Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-26, 21:39
Medlem
vanarts avatar
Jag tror problemet är värre än så för Hedin... Var inne på AMG-center i Göteborg nyligen och blev illa bemött av en säljare. Kom i en ett par år gammal Audi SUV med V8 och ställde en fråga om bränsletankens storlek och bränsleförbrukningen på en motsvarande med V8 - inte för kostnadens skull utan för att kunna beräkna räckvidd... Frågan tolkades antagligen som om om du måste fråga har du inte råd och besvarades nästan hånfullt arrogant. Fy fan vilken kultur! Hedin har också Land Rover i Göteborg och en släkting körde sådana och där hade säljarna gjort det till sport att få köparna att komma med "mössan i hand". Nu verkar de ha ryckt upp sig men problemet flyttat till Mercedes, AMG och Maybach. Om jag satt i företagsledningen på Hedin hade jag anordnat oannonserade besök som skulle mäta säljarnas bemötande, kunskaper och servicekänsla.
Citera
2024-05-26, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schloenern
Så går det om man säljer bilar i palats som är värre än Tajmahal, svårt när det blir bistra tider.
Bara mongolider och sinnesslöa som köper av Hedin bil AB.

Fattar heller inte varför de bygger så stora pampiga byggnader. När jag är ute efter en bil så vill jag göra en bra affär. Kan bry mig mindre om byggnaden och de 1000-tals kilo glas de monterat.
Citera
2024-05-26, 21:44
Medlem
Flummigheters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanart
Ontopic

Jag håller med talaren i samtliga trådsakliga ämnen uppbringade. Jag har också varit med om detta vid besök.
Citera
2024-05-26, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Grejen är ju den att inflationen legat på 10%. Nybilspriserna ökar (frånsett Tesla). Räntan har legat på 3,5% nominellt efter avdrag. Lönerna ökar med 4-5%. Jobbskatteavdrag och brytpunkt för statlig skatt har höjts.
Det här är egentligen förklaringen till att bostadspriserna bara stiger över tid.

Riktigt så enkelt är det inte. Det är relativt svag korrelation mellan årlig huspristillväxt och årlig allmän inflation. Faktum är att om vi mäter korrelationen matematiskt under de senaste 100 åren så blir den bara 14% vilket är nästan ingenting.
Citera
2024-05-26, 21:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Fattar heller inte varför de bygger så stora pampiga byggnader. När jag är ute efter en bil så vill jag göra en bra affär. Kan bry mig mindre om byggnaden och de 1000-tals kilo glas de monterat.

Ja just det har jag reagerat på, varför dessa palats, alltså det är ju jag som kund som betalar detta.
Jag betalar palats som okunniga människor vandrar runt i med höga löner och ingen kompetens.

Sen alla fåntrattar som går omkring där och inte vet något om bilarna tekniskt, de kan bara göra ekonomiska kalkyler, jag tror de skiter i om de säljer dambindor eller bilar bara de får hög lön.

Kan Hedin behålla alla pojkar med backslick och flickor med tajta kläder?
Eller kommer de gå ner till basic, att säljarna/reklamation faktiskt skall kunna produkten?

Är det ingen i tråden som jobbar på Hedin? Kommuniceras läget på jobbet?

Eller är allt lugnt och det blir bättre längre fram?
Nu när fler byggfirmor går i konkurs och privatpersoner är skuldmättade?

Finns det någon plan för att vända skutan? Vi kunder vill INTE betala för palats...
Citera
2024-05-26, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Jag resonerar så att köpa en bil är inte samma som att köpa valfritt kinaskräp på Biltema, ClasOhlson, Jula och Wish.

Ska man lägga ner 500k + så köper man ogärna kinesiskt. Elbilar är en helt ny produkt vilket kräver som vanligt konsumenternas förtroende. De traditionella tillverkarna har fortfarande förtroendet inom fordonsegmentet. Tesla undantaget helt enkom Elin Musks stjärna. Den dalar tyvärr lite då han fått hybris och ska börja uttala sig politiskt och köpt en ordbajsarplattform (bad business).

Nu säljer inte Hedin bil Tesla (som klarar sig utmärkt, och är dessutom amerikanskt och inte kinesiskt bilföretag), men annars så håller jag med vad du skriver ovan. Tror det stora problemet som Hedin gjort är att det trott att (iaf. för oss utanför Kina) okända bilmärken skulle sälja extremt enkelt. Så har visat sig inte vara fallet.

Tror även framtiden kommer bli tuffare för Hedin då EU nog kommer följa efter USA och höja tullarna på kinesiska bilar till den europeiska marknaden.

Detta bådar inte bra för ägarna till Hedin.
Citera
2024-05-26, 22:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Riktigt så enkelt är det inte. Det är relativt svag korrelation mellan årlig huspristillväxt och årlig allmän inflation. Faktum är att om vi mäter korrelationen matematiskt under de senaste 100 åren så blir den bara 14% vilket är nästan ingenting.

Off topic, men att huspriserna har draghjälp av negativ realränta tror jag de flesta håller med om. Likaså att inflationen gradvis gröper ur lånen.
Citera
2024-05-26, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanart
Jag tror problemet är värre än så för Hedin... Var inne på AMG-center i Göteborg nyligen och blev illa bemött av en säljare. Kom i en ett par år gammal Audi SUV med V8 och ställde en fråga om bränsletankens storlek och bränsleförbrukningen på en motsvarande med V8 - inte för kostnadens skull utan för att kunna beräkna räckvidd... Frågan tolkades antagligen som om om du måste fråga har du inte råd och besvarades nästan hånfullt arrogant. Fy fan vilken kultur! Hedin har också Land Rover i Göteborg och en släkting körde sådana och där hade säljarna gjort det till sport att få köparna att komma med "mössan i hand". Nu verkar de ha ryckt upp sig men problemet flyttat till Mercedes, AMG och Maybach. Om jag satt i företagsledningen på Hedin hade jag anordnat oannonserade besök som skulle mäta säljarnas bemötande, kunskaper och servicekänsla.

Stämmer in med min och min frus erfarenhet. Vi hade tidigare Mercedes som vi servade hos Hedin, och var alltid en kombination av arrogant och slapp inställning hos receptionister och andra i bilhallen. Som tur hade vi bra bilmekaniker som däremot var schyssta och med bra bemötande (till skillnad från de sminkade kvinnorna i receptionen och männen i kostymer som var helt kundfientliga eller kundointresserade).

Numera har vi bytt från Mercedes till BMW, och får ett helt OK bemötande hos Bilia. Inte fantastiskt, men bra mycket bättre än hos Hedin. Jag ser det som ett plus att välja bort Mercedes (även om jag gillar bilarna) för att man just slipper att ha med Hedin att göra. Bara det är värt en hel del.

Är inte förvånad att Hedins imperium börjat att krackelera.
Citera
2024-05-26, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Stämmer in med min och min frus erfarenhet. Vi hade tidigare Mercedes som vi servade hos Hedin, och var alltid en kombination av arrogant och slapp inställning hos receptionister och andra i bilhallen. Som tur hade vi bra bilmekaniker som däremot var schyssta och med bra bemötande (till skillnad från de sminkade kvinnorna i receptionen och männen i kostymer som var helt kundfientliga eller kundointresserade).

Numera har vi bytt från Mercedes till BMW, och får ett helt OK bemötande hos Bilia. Inte fantastiskt, men bra mycket bättre än hos Hedin. Jag ser det som ett plus att välja bort Mercedes (även om jag gillar bilarna) för att man just slipper att ha med Hedin att göra. Bara det är värt en hel del.

Är inte förvånad att Hedins imperium börjat att krackelera.

Bmw har faktiskt väldigt bra service.
Citera
2024-05-26, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Off topic, men att huspriserna har draghjälp av negativ realränta tror jag de flesta håller med om. Likaså att inflationen gradvis gröper ur lånen.

Och de flesta höll med om att jorden var platt på 1300-talet. Skämt åsido, negativ realränta och att inflationen gröper ur lånen är en seglivad gammal myt. Reallöneökningen är den enskilt bidragande faktorn till att lånen har blivit "billigare".
Citera
2024-05-26, 23:27
Medlem
I stan är det fullt av nya bilar även el, var kommer de ifrån? Överetablering?
Citera
2024-05-26, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Toyota Financial services, Volvo Finans och många flera.
Ser ut som du har rätt.
https://www.volvofinans.se/privat/spara

Kanske Hedin bil också kan starta bankverksamhet och skapa pengar de kan låna ut till bilköp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in