2024-05-25, 17:37
  #2209
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av this isn't me
Kan man anmäla en bil stulen om ägaren åkt iväg med den och försvunnit? Det finns ju inget som tyder på att någon annan skulle ha tagit bilen. Jag vet inte, kanske någon mer juridikkunnig kan svara på det.
Jag tror att försvinnandet klassades som misstänkt människorov eller liknande. Det gjorde att polisen fick större möjligheter, och det är tydligen normalt när någon oförklarligt försvinner. Så bilen kanske inte är anmäld som stulen direkt men i alla fall registrerad som kopplad till misstänkt brott.
Citera
2024-05-25, 17:46
  #2210
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Kan man ta en bil till skroten om man inte står reggad som ägare? Om något brott blivit begånget och förövaren vill få bilen att försvinna, alltså?

Jo, jag vet, jag tänker långt utanför den där boxen men det här fallet är både så märkligt och sorgligt.


Finns det någon skrotägare i Skellefteå trakten som kör både bärgare och har tillgång till en skrot ?
Det skulle ju rent teoretiskt kunna vara en bärgare som kör på bilen, den flyger av vägen och killen dör direkt, sedan tar man bilen direkt på skroten.
Citera
2024-05-25, 17:53
  #2211
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Finns det någon skrotägare i Skellefteå trakten som kör både bärgare och har tillgång till en skrot ?
Det skulle ju rent teoretiskt kunna vara en bärgare som kör på bilen, den flyger av vägen och killen dör direkt, sedan tar man bilen direkt på skroten.


Skulle väl stå på bil registret om bilen var skrotad, vid olycka/övergiven bil gäller det med även. Står datum vid skrotning,
Citera
2024-05-25, 17:58
  #2212
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Skulle väl stå på bil registret om bilen var skrotad, vid olycka/övergiven bil gäller det med även. Står datum vid skrotning,

Ja i såna fall är det väl uppenbart att ingen registrering gjordes över skrotningen, om det var för att dölja ett brott av någon chaufför som känner en skrotägare, eller som gav pengar under bordet för en svart skrotning.
Citera
2024-05-25, 18:46
  #2213
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Ja i såna fall är det väl uppenbart att ingen registrering gjordes över skrotningen, om det var för att dölja ett brott av någon chaufför som känner en skrotägare, eller som gav pengar under bordet för en svart skrotning.



Tror dock ej det kan ske där jag bor, där är det alltför pålitliga människor.
Citera
2024-05-25, 20:32
  #2214
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Ja i såna fall är det väl uppenbart att ingen registrering gjordes över skrotningen, om det var för att dölja ett brott av någon chaufför som känner en skrotägare, eller som gav pengar under bordet för en svart skrotning.

Om det handlar om ett brott är det troligare att de har gömt undan bilen någonstans. Kanske skaffat nya skyltar till den och stylat om den och har de ställt bilen på undanskymd plats dessutom, så lär nog knappast någon komma att reagera.
Citera
2024-05-25, 21:05
  #2215
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ma1964
Om det handlar om ett brott är det troligare att de har gömt undan bilen någonstans. Kanske skaffat nya skyltar till den och stylat om den och har de ställt bilen på undanskymd plats dessutom, så lär nog knappast någon komma att reagera.

Om bilen inte hittas så kan det absolut vara så.
Men den kan ha skrotats med fel skyltar??
Citera
2024-05-26, 01:38
  #2216
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Finns det någon skrotägare i Skellefteå trakten som kör både bärgare och har tillgång till en skrot ?
Det skulle ju rent teoretiskt kunna vara en bärgare som kör på bilen, den flyger av vägen och killen dör direkt, sedan tar man bilen direkt på skroten.

Vilket sjukt inlägg, är du fullständigt intelligensbefriad eller trollar du, båda alternativen är dock lika fel i en tråd som denna!
Citera
2024-05-26, 02:36
  #2217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Finns det någon skrotägare i Skellefteå trakten som kör både bärgare och har tillgång till en skrot ?
Det skulle ju rent teoretiskt kunna vara en bärgare som kör på bilen, den flyger av vägen och killen dör direkt, sedan tar man bilen direkt på skroten.
Låter ju rätt osannolikt. "Oj, vilken tur att jag är bärgare och kan göra mig av med bevisen!". Nä, det där tror jag inte är vad som inträffat, jag tror att han och hans bil ligger på botten av nån sjö, bilen har väl pga snöovädret åkt av vägen och genom isen i nån sjö längs vägen. Nu är ju all snö borta från dikena så skulle den hamnat där så skulle den ju upptäckts vid det här laget. Möjligtvis att han kört av vägen och på nåt sätt hamnat långt in i skogen eller i nåt buskage som är svårt att se från vägen. Eller så har han helt enkelt valt att försvinna långt bort, kör han laglydigt så lär inte bilen höja några ögonbryn så liten risk att någon skulle förstå att det var honom som är och kör längs landets vägar, möjligtvis in till Norge.
Citera
2024-05-26, 09:26
  #2218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av numlun
Låter ju rätt osannolikt. "Oj, vilken tur att jag är bärgare och kan göra mig av med bevisen!". Nä, det där tror jag inte är vad som inträffat, jag tror att han och hans bil ligger på botten av nån sjö, bilen har väl pga snöovädret åkt av vägen och genom isen i nån sjö längs vägen. Nu är ju all snö borta från dikena så skulle den hamnat där så skulle den ju upptäckts vid det här laget. Möjligtvis att han kört av vägen och på nåt sätt hamnat långt in i skogen eller i nåt buskage som är svårt att se från vägen. Eller så har han helt enkelt valt att försvinna långt bort, kör han laglydigt så lär inte bilen höja några ögonbryn så liten risk att någon skulle förstå att det var honom som är och kör längs landets vägar, möjligtvis in till Norge.

Håller helt med. Och det faktum att Elliot inte rört sitt bankkonto sedan han försvann talar för att en olycka eller ett brott ligger bakom hans försvinnande.
Citera
2024-05-26, 22:27
  #2219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Om bilen inte hittas så kan det absolut vara så.
Men den kan ha skrotats med fel skyltar??
En bil har alltid ett chassinummer och utan det blir det svårt att skrota bilen. Chassinummet hör ihop med registreringsnumret. Chassinummet används vid skrotning. Sedan plockar skrotfirman isär bilen och säljer de bildelar som anses vara ok. Resten pressas ihop. De bildelar som säljs brukar vara märkta så att man vet vilka andra bilar som kan nytta av en viss del från gammal bil. Blir svårt att skrota en bil med falska skyltar.
Citera
2024-05-27, 09:36
  #2220
Medlem
just_a_girls avatar
Han kanske körde hem någon från hockeyn då bussarna var inställda pga snöovädret. Inte ovanligt att folk frågar yngre människor som precis fått körkort om de vill skjutsa dem mot en slant (svarttaxi). Sedan kan Elliot ha vänt och kört tillbaka till Skellefteå frän t.ex Jävre. Om han varit igång hela dagen och inte haft möjlighet att ladda telefonen kanske den dog naturligt. Även om han hade billaddare kan en säkring gått som gjort den obrukbar osv. Då kanske man riktat sökinsatserna något fel genom att endast söka vid norrgående körfält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in