Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Fast vetenskapen och den vetenskapliga metoden är mycket äldre än upplysningstiden. Det upplysningstiden möjligen kan ta åt sig äran av är att den fick religionen att maka på sig till förmån för vetenskapen. Det som främst förknippas med upplysningstiden är dock de filosofiska ideal som blev förhärskande. Som rationalism och egalitarism vilka är de två mest fundamentala inslagen i demokrati.
Egentligen menar jag att Newton skapade de vetenskapliga metoderna med sina experiment med ljusets brytning. Däremot fanns förstås vetenskap före det, även om skillnaden mellan vetenskap och alkemi var otydlig, faktiskt även hos Newton själv, som sysslade med det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Vi kan hitta massor av länder som har demokrati och andra liberala ideal utan att ha uppnått ekonomisk framgång. Det kausala samband som du förfäktar finns helt enkelt inte utan det är andra faktorer som avgör ekonomisk framgång för ett land. Främst skulle jag lyfta fram medel-IQ som ju i Kina ligger väldigt högt. Sen var det inte jag utan du som tog upp ekonomisk framgång och försökte koppla det till upplysningstidens ideal. Jag anser definitivt att det finns andra mått på hur bra ett land eller samhälle är.
Det kausala sambandet är övertydligt om man ser till de länder som kallas fullvärdiga demokratier. Att Nordkorea kallar sig demokrati är förstås ett skämt. Så det handlar om att ha infört de delar som behövs för en demokrati. Framförallt yttrandefrihet och att man faktiskt står upp för den. Mauritius, har i och för sig har bara näst högst BNP i Afrika, men är det enda land där, som anses vara en fullvärdig demokrati. Du kan säkert hitta undantag, men de är väldigt få.
I Sydamerika och Sydeuropa dyker katolicismen upp. Så katolicism verkar vara ett problem på något sätt. Varför skulle man faktiskt vilja veta och varför gäller det inte dagens Irland, men de som emigrerade därifrån till USA förr?
Sen menar jag att när man går ifrån eller inför demokrati, är inte resultatet omedelbart. Det är kanske de som ger återgången i Afrika, en besvikelse över att man inte blev rik efter första valet. Sen har de förstås problem med att länderna består av många stammar. Jag vill påstå att även att homogeniteten påverkar. Att majoriteten ser sig som vi, Det vänstern vill avskaffa och tror man kan, för att någon har ljugit för dem om det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Det är inte jag som är svaret skyldig om Machiavelli. Du får peka ut en passage i någon av hans alster och länka för att stödja din tolkning. Jag känner inte igen den i alla fall utan för mig handlar Machiavelli främst om makt och hanteringen av den. Sen har massans egenskaper som jag försökt redogöra för genom Gustave Le Bon ytterst lite med bildning och intelligens att göra. Främst handlar det om de psykologiska mekanismer som utmärker både massan och enskilda individer.
Det kommer från 'Discourses on Livy'. Nu har jag inte den hemma, så jag har inte tänkt springa ut och få tag i den. Har för övrigt inte tänkt läsa Le Bon. Finns många böcker jag inte läst, som kommer långt före den.
Men egentligen har jag kommit fram till samma slutsats som Machiavelli tidigare. Har man ett öppet samhälle där alla får framföra sina åsikter utan diskriminering och förföljelse, kommer massan, på något magiskt sätt att rösta för det som är bäst för alla.
Ett annat intressant påstående ur den, fritt ur minnet, "När eliten förtrycker folket, kommer folket att föra fram en ledare som förtrycker eliten!", kanske där Trump kommer in?
Men har Le Bon rätt, hur ska du då komma ur den högerextrema massan som ansett sig ha sett sanningen. Ni är en väldig homogen grupp som söker efter och försöker hitta saker som bekräftar de åsikter som ni nog baserar på era känslor. En liten massa. Ditt eventuella intellekt kommer inte, enligt dig själv, att kunna få dig att befria dig från massan. Du är fast. Eller vill du vara en del av en vrålande massa, är det ditt mål? Då kan du bara gå på någon välbesökt fotbollsmatch för att tillfredsställa den önskan.