Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-24, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pringles-Kungen
Ja det känns inte som ett sunt resonemang enligt mig iaf. Nog för att man får anpassa sig efter sin ekonomi men i det fallet blir det ju en käftsmäll åt bägge hållet, litet boende på 40kvm (dessutom en 2a) för 2.5 mille. Liksom kom igen det är inget sundhetstecken.

Kan alla bo i en fin villa, nä kanske inte det men i dagens Sverige blir de som kan det allt färre och färre och de som kan allt mer skuldsatta. I grunden har vi ju ett uppdämmt byggnadsbehov sedan över 10 år tillbaka, ett prisrally som tryckta på av nämnda behov och billig kredit. Istället för 0.2 procentenheter hit eller dit vore det ju intressant att se vad man kan göra med byggandet, varför det är så dyrt att bygga i Sverige (sedan är bostadskrisen inte unik gentemot övriga europa) och hur man överlag kan skapa fler gedigna bostäder av varierad art med en resonabel prisbild.

För ingen sitter väl och tycker prisutvecklingen varit sund? Att klaga på de prisförändringar vi sett på matvaror överlag och en del specifika varor blir liksom komiskt i sig när man jämför med bostadsutvecklingen både i absoluta tal och procentuellt. För precis som vi måste äta måste vi alla bo någonstans och om man nu anser att 2.5 mille för 40kvm eller 7 pers i en tvåa, kanske tältbostäder m.m. är rimligt ja då får man stå för det själva men jag tror inte det är en utveckling som gemene man anser önskvärsd.

Markpriser på attraktiva områden kommer stiga när befolkningen växer. Det är ofrånkomligt.

Men du är rätt på det angående byggnadskostnaderna. De har stigit absurt mycket i en bransch som verkar totalt befriad från alla typer av effektiviseringar.

En snickare kostade i Sthlm per timme runt 300 någonting kronor 2008. Idag 700kr. Bara något år efter att rot införts så hade priserna stigit med 20%.

Även om du får mark för 1 krona är det helt omöjligt att bygga boenden som anses ”billiga” vare sig det är Hr eller BR.

Rot och rut är ju ventiler för att kompensera ett sjukt skattesystem. En stor skattereform skulle göra underverk för Sverige men som alltid är det omöjligt pga medelklassen skulle drabbas. Medelklassen avgör alla val.

Byggbranschen har ju instiftat en massa regler som gör det svårt för andra europeer att komma hit och bygga.
Senast redigerad av flanders 2024-05-24 kl. 14:03.
Citera
2024-05-24, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hantverkare i Sthlm är overkligt dyrt. En snickare tar 800 kr per timme med 500 kr per dag för servicebilen. Sticker enormt fort iväg.

Visst du har rot på 50 000 men det försvinner väldigt fort i en större renovering

Citat:
Uzbeker är det snarare resten av tråden som anställer.

En av tre snickare var billigare än 700kr per timme i detta "test" i Sthlm.

Servicebil 600kr per dag samt tillägg för eventuella biltullar och parkering tillkommer också oftast. Hantverkare jobbar ju ytterst sällan 8 timmar per dag på plats så räkna med kanske 200kr mer per timme i snitt..dvs 900kr som absolut billigast i Stockholm.

Tråden pratar däremot om snickare från Bredäng som fakturerar 400kr.

Citat:
Markpriser på attraktiva områden kommer stiga när befolkningen växer. Det är ofrånkomligt.

Men du är rätt på det angående byggnadskostnaderna. De har stigit absurt mycket i en bransch som verkar totalt befriad från alla typer av effektiviseringar.

En snickare kostade i Sthlm per timme runt 300 någonting kronor 2008. Idag 700kr. Bara något år efter att rot införts så hade priserna stigit med 20%.

Även om du får mark för 1 krona är det helt omöjligt att bygga boenden som anses ”billiga” vare sig det är Hr eller BR.

Rot och rut är ju ventiler för att kompensera ett sjukt skattesystem. En stor skattereform skulle göra underverk för Sverige men som alltid är det omöjligt pga medelklassen skulle drabbas. Medelklassen avgör alla val.

Byggbranschen har ju instiftat en massa regler som gör det svårt för andra europeer att komma hit och bygga.

De svänger snabbt med priserna men skönt att se att de gått ner 200 sek från toppen.
Citera
2024-05-24, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
De svänger snabbt med priserna men skönt att se att de gått ner 200 sek från toppen.

Nu tog jag det lägsta som går att hitta i Sthlm för att det blir ett sånt jävla gnäll på et annars. Snickare i Sthlm STARTAR på 700kr och uppåt
Citera
2024-05-24, 14:37
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pringles-Kungen
Ja det känns inte som ett sunt resonemang enligt mig iaf. Nog för att man får anpassa sig efter sin ekonomi men i det fallet blir det ju en käftsmäll åt bägge hållet, litet boende på 40kvm (dessutom en 2a) för 2.5 mille. Liksom kom igen det är inget sundhetstecken.

Kan alla bo i en fin villa, nä kanske inte det men i dagens Sverige blir de som kan det allt färre och färre och de som kan allt mer skuldsatta. I grunden har vi ju ett uppdämmt byggnadsbehov sedan över 10 år tillbaka, ett prisrally som tryckta på av nämnda behov och billig kredit. Istället för 0.2 procentenheter hit eller dit vore det ju intressant att se vad man kan göra med byggandet, varför det är så dyrt att bygga i Sverige (sedan är bostadskrisen inte unik gentemot övriga europa) och hur man överlag kan skapa fler gedigna bostäder av varierad art med en resonabel prisbild.

För ingen sitter väl och tycker prisutvecklingen varit sund? Att klaga på de prisförändringar vi sett på matvaror överlag och en del specifika varor blir liksom komiskt i sig när man jämför med bostadsutvecklingen både i absoluta tal och procentuellt. För precis som vi måste äta måste vi alla bo någonstans och om man nu anser att 2.5 mille för 40kvm eller 7 pers i en tvåa, kanske tältbostäder m.m. är rimligt ja då får man stå för det själva men jag tror inte det är en utveckling som gemene man anser önskvärsd.
Är väl egentligen ingen större skillnad i kvadratmeterpris mellan Stockholm och London nu, och det är så klart befängt. Personligen tycker jag Staten borde bygga ett nytt pendlingsläge i typ Norrtälje eller dylikt med tågspår och allt annat som skulle behövas, men det är ju dessvärre kommunism enligt många här inne.
Citera
2024-05-24, 15:20
Medlem
Citat:
Dina inlägg är smått oläsbara och omöjliga att förstå
Det finns ingen som helst logik. Din argumentation bygger bara upp dig själv, din egen oförmåga liksom ditt eget misslyckande med läsförståelsen gör det omöjligt at ta del om ..
Citera
2024-05-24, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran57
Det finns ingen som helst logik. Din argumentation bygger bara upp dig själv, din egen oförmåga liksom ditt eget misslyckande med läsförståelsen gör det omöjligt at ta del om ..

Att dina inlägg är totalt oläsbara har inget med min läskunnighet att göra. Försök skriva på engelska om svenska inte är ditt första språk
Citera
2024-05-24, 16:56
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran57
Jag tror jag läste någonstans om hur många jobb de skulle kunna få fram och då var ju Sverige ett land där arbetslösheten låg på 3 % men ändå gick vi in för massarbetslöshet trots högkonjunktur osv... Du snackar skit!

Vad fan snackar du om ?

Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Stämmer det att Stockholms innerstad nästan helt har återhämtat sig?

Går ibland in på Hemnet och kikar på 3or i tex Kungsholmen, och lite längre ner i annonsen har de en kurva över genomsnittliga priser i området över tid.
Där ser det ut som att vi är tillbaka på 2021 års nivå.

Ja, det stämmer, det har blivit helt galet igen..
Hösten 2023 var stendöd, har vänt snabbt på sista 3-4 månaderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jo, fast i andra länder ses det som helt ok att bo i en förort till stan och pendla in till city. Vilket som sagt även infödda stockholmare ofta tycker, det är främst lantisar som prompt måste bo i innestan så man kan gå på Stureplan varenda kväll.

Men du har förstås en poäng, har man bott i city så blir man bekväm och att bara behöva åka tunnelbana upplevs som jobbigt.

Det där är en sanning med modifikation, idag vill många bo centralt då man anser det vara alldeles för kriminellt i många förorter/utanför tullarna.
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2024-05-24 kl. 17:03.
Citera
2024-05-24, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Ja, det stämmer, det har blivit helt galet igen..
Hösten 2023 var stendöd, har vänt snabbt på sista 3-4 månaderna.

Vilket torde döda hela idén om att folk inte köper på spek.
Folk köper bostäder som vore det aktier, basalt behov eller ej.
Citera
2024-05-24, 19:42
Bannlyst
Citat:
500/200 över 5 år är en betydligt snabbare låneökning än 4000/1000 över 20 år

Vi ökade mao de privata lånen i betydligt snabbare takt 1985-1990 än vi vi gör i modern tid. Samtidigt ökade vi kraftigt statsskulden varje år medan vi nu amorterar den.
Jag ser att du fortsätter att förneka verkligheten med skenargument, men det kommer inte ändra på verkligheten. Procentuella jämförelser över olika tidsperioder döljer den sanning du måste våga konfrontera -den monstruösa skuldökningen.
Citera
2024-05-24, 19:55
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Jag ser att du fortsätter att förneka verkligheten med skenargument, men det kommer inte ändra på verkligheten. Procentuella jämförelser över olika tidsperioder döljer den sanning du måste våga konfrontera -den monstruösa skuldökningen.

Som balans till all pajkastning här så vill jag bara skriva att jag tycker du har bra inlägg.

Håller dessutom med att alltför många tar för lätt på deras miljonskulder som dessutom knappt betalas av!

Många är dessutom skyldig MER efter att bott i sin bostad i 4-5 år då det lånas till det ena och det andra som konsumeras med lånade pengar.

Trevlig helg till vänner och alla andra inkl Goran57 också!
Citera
2024-05-24, 21:26
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Vilket torde döda hela idén om att folk inte köper på spek.
Folk köper bostäder som vore det aktier, basalt behov eller ej.

Nja, men innerstaden kommer alltid vara populär.
Det är hög omsättning av bostäder på Östermalm, en stor majoritet är nyinflyttade från övriga delar av Sverige.
Citera
2024-05-25, 02:32
Medlem
rotebro-hasses avatar
Vad tror ni om bostads priserna i norra Stockholm?

Lägenheter ligger ute för 23000/kvm och ingen lägger bud.

Nu talar jag inte om utanförskapsområden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in