2024-05-19, 14:21
Medlem
Thunderwomans avatar
Det här är ett bra tag sen, men förtjänar att uppmärksammas hur det kan gå om man inte har mer än en ID-handling!

Nå, bakgrunden är att en ficktjuv stal plånboken som, förutom allt annat viktigt, även innehöll körkortet. min enda ID-handling. Beställa nytt körkort och nya kontokort gick bra, men jag blev påmind om att jag inte skulle få hämta ut det nya körkortet utan legitimation. Jo, jag förstår att de måste vara noga när man hämtar en sån handling, men för mig blev det moment 22! "Du får skaffa ett pass!" upplyste kassörskan. Jag har inget större behov av pass eftersom jag inte har rest till länder dit det behövs sen 1990, men måste jag så måste jag!

För att få beställa ett pass skulle jag visa legitimation, eller ha mig mig nån av följande personer till polishuset: Farförälder, morförälder, förälder, syskon, make(a), barn, barnbarn. Jag har ingen familj och föräldrarna är döda, förr godkändes en pojkvän eller bästa kompisen, men det gick inte alls nu längre. Moment 22 en gång till! Till slut sa polisen själva att de i undantagsfall kan godkänna en arbetsgivare. Jag läste på igen, och det skulle vara fast anställning sen minst ett år, jag hade en praktikantplats sen ett par månader. Äh, sa chefen, jag känner den som brukar sitta i luckan, vi går dit! Hen fick frågan vad hen hade för relation til mig, och svarade "chef!". Det blev inga fler frågor. Jag fick mitt pass efter några dagar och kunde hämta körkortet som låg och väntade på posten. Det passet behövde jag aldrig använda nån mer gång till vad det ska vara till (legitimering eller resa utomlands), men sen dess ser jag till att ha ett giltigt pass eller nationellt ID-kort liggande hemma i en låda, om körkortet försvinner nån mer gång. Det får vara värt 400:- att ha ett extra leg som jag förhoppningsvis aldrig mer behöver använda i ett sånt här sammanhang!
Citera
2024-05-19, 16:18
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderwoman
Det här är ett bra tag sen, men förtjänar att uppmärksammas hur det kan gå om man inte har mer än en ID-handling!

Nå, bakgrunden är att en ficktjuv stal plånboken som, förutom allt annat viktigt, även innehöll körkortet. min enda ID-handling. Beställa nytt körkort och nya kontokort gick bra, men jag blev påmind om att jag inte skulle få hämta ut det nya körkortet utan legitimation. Jo, jag förstår att de måste vara noga när man hämtar en sån handling, men för mig blev det moment 22! "Du får skaffa ett pass!" upplyste kassörskan. Jag har inget större behov av pass eftersom jag inte har rest till länder dit det behövs sen 1990, men måste jag så måste jag!

För att få beställa ett pass skulle jag visa legitimation, eller ha mig mig nån av följande personer till polishuset: Farförälder, morförälder, förälder, syskon, make(a), barn, barnbarn. Jag har ingen familj och föräldrarna är döda, förr godkändes en pojkvän eller bästa kompisen, men det gick inte alls nu längre. Moment 22 en gång till! Till slut sa polisen själva att de i undantagsfall kan godkänna en arbetsgivare. Jag läste på igen, och det skulle vara fast anställning sen minst ett år, jag hade en praktikantplats sen ett par månader. Äh, sa chefen, jag känner den som brukar sitta i luckan, vi går dit! Hen fick frågan vad hen hade för relation til mig, och svarade "chef!". Det blev inga fler frågor. Jag fick mitt pass efter några dagar och kunde hämta körkortet som låg och väntade på posten. Det passet behövde jag aldrig använda nån mer gång till vad det ska vara till (legitimering eller resa utomlands), men sen dess ser jag till att ha ett giltigt pass eller nationellt ID-kort liggande hemma i en låda, om körkortet försvinner nån mer gång. Det får vara värt 400:- att ha ett extra leg som jag förhoppningsvis aldrig mer behöver använda i ett sånt här sammanhang!
Ett tips är att ha som vana att bara ha det som behövs i plånboken.
Ska jag bara ut och röra mig i närområdet har jag ofta endast telefonen med mig, i den finns kort lagrade om jag behöver handla. Själva telefonen skulle jag ofta klara mig utan, men det känns "bra" att ha med sig den,
Under dagsutflykter har jag i stort sett aldrigt med mig några fysiska betalkort och sällan någon ID-handling.
Citera
2024-05-26, 15:35
Medlem
Mecanicuss avatar
Varför saknar Nationellt ID QR-kod?

Nationellt ID skall ju vara säkrare än t.ex körkort.

Många banker har börjat kräva att man skall skaffa Nationellt ID.

Varför finns ingen QR-kod så att man kan använda detta t.ex för att hämta ut paket enkelt?

Osäker på om detta är rätt avdelning.
Citera
2024-05-26, 15:36
Avstängd
Hur är det säkrare menar du?
Vilka banker kräver nationellt id kort, och för vad?

Man kan scanna körkortet, räcker inte det?
Citera
2024-05-26, 15:42
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Hur är det säkrare menar du?
Vilka banker kräver nationellt id kort, och för vad?

Man kan scanna körkortet, räcker inte det?

Jo jag använder körkort för att hämta paket t.ex.
Men alla har ju inte körkort?
Fick meddelande från Swedbank om att nationellt ID kan krävas som kompletterande identifikation. Pass är ett alternativ men det har man ju inte med sig jämt?
Kan ha fattat fel iofs?
Citera
2024-05-26, 15:45
Medlem
isgetens avatar
Bra fråga! Detta är något jag undrat över många gånger. Man kan riktigt se hur besvärade kassapersonal blir när man sträcker över ett nationellt ID. Det man kan göra är att scanna nationella ID i BankID så får det en qr kod i appen. Dock är det inte alla som godtar det.
Citera
2024-05-26, 15:47
Medlem
Bra fråga, men vad gör QR-koden för säkerheten? EU är väl inte lika långt framme i tekniken som Sverige. Dessutom ser man kanske nackdelar med just säkerheten med att scanna in alla uppgifterna i ett datorsystem. T.ex. är det väl bara vi som kan härleda otroligt mycket genom vårt personnummer!
Citera
2024-05-26, 16:02
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Bra fråga, men vad gör QR-koden för säkerheten? EU är väl inte lika långt framme i tekniken som Sverige. Dessutom ser man kanske nackdelar med just säkerheten med att scanna in alla uppgifterna i ett datorsystem. T.ex. är det väl bara vi som kan härleda otroligt mycket genom vårt personnummer!

Vet inte om QR ökar säkerheten men den ökar enkelheten?

Tydligen sitter det ett NFC-chip i kortet men det är väl inte samma som används när man lägger kortet på läsaren i lokala ica-butiken?
Citera
2024-05-26, 16:05
Medlem
Vad vinns det för säkerhet med att bara blippa en qr-cod?
Bara bra om det inte finns så personalen gör sitt jobb och också tittar på identifikationshandlingen.
Citera
2024-05-26, 16:16
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Vad vinns det för säkerhet med att bara blippa en qr-cod?
Bara bra om det inte finns så personalen gör sitt jobb och också tittar på identifikationshandlingen.

Så kan det vara ja. Nu ringer det en klocka i minnet. Eftersom qr-kod saknas så blir personalen tvungna att titta på ID:et och skriva in manuellt.
Citera
2024-05-26, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Vet inte om QR ökar säkerheten men den ökar enkelheten?

Tydligen sitter det ett NFC-chip i kortet men det är väl inte samma som används när man lägger kortet på läsaren i lokala ica-butiken?
Man får knappa in nummer istället om man gör det med NatID. Körkorten lär vara samma i hela EU. Dessutom tror jag få knappar in personnummer utan istället kortnummer eller CAN från NatID. Har vän i Tyskland som sagt för länge sen att just NatID anses väldigt säkert där.

Jag skulle identifiera mig för min bank i mobilsnack för ett visst ärende. Slog naturligtvis BankID men de nöjde inte sig med det utan skulle även ha pass eller helst NatID. Jag hade NatID med mig och jag skulle fota av båda sidorna i ett program de startade. Dessutom skulle jag ange saker för dem om min familj (syskon) som få skulle känna till.
Citera
2024-06-01, 17:08
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ett tips är att ha som vana att bara ha det som behövs i plånboken.
Ska jag bara ut och röra mig i närområdet har jag ofta endast telefonen med mig, i den finns kort lagrade om jag behöver handla. Själva telefonen skulle jag ofta klara mig utan, men det känns "bra" att ha med sig den,
Under dagsutflykter har jag i stort sett aldrigt med mig några fysiska betalkort och sällan någon ID-handling.
Jag håller med, och oftast gör jag också så. Men den gången behövde jag ha med körkort eftersom jag skulle köra bil, och bankkort, eftersom jag skulle handla, på den tiden kunde man inte ha kortet i telefonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in