisk term så du i så fall inflation - ränta =

När det gäller realränta är definitionen att den är den nominella räntan minus inflationen. Den kan ofta approximera som den riskfria räntan minus inflationen, men det kan finnas skillnader beroende på vilken ränta som används som referens.

Angående KPI och bostadspriser är det precis som jag skrev innan korrekt att direkta bostadspriser inte ingår i KPI. Dock påverkar högre bostadspriser bostadskostnaderna, särskilt genom lånefinansiering, vilket kan öka KPI. Så indirekt har högre bostadspriser en påverkan på KPI genom ökade boendekostnader.
Citera
2024-05-27, 04:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det är ju för helvete du som har använt begreppet inflation-ränta. Om du menar en matematisk term så du i så fall inflation - ränta =

När det gäller realränta är definitionen att den är den nominella räntan minus inflationen. Den kan ofta approximera som den riskfria räntan minus inflationen, men det kan finnas skillnader beroende på vilken ränta som används som referens.

Angående KPI och bostadspriser är det precis som jag skrev innan korrekt att direkta bostadspriser inte ingår i KPI. Dock påverkar högre bostadspriser bostadskostnaderna, särskilt genom lånefinansiering, vilket kan öka KPI. Så indirekt har högre bostadspriser en påverkan på KPI genom ökade boendekostnader.

Jag skrev ju det. "Detsamma". Det kan översättas till är "lika med". Visste inte att jag skulle komma att kommunicera med en utvecklingsstörd icke läskunnig person.

Det övriga du skriver ger jag dig nästan godkänt för, frånsett att du inte definierat den nominella räntan.
Citera
2024-05-27, 04:29
Medlem
Halte Haralds avatar
Någon måste Riddermark ha tagit kunder ifrån så enkelt är det! Läste en artikel förra veckan om hur bra det går för riddermark.
Köper säljer i den lite högre beg klassen.
Citera
2024-05-27, 06:05
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Tror även framtiden kommer bli tuffare för Hedin då EU nog kommer följa efter USA och höja tullarna på kinesiska bilar till den europeiska marknaden.

Detta bådar inte bra för ägarna till Hedin.
Kina är förutseende och håller på att bygga en bilfabrik i Ungern för att komma runt framtida tullar. Lär bli fler om tullarna införs. Så Hedin får köpa sina bilar därifrån.
Citera
2024-05-27, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Fattar heller inte varför de bygger så stora pampiga byggnader. När jag är ute efter en bil så vill jag göra en bra affär. Kan bry mig mindre om byggnaden och de 1000-tals kilo glas de monterat.

Hur bilhallarna ser ut invändigt och utvändigt detaljstyrs av tillverkaren/generalagenten. Mercedes lär inte vara nådiga i sin krav.
Citera
2024-05-27, 08:42
Medlem
barkeepers avatar
Vi var kunder hos Hedin på fyra leasingbilar. Första bilen gick bra, andra med, men sen gick det utför. Plötsligt var det bara spänniga gymbabbar som jobbade där, nedlåtande mot alla som inte skulle ha något glassigt med en massa extra lull-lull, arroganta på gränsen till löjeväckande, det var fan som att köpa bil av dörrvakter. Så vi pallade inte längre, bytte märke för att ta oss ifrån dom. Lär vara fler som gör samma resa, i tillägg till den generella nedgången i omsättningen av nya bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in