2024-05-17, 06:58
Medlem
Sommarvikingens avatar
Han är fake. Han lägger säkert mycket pengar på renoveringar och annat när kamerorna inte rullar. Det är lite av ett spel för att få uppmärksamhet.

Tvivlar starkt på att han bara äter gröt och matrester. När jag levde på bara ris i en månad för att spara pengar så hamnade jag i psykisk obalans och depression. Man kan inte äta en fattigmanskost långsiktigt utan att bli deprimerad. Det går inte att vänja sig.
Citera
2024-05-17, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det står att värdet på noterade innehav är 19 miljoner kronor. Jag råkar veta att Mårder sedan några år börjat investera stort i onoterat. Han har t ex tagit en stor ägarandel i ett familjeägt trävaruföretag. Sen äger han sitt hus också. Han är således betydligt rikare än 19 miljoner.
Som jag anade.
Tack för info. Äntligen kommer svaret på det många reagerat på tråden.

Bara trävaruföretaget är värt enorma belopp.
Förra året var vinsten över 20 miljoner där.

Lägg till villa, fjällstuga och annat?
Citera
2024-05-17, 07:11
Medlem
Core.s avatar
Tragiskt.

Skulle man se upp till någon med städmani som torkade så mycket att metallatteraljerna hemma rostade bara för att han har det så rent? Nej det är ju en sjukdom i det här fallet

Live and let live folk, så länge ni undviker att skuldsätta er. Vem som helst kan dö när som helst, vänta inte med att samla på er upplevelser och erfarenheter
Citera
2024-05-17, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage

Vad säger ni? Är detta en livsstil ni vill prova?

Allt sådant här är ju bara absurt!
Ja, det är ju bra att han kan hålla i pengarna och långt fler borde ju bli bättre på det i detta överbelånade land, men måste ju också fråga sig vad man ska med pengar till? Hamstrar man och lägger allt på hög, så har man ju ingen glädje eller nytta av det.
När jag läser denna historia, så kommer jag att tänka på en stenrik, men skitsnål granne min farsa hade som granne för massa år sedan. Hon var så snål att hon hade inte ens tele och på den tiden var det verkligen ingen så stor kostnad. När hon sedan behövde ringa, var någon gång i månaden, så brukade hon komma in och låna tele av farsan och sedan vill hon då alltid göra rätt för sig, men helst slippa att betala, så hon brukade lägga till med miner om att hon hade liksom riktigt ont om pengar. Farsan kunde gången och var alltid inne på att man skulle hålla sig väl med alla grannar så mycket som möjligt. Sedan en dag i 90-års åldern dog hon utan arvingar, men till slut hittade de några riktigt avlägsna släktingar i Stockholm som fick ärva och sätta sprätt på tantens alla pengar.
Senast redigerad av Kammadaj 2024-05-17 kl. 07:46.
Citera
2024-05-17, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Hahaha på dig själv, ett förnuftigt tänk! Har det nånsin skadat nån? Näää tror inte det va, dra dina funderingar ett varv till och kolla om du kommer till nån annan slutsats än den om spolningen på toan funkar.

Du kan ju börja med att räkna ut hur mycket en spolning kostar och sedan jämföra det med andra åtgärder. Då är det möjligt att utvärdera huruvida det är ett beteende som passar in på definitionen "dumsnål" eller inte.

Mårder är uppenbarligen patologiskt snål. Därmed inte sagt att han inte kan bidra med värdefulla insikter och till och med vara en förebild i vissa aspekter. Men i intervjun med Mauri kan man se hur genuint stressad och illamående han blir över att ha gått miste om en gratis taxiresa.
Citera
2024-05-17, 07:57
Medlem
Men blir bara dumsnålt att spara om man ligger på den inkomstnivån som Mårder gör. Han borde istället fokusera på större mål än att spara några kronor hit och dit. Dock finns det ju något filosofiskt och fint med att vara resurssnål, lite som IKEA Kamprad och det genomsyrade ju hela IKEA. Mårder har ju dock gått till överdrift och känns mer som självspäkande.
Citera
2024-05-17, 08:03
Medlem
Mailmanss avatar
Hade det varit sant att han var så här snål hade han varit smalare.
Citera
2024-05-17, 08:20
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Hade det varit sant att han var så här snål hade han varit smalare.
Den billigaste maten innehåller alltid mest kolhydrater, som man blir tjock och uppsvälld av. Pasta, ris, bröd etc. Det finns tjocka veganer, för dom lever på spannmål och kolhydrater.

Jag tror han äter både fattigmansmat och entrecote. Precis som många medelsvenssons.
Citera
2024-05-17, 09:16
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Varför finns det inte ett tv-program som motvikt till Lyxfällan som heter Snålfällan? Det är fullt befogat eftersom han och folk av hans slag kraftigt pressar ned livskvaliteten i botten för hans nära och kära. Att tvinga sin familj gå på led till toaletten och bara spola en gång är precis lika illa som det som folk skambeläggs för i Lyxfällan. Om det är OK att skambelägga slöseri så bör det även finnas en motpol för Joakim von Anka-typer som genom sitt leverne förstör för alla runt omkring dem.
Citera
2024-05-17, 09:23
Medlem
Sun Rulers avatar
Jag får lite "Kamprad-vibbar" här, Kamprad gav bilden av att han körde runt i en gammal Volvo och levde tämligen asketiskt. Givetvis var det enkom en del i marknadsföringen. I verkligheten ägde han en vingård i Frankrike och hade en lyxvilla i Schweiz av skatteskäl.
Men om det är genuint och vederbörande trivs med detta förfarande så kan jag bara konstatera att vi är tämligen olika.
Citera
2024-05-17, 10:09
Medlem
givetvis en bluff

var samma visa med kamprad
Citera
2024-05-17, 10:21
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Hans familj lider nog deluxe av att de drar in på värmen, toalettspolningar, och riktig mat. Jag hade velat plocka fram snaran och avsluta det hela om jag växte upp i en sådan miljö. Han verkar vara en person som är totalt omedveten om sitt kommande möte med liemannen, som han intalat sig själv "bara inträffar för andra människor"
Ja vissa barn i U-länder får nog mer näringsrik mat, men han ger nog inte bara gröt och vattenblandad mjölk till sina barn. Det blir nog kött ibland.

Vill man ha billig men ändå näringsrik mat så ska man köpa lever eller andra organ. De flesta som vill spara pengar snöar in sig på ris, bönor, gröt och annat näringsfattigt, så det slutar bara med att dom får näringsbrister och går till läkaren eller köper kostillskott, så det blir ändå dyrt i slutändan. Sen kan man få tag på billigare mjölk om man bara letar lite i gårdsbutiker och hos bönder, men de flesta tar bara det mest lättillgängligaste som finns på LIDL eller Willys. Grönsaker kan man odla själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in