Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Metoder och experiment? Sånt fanns långt innan Newton. Eller den nedan.
”
Hero of Alexandria was a Greco-Egyptian mathematician and engineer who is often considered to be the greatest experimenter of antiquity.”
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Science_in_classical_antiquity
Vetenskapliga metoder. Metoder använder förstås alla.
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Vad är ditt kriterium för ”fullvärdiga demokratier”? Är Sveriges demokrati ”fullvärdig” när man anses odemokratisk ifall man inte ställer upp på den kulturmarxistiska värdegrunden?
Jag menar att Sverige inte är det idag, men har varit det. Vi fortsätter så att säga av bara farten. Men gör man inget kommer den att falla, eller i alla fall att vi kommer att bli fattigare.
Problemet är att även de som ska granska demokratier, har fastnat i de marxistliberala åsikterna och förstår inte demokratin. Även de menar att man måste ha liberala åsikter i en demokrati. D.v.s, de ser inte det förtryck som finns idag, mot de som inte delar de åsikterna och menar kanske till och med att det är rätt, för att rädda demokratin. Man ser bara hotet från ett håll, inte det verkliga, som kommer från ett annat håll och inifrån.
Man kan även säga att man använder andra metoder mot oliktänkande, än man gjort historiskt. Det är inte staten direkt, utan andra krafter som verkar. Men liksom andra, reagerar inte staten mot det, utan även de ser det som rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Ja, men det var ju bra att du erkänner att liberaler haft käpprätt fel om Kina hittills. Ett sånt usel ”track record” ska man nog ha i åtanke eftersom det antyder fundamentala fel i liberalers angreppssätt och analytiska metodik.
De kan förstås ha fel, liksom alla som försöker spå framtiden. Även du och de du läser. Verkligheten som är nu, visar bara hur det är nu. Men de kan förstås få rätt på sikt ändå. Jag visar bara vad som är problemet för att Kina ska kunna bli en demokrati.
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Ok. Jag drar slutsatsen att du har stora problem med att peka ut den där ”hyllningen till massan” som du menade att Machiavelli stod för i ”discourses on Livy”. Du drog väldiga växlar på det tidigare annars så du borde inta en mer försiktig svansföring.
Finns ingen hyllning av massan, bara ett konstaterande. Läs själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Platons sågning av demokratin var lika odiskutabel som total. Läs ”Staten”.
Har läst staten. Nu är det kanske du som ska visa på att han faktiskt säger att demokratin som sådan är dålig och inte vad han menar den leder till. Om det nu var Platon som ansåg det, eller faktiskt Sokrates. La Platon ord i Sokrates mun, eller återgav han Sokrates åsikter om olika statsskick?
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Nej, då kan du inte ha förstått ett dugg av det jag skrivit ifall du tror att jag vill ha libertarianism. Min syn på människan är realistisk och innebär att hon är både en individ och ett flockdjur. Liberalismen och libertarianismens atomistiska syn på människan förkastar jag helt. Men jag förkastar även liberalismens tabula rasa och jämlikhetstanken.
Men du skulle väl förklara vilken statsbildning du vill ha och varför den skulle vara bättre än demokrati. Vet du inte det? Förordar du något du inte vet själv vad det är?
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Det är inte bara det att du avslöjar ignorans när du påstår att demokrati är det bästa styrelseskicket. För det går inte ens ihop med ditt bejakande av hierarkier. Demokrati är en egalitär och därmed anti-hierarkisk idé.
Jag har aldrig sagt att man bejakar hierarkier, men att demokratin är hierarkisk. Den är uppbyggd som alla styrelseskick som alltid funnits. En högsta ledare med sina underhuggare och sitt råd och så vidare.
Skillnaden mot totalitära stater är att man har ett parlament som ska godkänna härskarnas önskan och som egentligen ska representera folket, men inte gör det idag. I en demokrati kan folket även välja vem som ska härska och vem man ska avsätta, utan blodutgjutelse. På samma sätt som i flocken är samhället uppbyggt även i det lilla. Det är bara att ta ett företag, så ser du hur hierarkierna är uppbyggda. Pyramiden, VD:n i toppen och sedan nedåt. En förening eller bara ett byaråd.
Finns inget samhälle som kan fungera utan att vara uppbyggda på det sättet. I vissa fall är ledarna inofficiella, men finns ändå där. Även i anarkistiska samhällen. Utan hierarkier finns ingen flock och inget samhälle. Gäller oss liksom alla flocklevande däggdjur. Om alla går åt varsitt håll, är det förstås inte en flock längre. Det säger sig självt.
Du för en ideologisk diskussion mot någon? vem? Medan jag förklarar hur verkligheten är. Men du har själv inga svar egentligen eller kritiserar det jag säger, bara liberalismen, vad det nu är, då den finns i olika former. Jag är en del av upplysningen. Jag upplyser människor. I en debatt är det väl vad jag säger som du ska diskutera, inte vad andra säger.
Men har du själv inga argument för vilket sorts styre du vill ha och varför det skulle vara bäst, så har du inga argument varken mot det jag säger eller för det du själv säger. Då är du vilse i pannkakan.