Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-23, 15:46
Medlem
123qazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Men det var ingen som gjorde det. Åldern för att börja plugga är mycket högre nu än då likaså åldern att börja jobba på allvar. Många bor hemma något år och jobbar för att samla pengar och drar sen. Alternativt drar och jobbar i typ Norge. Hela service-sektorn i Norge är typ svenska kids som hoardar pengar för att backpacka och resa

Nej om nåt var det fler som gjorde det förr.
Citera
2024-05-23, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123qaz
Nej om nåt var det fler som gjorde det förr.

1992 gjorde väldigt få det. Att backpacka i Asien var extremt ovanligt tex
Citera
2024-05-23, 17:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
I andra länder i europa är 60 min pendling till innerstaden helt normalt och okontroversiellt men i Sthlm skys det som sotdöden vilket skribenterna i denna tråd skriver under på.

Ja, det stämmer, stockholmare är extremt kinkiga med resavstånd. Citerar mig själv från ett av mina tidigare inlägg i tråden, att om en stockholmare bokar en dejt och så visar det sig att dejten bor typ 30 min bort så ställer man in. Alla vill bo mitt i smeten med gångavstånd till jobbet, krogen, gym och affärer mm. och klagar på 30-60 min pendling, därav trycket på innerstadslägenheter. Som du säger så är det inget konstigt att i andra länder bo lite utanför stan och pendla nån timme in till jobbet varje dag.

Sedan finns det ju säkert en faktor kring urbaniseringen här, många folk som växer upp på "landet" upplever att orten inte erbjuder några möjligheter i livet och att man prompt måste flytta till Stockholm. Och dessa personer har ofta bilden av att det är innerstan som is the shit. En infödd stockholmare är medveten om att man kan bo i t.ex. Fruängen eller Axelsberg, det måste inte vara mitt i city.

Citat:
Den här benägenheten av att flumma runt i X antal år för ungdomar (backpacking osv) som var icke-existerande 1992 talar ju direkt emot att bostadsmarknaden skulle ligga bakom senareläggning av barnafödsel. Om något borde den leda till att ungdomarna slutade flumma och började ta tag i sina liv TIDIGARE inte mycket senare än förr.

Eller så kanske man inser att man bara har den tiden att flumma runt innan man behöver bli "vuxen och tråkig", dvs. satsa på jobb och bostadskarriär. Men det är svårt att gissa utan konkret data att gå på.
Citera
2024-05-23, 17:02
Medlem
Citat:
Vi är i ett mycket bättre läge idag än 1985.
Ni pratar om varandra via detta "vi". Det är lite oklart vad du menar.

- om vi med "vi" menar jag så är jag rik oavsett, men vore rikare om jag hade ett mindre beroende av sverige
- om vi med "vi" menar du så är du inte rik, oavsett, men vore nog fattigare utan beroendet av sverige
- om vi med "vi" menar svensk stat (troligast det du menar) så har du helt rätt. Svensk stat har successivt tagit ett järngrepp om hela den svenska marknaden. För svensk stat har det gått (och fortsätter gå) riktigt, riktigt bra. Nästa steg - om det fortsätter gå dåligt för det svenska folket - är att staten tar över folkets fodringar. Då går det riktigt, riktigt, riktigt bra för svensk stat.

När andra pratar med dig menar de nog att det går dåligt för folket - i minsta fall helheten - inte huruvida det går bra för specifikt staten. Svensk stat kan frodas även i ett klimat där 20% av folket rent av svälter ihjäl. Det är inte samma sak.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2024-05-23 kl. 17:06.
Citera
2024-05-23, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Sålla ut folk, har du inte master eller är jävligt skickligt med att föra dig i intervjuer med en kandidat så vill ingen ha dig typ..

Känns som att det är så i Europa iallafall.
Jag tror jag läste någonstans om hur många jobb de skulle kunna få fram och då var ju Sverige ett land där arbetslösheten låg på 3 % men ändå gick vi in för massarbetslöshet trots högkonjunktur osv... Du snackar skit!
Citera
2024-05-23, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, det stämmer, stockholmare är extremt kinkiga med resavstånd. Citerar mig själv från ett av mina tidigare inlägg i tråden, att om en stockholmare bokar en dejt och så visar det sig att dejten bor typ 30 min bort så ställer man in. Alla vill bo mitt i smeten med gångavstånd till jobbet, krogen, gym och affärer mm. och klagar på 30-60 min pendling, därav trycket på innerstadslägenheter. Som du säger så är det inget konstigt att i andra länder bo lite utanför stan och pendla nån timme in till jobbet varje dag.

Sedan finns det ju säkert en faktor kring urbaniseringen här, många folk som växer upp på "landet" upplever att orten inte erbjuder några möjligheter i livet och att man prompt måste flytta till Stockholm. Och dessa personer har ofta bilden av att det är innerstan som is the shit. En infödd stockholmare är medveten om att man kan bo i t.ex. Fruängen eller Axelsberg, det måste inte vara mitt i city.

Eller så kanske man inser att man bara har den tiden att flumma runt innan man behöver bli "vuxen och tråkig", dvs. satsa på jobb och bostadskarriär. Men det är svårt att gissa utan konkret data att gå på.

Och 1992 accepterade man att bli ”vuxen och tråkig” direkt efter gymnasiet. Tror inte det är konstigare än så.

Vet inte hur många bekanta jag har som hade ordnade liv, bra boenden och bra jobb vid typ 27-28 som ändå väntade tills 35 med barn. Det handlade väldigt lite om karriär utan att man ”ville göra annat först”
Citera
2024-05-23, 17:45
Medlem
Twitterturkens avatar
Stämmer det att Stockholms innerstad nästan helt har återhämtat sig?

Går ibland in på Hemnet och kikar på 3or i tex Kungsholmen, och lite längre ner i annonsen har de en kurva över genomsnittliga priser i området över tid.
Där ser det ut som att vi är tillbaka på 2021 års nivå.
Citera
2024-05-23, 17:48
Medlem
Citat:

Här påverkar säkert att Stockholm, internationellt sett, inte är en stor stad.
Har man sitt liv och umgänge på Östermalm så skall det ganska mycket till för att man skall flytta ut i obygden.
Har bekanta som fick för sig att köpa hus i Bromma. De pallade ett år sen var de tillbaka i stan igen.
Citera
2024-05-23, 17:57
Medlem
Citat:
Och 1992 accepterade man att bli ”vuxen och tråkig” direkt efter gymnasiet. Tror inte det är konstigare än så.

Vet inte hur många bekanta jag har som hade ordnade liv, bra boenden och bra jobb vid typ 27-28 som ändå väntade tills 35 med barn. Det handlade väldigt lite om karriär utan att man ”ville göra annat först”
och då var de flesta medelklass eller villa/radhus i Stockholm där alla skulle ha råd till en bostad för ett par miljoner istället (även fast dom bodde på landet). Nu när vi kommer in mot 30 år kan du ju börja fundera över vad dina föräldrar gjorde innan ni flyttade hemifrån? De kanske gick ut skolan tillsammans men fick inga egna inkomster av arbete eftersom deras lön bestod enbart utav bidrag från staten … Eller också blev föräldrarna arbetslösa vilket ledde fram dit.…

Du måste vara helt blind här va?!
Senast redigerad av Goran57 2024-05-23 kl. 18:00.
Citera
2024-05-23, 18:09
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Goran57
och då var de flesta medelklass eller villa/radhus i Stockholm där alla skulle ha råd till en bostad för ett par miljoner istället (även fast dom bodde på landet). Nu när vi kommer in mot 30 år kan du ju börja fundera över vad dina föräldrar gjorde innan ni flyttade hemifrån? De kanske gick ut skolan tillsammans men fick inga egna inkomster av arbete eftersom deras lön bestod enbart utav bidrag från staten … Eller också blev föräldrarna arbetslösa vilket ledde fram dit.…

Du måste vara helt blind här va?!

Att bli "vuxen och tråkig" var nog betydligt mer flott för 30-40 år sedan än idag. Bostadsmarknaden har ju som bekant skapat ett enormt ekorrhjul där man fastnar i massa måsten, att köpa bostad och bilda sig ett hem förr var nog trevligare och framförallt mindre stressigt. Jag är absolut övertygad om att den knepiga bostadssituationen i Stockholm bidragit till den karriärhets och framtidsångest som unga har idag.
Citera
2024-05-23, 18:11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Här påverkar säkert att Stockholm, internationellt sett, inte är en stor stad.
Har man sitt liv och umgänge på Östermalm så skall det ganska mycket till för att man skall flytta ut i obygden.
Har bekanta som fick för sig att köpa hus i Bromma. De pallade ett år sen var de tillbaka i stan igen.

Jo, fast i andra länder ses det som helt ok att bo i en förort till stan och pendla in till city. Vilket som sagt även infödda stockholmare ofta tycker, det är främst lantisar som prompt måste bo i innestan så man kan gå på Stureplan varenda kväll.

Men du har förstås en poäng, har man bott i city så blir man bekväm och att bara behöva åka tunnelbana upplevs som jobbigt.
Citera
2024-05-23, 19:13
Medlem
Citat:
Jo, fast i andra länder ses det som helt ok att bo i en förort till stan och pendla in till city. Vilket som sagt även infödda stockholmare ofta tycker, det är främst lantisar som prompt måste bo i innestan så man kan gå på Stureplan varenda kväll.

Men du har förstås en poäng, har man bott i city så blir man bekväm och att bara behöva åka tunnelbana upplevs som jobbigt.
Släng på grått och eländigt väder större delen av året, folk som är upptagna med familj och karriär och det kanske inte lockar så mycket att hälsa på en kompis som har flyttat en timme utanför stan där det enda som finns i centrum är en pizzeria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in