Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-07, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jaha, men 50+ miljarder i tillgångar motsvaras av lika mycket i skulder. Någon cash i plånboken (som inte motsvaras av skulder) hittar jag inte. Ser också ganska risigt ut när man kompenserar med fluff som ”Kundrelationer” och ”Goodwill” på tillgångssidan.

Men just Hedin Bil kan väl inte innehålla något värde ekonomiskt vad gäller "Kundrelationer" eller "Goodwill" verkar ju vara ett bolag som inte bryr sig om kunderna.
De vill väl bara bli störst och få någon slags monopol?

Hur påverkar det att massa småfirmor som går i konkurs har leasingbilar från Hedin?
Eller är det aktuellt finansbolag som får ta de smällarna?

Fick de Hybris när de byggde "Hedin Group byggnaden" i Mölndal?
Hade jag varit kund hos något av deras bolag hade jag ju förstått att jag betalat den byggnaden och det är jag inte intresserad av, varken som företagare eller privatperson!
Citera
2025-01-07, 19:12
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerican
Men just Hedin Bil kan väl inte innehålla något värde ekonomiskt vad gäller "Kundrelationer" eller "Goodwill" verkar ju vara ett bolag som inte bryr sig om kunderna.
De vill väl bara bli störst och få någon slags monopol?

Hur påverkar det att massa småfirmor som går i konkurs har leasingbilar från Hedin?
Eller är det aktuellt finansbolag som får ta de smällarna?

Fick de Hybris när de byggde "Hedin Group byggnaden" i Mölndal?
Hade jag varit kund hos något av deras bolag hade jag ju förstått att jag betalat den byggnaden och det är jag inte intresserad av, varken som företagare eller privatperson!

https://carup.se/krislage-for-hedin-bryter-mot-obligationsvillkor/#:~:text=Bilj%C3%A4tten%20Hedin%20Mobility%20bl%C3 %B6der%20%C3%B6ver%20en%20miljard%20kronor,villkor en%20f%C3%B6r%20att%20inte%20beh%C3%B6va%20betala% 20tillbaka%20direkt.

De lånade när det var billigt, och nu har det vänt. Jag tror många utav dessa "Group" företagen gjort samma resa.
Citera
2025-01-07, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
https://carup.se/krislage-for-hedin-bryter-mot-obligationsvillkor/#:~:text=Bilj%C3%A4tten%20Hedin%20Mobility%20bl%C3 %B6der%20%C3%B6ver%20en%20miljard%20kronor,villkor en%20f%C3%B6r%20att%20inte%20beh%C3%B6va%20betala% 20tillbaka%20direkt.

De lånade när det var billigt, och nu har det vänt. Jag tror många utav dessa "Group" företagen gjort samma resa.

Intressant artikel minst sagt.
De var inte så förberedda på höjda räntor på egna lån och att detta även skulle påverka kunderna att köpa nya bilar. Som att "bränna ljuset i båda ändar" känns det som.

Hur länge klarar de detta läget?
Ingen från Hedin Bil som kan bidra med hur stämningen är inom koncernen?
Citera
2025-01-08, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Kina är förutseende och håller på att bygga en bilfabrik i Ungern för att komma runt framtida tullar. Lär bli fler om tullarna införs. Så Hedin får köpa sina bilar därifrån.

BYD har byggt en del av sina bussar avsedda för europeiska marknaden där ända sedan 2018, de tar sig in sakta men säkert...
Citera
2025-02-02, 12:38
Medlem
Vi får hoppas på en konkurs inom kort så bedragarna får vad de förtjänar och priserna på begagnatmarknaden blir mer rimliga.
Citera
2025-02-26, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nottimberg
Vi får hoppas på en konkurs inom kort så bedragarna får vad de förtjänar och priserna på begagnatmarknaden blir mer rimliga.

Hur verkar det för Hedin?
De blödde pengar i en rasande takt innan, har det stabiliserats och de är "Home free"
Eller fortfarande pengaflöde ut?

Alltså ändå lite roligt att de som gör affärer med Hedin är villiga att finansiera hela skrytbygget i Mölndal, folk kommer vid kl. 9 och går hem vid 14:30 eller senast kl. 15 så det måste göras en del pengar.
Jag jobbar väldigt nära så ser en del :-)

Ingen här som jobbar på Hedin som vet hur det ligger till?

Anders Hedin köpte väl egna obligationer för att värdet på dem höll på att bli värdelöst?

Fast det är klart, de har ju tjänat miljarder under nollräntan och de pengarna ligger väl hemma hos Anders så det kanske tar några år innan balansräkningen blir jobbig när han kan pumpa in kapital på att inte ha skött kundvården....
Citera
2025-03-02, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nottimberg

Enligt Car-Up blöder Hedin 3 miljoner om dagen, sant eller inte får stå för dem...
Hur länge räcker Anders Hedins miljarder som han tillskansat sig genom obefintlig konkurrens då Hedin har köpt upp ALLT de senaste decennierna (Konkurrensverket vad gör ni???).

Har Hedin lånat så mycket så att räntorna börjar bli svettiga?

Ingen från Hedin som känner oro för sitt jobb?
Citera
2025-04-12, 20:37
Man hör inget om Hedin Bil, eller Hedin Automotive heter de väl nu....
Är det helt lugnt för dom?
Andra bilhandlare har det ju lite småtufft emellanåt men konkurrensverket har inte gjort sitt jobb här kanske så de går oskadda jämfört med andra?

Det borde ju ändå vara en liten nedgång för dem men som sagt de har väl kapat hela marknaden så det blir svårt att köpa bil utan att gå genom deras tröttsamma process där man som köpare inte har några rättigheter.

Tjusigt bygge i Göteborg Mölndal iofs. så det borde gå strålande.

Någon inom Hedin som hört om siffrorna börjat bli röda?

Citat:
Enligt Car-Up blöder Hedin 3 miljoner om dagen, sant eller inte får stå för dem...
Hur länge räcker Anders Hedins miljarder som han tillskansat sig genom obefintlig konkurrens då Hedin har köpt upp ALLT de senaste decennierna (Konkurrensverket vad gör ni???).

Citera
2025-05-09, 10:46
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxenon
Man hör inget om Hedin Bil, eller Hedin Automotive heter de väl nu....
Är det helt lugnt för dom?
Andra bilhandlare har det ju lite småtufft emellanåt men konkurrensverket har inte gjort sitt jobb här kanske så de går oskadda jämfört med andra?

Det borde ju ändå vara en liten nedgång för dem men som sagt de har väl kapat hela marknaden så det blir svårt att köpa bil utan att gå genom deras tröttsamma process där man som köpare inte har några rättigheter.

Tjusigt bygge i Göteborg Mölndal iofs. så det borde gå strålande.

Någon inom Hedin som hört om siffrorna börjat bli röda?
Fast nu är det inte så rött, bara 0,2 miljarder back

https://www.di.se/nyheter/ny-storforlust-for-bilhandlarjatten/
Citera
2025-05-09, 10:47
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:

Nu är det bara 2,5 miljoner..
Citera
2025-05-10, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Nu är det bara 2,5 miljoner..

Ja i jämförelse är det ju "bara".
Hur länge håller företaget ihop med dessa siffror?
Påverkar nedgången av tex. försäljning av hantverkarbilar?

Konstigt att ingen från Hedin verkar delta i tråden, nyfiken på hur det känns att jobba på ett företag med så trista siffror så länge nu.
Eller är det nya huset i Mölndal så mysigt så man gärna vill sitta kvar :-) ?

Kom igen nu, vart kommer pengarna från som räddar situationen?
Citera
2025-05-11, 21:48
Medlem
Var hos de igår i Uppsala, bara kanske en försäljare...helt tyst..och inga Alfa Romeos bara Renault och Nissan , Quaijong or whatever ? har de slutat med Alfa Romeo ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in