Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-25, 13:22
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Fast det var egentligen vad företagen ville ha. 1992 var det 75% företag som köpte volvo och privatbilister stod för 25%.
Privatbilister köpte snarare bilar som golf.

Däremot ville alla ha begagnade volvo när de blivit billigare.

En XC70 med 22.000 mil -15 för 220.000 (i bilhall) är inte billigt.

Än roligare är när jag själv med samma bil ville köra inbyte fick jag 120.000 till svar för inbyte.

Ganska skapligt påslag. Jag undrar vem fan som betalar dessa summor, med 8,95% i ränta dessutom, och om det verkligen förfaller så att priserna har ökat till absurda nivåer pga "efterfrågan".

Citera
2024-05-25, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Det är väl inte så konstigt?

Elbilar floppar ganska hårt, utan bonusar och rabatter kommer det bli värre, därför har priserna på elbilar börjat dumpas nu. Samtidigt som politikerna hetsar och hotar med höjda skatter, förbud osv mot förbränningsmotorer kors och tvärs.

Varför ska man då riskera att köpa en elbil man inte vill ha eller en vanlig för en halv miljon som man kanske inte kommer få använda eller kunna köra i framtiden?

Mest rimliga just nu är ju att köpa begagnat. Eller leasa, går att hitta bra erbjudande nu när elbils bubblan håller på att spricka, priset för att leasa en Polestar har gått ned med typ 2500-3000 på 2-3 månader.
https://alltomelbil.se/nu-blir-privatleasing-pa-polestar-2-annu-billigare/

Fast nu är det ju i princip så, elbilen och politiken har rört till i en marknad som varit väldigt simpel och enkel i väldigt många år. Det är inte bara Hedin bil som har problem, det är problem i hela ledet, speciellt för tillverkarna som bara gör elbilar.

Säljs massor av s.k fossilbilar. Det brukar stoltseras i olika forum att elbilar säljer mycket dåligt.

Sen att Hedin Bil har valt att ta in kinesiska skräp-elbilar med låg kvalitet för det går att sälja med höga marginaler är inte mer än ett dåligt affärsbeslut av Hedin AB själva. Det är inte politikernas fel att Hedin AB gör usla affärer och avtal och råge på allt beter sig illa mot sina kunder på ett tämligen unikt och väldokumenterat sätt.

Det är problem i hela ledet pga svag krona och förhöjda räntor, rusande nybilspriser för fossilbilar (många modeller har en 30-50% prisökning på bara 3år!) skenande begagnatpriser pga skenande nybilspriser.

Att en elbil hit eller dit påverkar marknaden i Sverige och nybilspriserna globalt är mest hitte-på.
Citera
2024-05-25, 13:26
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Nej, de gör inte förlust på bilarna. Men däremot så har de minskat sina vinstmarginaler som tidigare varit sjukt höga (upp emot 40% marginal, som är extremt högt för bilbranschen).

Däremot så gör nästan alla kinesiska tillverkare förlust på tillverkningen av sina bilar. Den enda kinesiska tillverkare som går på plus med elbilar är BYD. Alla andra för förluster på de.
Jo, det är omöjligt att tillverka batterier till så lågt pris att Kina-EVs kan gå med vinst. Men kinesiska staten pumpar ing pengar och egentligen borde vi i EU tacksamt ta emot detta halv-gratis-bilar. Å andra sidan vem vill ha ett nytt märke som är okänt och som tillverkat bilar i ett år. Kallas tofu dreg-bilar.

Metallerna till bilbatterier har mer än halverats i pris sista året av okänd anledning, kanske vet metallmarknaden att EV-boomen är över. Så visst har Tesla fortfarande vinst per bil. Men det kommer mer pris-sänkningar, Musk måste sälja 10.000-tals Tesla som precis tillverkats och som nu står på gigantiska fält osålda. Detta lager ökar oavbrutet och snart måste man stoppa produktionen i någon fabrik.

Allt ovan ger som resultat för mig som teoretisk bilköpare ett stort "jag tror jag väntar ett tag med att köpa bil". I USA finns enorma lager och flera bilmärken inklusive Volvo har modeller som räcker i 200-300 dagar på marknaden, dvs handlarna vill inte få in fler.
Citera
2024-05-25, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MLBT
Tycker de gånger jag vart kund hos Hedinbil att jag alltid vart nöjd och bra behandlad.
Inget fel på företaget, problemet är de batteridrivna leasingbilarna.
Mängder av treåriga leasingavtal går nu ut.
Bilhandlare hade räknat med att kunna sälja de återlämnade fordonen till ett pris av 60-70% av nybilspriset,
men så blev det verkligen inte. Prissänkningar på nya elbilar
gör att de i bästa fall får 40% om de överhuvudtaget går att
sälja. Leasingaivtalen gällande el-bilar är en gökunge i boet
som kommer att knäcka många bilhandlare.
Citera
2024-05-25, 13:34
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Elbilar blir allt billigare att bygga i takt med att tekniken mognar och när volymerna går upp. Därför sjunker priserna på elbilar för varje år. Detta är helt naturligt. Eftersom Tesla är störst på elbilar så leder de naturligt denna utveckling, men många andra hänger på.

Samtidigt så blir ICE-bilar bara dyrare och dyrare för varje år. Både pga. högre finansiella kostnader på marknaden, ökade krav runt om i världen att sänka utsläppen (vilket blir allt tekniskt svårare), samt inte minst allt högre krav på säkrare bilar. Men även kunders krav på infotainment och moderna funktioner ökar på kostnaderna.

Själv så tror jag inte att vi är så många år bort förens vi har prisparitet i inköpskostnad mellan rena elbilar och ICE-bilar. Detta är nog bara en 2–4 år bort innan vi är där om denna trend med allt billigare elbilar, och allt dyrare ICE-bilar fortsätter (vilket allt indikerar att det kommer göra).
Nja, ICEs blir ju inte dyrare i reala termer, de är robot-tillverkade bilar som blir billigare och billigare att tillverka tack vare teknisk utveckling precis som datorer. Däremot förlorar alla fiat-valutor sitt värde så de ser dyra ut. Men prissatt i guld är dagens bilar billigare än tidigare med 100 gånger fler finesser gratis på köpet.

En lägenhet i Stockholms innerstad kostade 1Mkr 1990 och då kostade en bra Volvo kanske 150k. Nu kostar lägenheten 7Mkr och Volvon 500k.
Senast redigerad av ManicToo 2024-05-25 kl. 13:37.
Citera
2024-05-25, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Hedin certifierad är ju ännu värre,99% babbeaffär.
Tycker dom var väldigt bra.
Var inne för några år sedan och köpte en ny Camaro ss cab.
Väldigt trevliga och tillmötesgående.
Köpte den i februari så jag fick den hemlevererad till garaget i täckt släp utan betalning.
Citera
2024-05-25, 13:42
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Exakt

Jag har de senaste åren sett hur folk i mitt villa-Svensson område bytt till nyare bilar.

Elbilarnas andel har ökat, när jag själv kollar vad dessa bilar faktiskt kostar, (de flesta verkar leasa) så undrar jag hur fan folks ekonomi verkligen är idag.

Och högst troligt är alla förmögna, med dessa bilar som kostar kring 4000-6000 i månaden i bara avbetalning/lease.

Jag kan bara dra en slutsats av att folk har det bra ställt och att saker nog inte alls är så dystra som man kan tro. Juste, majoriteten på området har alldagliga jobb med, sådels inga Wallenbergare här så.
Citera
2024-05-25, 13:43
Medlem
Priserna på bilar har gått upp rejält förut fick man Fina bilar för 400 000 nu är det snarare 600 eller 700 000 kr. Vilka familjer har råd med detta. Jag jobbar som ambulans förare och frugan som läkare på vårdcentralen finns inte en chans vi har råd med dessa lyxbilar.
Citera
2024-05-25, 14:04
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Ingen vill köpa elbilar och när riktiga bilar nu inte får säljas längre behåller folk sin gamla så det kommer inte några begagnade ut heller som bilhandlarna kan tjäna något på.

Lägg också till EU:s förslag på nytt ELV direktiv så är katastrofen för bilbranschen ett faktum. Alla är förstås arga på EU för detta stolleri.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX:52023PC0451
Citat:
Den europeiska gröna given är EU:s tillväxtstrategi som syftar till att senast 2050 säkerställa en klimatneutral, ren och cirkulär ekonomi där resursförvaltningen optimeras och föroreningarna minimeras. I handlingsplanen för den cirkulära ekonomin 1 och den nya industristrategin för Europa 2 fastställs färdplanen för den europeiska industrin för att uppnå målen i den gröna given. Handlingsplanen innehåller ett åtagande att se över lagstiftningen för uttjänta fordon för att främja mer cirkulära affärsmodeller genom att koppla konstruktionsfrågor till hantering av uttjänta fordon, överväga regler för obligatoriskt återvunnet innehåll för vissa material i komponenter och göra materialåtervinningen effektivare. I EU:s handlingsplan ”Med sikte på nollförorening av luft, vatten och mark” 3 betonades också behovet av att kommissionen föreslår nya åtgärder för att ta itu med EU:s externa miljöavtryck i samband med export av uttjänta fordon och begagnade fordon.

Mot bakgrund av detta är syftet med detta förslag att underlätta fordonssektorns övergång till den cirkulära ekonomin i alla skeden av fordonstillverkningen – från utformning till slutlig hantering av uttjänta fordon. Initiativet innehåller en utvärdering av den aktuella lagstiftningen som består av två direktiv (direktiv 2000/53/EG om uttjänta fordon 7 och direktiv 2005/64/EG om typgodkännande av motorfordon med avseende på återanvändning, materialåtervinning och återvinning (direktivet om 3R-typgodkännande) 8 ).

Senast redigerad av Gabriel Knight 2024-05-25 kl. 14:07.
Citera
2024-05-25, 14:08
Medlem
Prokloss avatar
Hedin har ju väldigt förmånliga priser i jämförelse mot andra återförsäljare för privat kunder.

Även på begagnat har de bra garantier i jämförelse mot allehanda skumma lokala bilföretag som försöker lura sina kunder.
Citera
2024-05-25, 14:18
Medlem
Dynamiks avatar
Vi kommer alla köra kinesisk elbil i framtiden och vi kommer förmodligen vara jävligt nöjda.
Citera
2024-05-25, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FalckAmb
Priserna på bilar har gått upp rejält förut fick man Fina bilar för 400 000 nu är det snarare 600 eller 700 000 kr. Vilka familjer har råd med detta. Jag jobbar som ambulans förare och frugan som läkare på vårdcentralen finns inte en chans vi har råd med dessa lyxbilar.
Tjänar ni så dåligt inom det offentliga alltså som läkare och ambulansförare.
Medianlönen i Sverige är 34000:- i månaden. För två blir det ca 50000:- i månaden efter skatt.
Ni måste ha skyhöga boendekostnader eller nåt annat.

Hedin har ju monopol i stort sett snart känns det som men de kommer nog tillbaka.
Alla kinesbilar som de får ta smällen för kan ju anta.
Senast redigerad av Joltino 2024-05-25 kl. 14:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in