2024-05-14, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Självklart är jag medveten om att det finns ett betydande mörkertal, men som du förstår så är det inte helt lätt att räkna på eftersom talet är just okänt. Jag säger inte att mäns våld mot kvinnor är ovanligt, men problemet med din teori är att du tar saker ur sin kontext. Våld i nära relationer har, precis som jag redan skrivit, exkluderats i min hypotes. Varför? För att din våldsamma man troligen inte kommer dyka upp under den årliga svampplockningen. Våld i nära relationer är ett stort problem, men där handlar det inte om en man som på måfå dyker upp i skogen. I sådana fall skulle man i princip behöva ändra frågeställningen till om man helst träffar en man eller en björn hemma i vardagsrummet. Vad jag vill få fram är inte att mäns våld mot kvinnor är oproblematiskt, för det är ett betydande problem. Men man måste förstå att majoriteten av offren känner sin förövare - risken att grabben i skogen ska hoppa på dig är låg. Man kan inte dra alla män över en kam för att en minoritet är idioter.

Min "teori" ?
jag har ingen "teori". Att kvinnor utsätts för sexuellt våld och/eller partnervåld är ingen "teori" utan fakta.

Och denna fråga med sitt scenario, som alltså ställts är hypotetisk, den ställs för att få människor att fatta graden av rädsla kvinnor har för män, ALLA män. Begriper du?
Att en del män utsätter sina egna partners hemma för våld av olika slag gör inte att kvinnor känner sig säkrare med främmande män i en skog. Detta "räknas" alltså in.
Citera
2024-05-14, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Ja, visst säger det något när du, Merapi, som vill att svenska kvinnor ska låta sig våldtas för invandringens skull (se min signatur) ännu en gång försöker misstänkliggöra vita män. Är det en slump att du vill att kvinnor ska gänga med både våldsamma vilddjur och våldsamma blattar?

Så bruna björnar är farligare än vita björnar?

Det hade jag ingen aning om.
Citera
2024-05-14, 09:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Är typen av man specificerad? Holger, 69 som är ute och spanar på ett orrspel. Yngve, 52 som är ute med hunden. Uffe, 32 som tränar för maran. Eller… finns det än mer hotfulla män?
Varför skulle inte de kunna vara hotfulla menar du?
Citera
2024-05-14, 10:11
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Verkligen? är det korkat att väga reella risker?

För din information björnar springer alltså inte runt i naturen och jagar människor. Björnar gör allt för att undvika människor.

https://www.youtube.com/watch?v=3lJ2GM17TmA

Det intressanta är väl hur stor andel av kontakt mellan människa/björn leder till "våld" och hur stor andel kontakt mellan man/kvinna leder till våld. När du ser den statistiken kan du börja tala om vilket möte som ger störst risk. Men det blir ju svårt ändå eftersom möte man/kvinna sket så otroligt mycket oftare än möte kvinna/björn.
Citera
2024-05-14, 10:13
Medlem
Lätt som en plätt att skrämma bort en björn. Kolla klippet nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=TtC14cpwwXg

Hur många brudar tror ni hade gjort detta? Hur många tror ni inte bara hade börjat skrika och springa iväg istället?

Kanske funkar metoden att göra sig stor och skrika ett riktigt vikingavrål lika bra när man går hem kl 3 på natten och en läskig man dyker upp i parken?
Citera
2024-05-14, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför skulle inte de kunna vara hotfulla menar du?

Alla kan ju vara hotfulla eller aggressiva. När det sker en gängskjutning så kan det absolut vara Ida 13 år gammal som skjutit. Men rent statistiskt så är det högst osannolikt.
Citera
2024-05-14, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft

Kanske funkar metoden att göra sig stor och skrika ett riktigt vikingavrål lika bra när man går hem kl 3 på natten och en läskig man dyker upp i parken?

Det skadar ju inte dina chanser. Den typen av avskum vill ogärna gå på någon som kommer att göra mycket motstånd och slå tillbaka. Att spela psyksjuk kan vara en bra taktik
Citera
2024-05-14, 10:17
Medlem
Citat:
Min "teori" ?
jag har ingen "teori". Att kvinnor utsätts för sexuellt våld och/eller partnervåld är ingen "teori" utan fakta.

Och denna fråga med sitt scenario, som alltså ställts är hypotetisk, den ställs för att få människor att fatta graden av rädsla kvinnor har för män, ALLA män. Begriper du?
Att en del män utsätter sina egna partners hemma för våld av olika slag gör inte att kvinnor känner sig säkrare med främmande män i en skog. Detta "räknas" alltså in.
Med din teori avser jag teorin att alla män ska ta skulden för att en minoritet är idioter. Partnervåld går inte riktigt in i resonemanget då hela diskussionen handlar om att träffa en man i skogen - det är sällan där våld i nära relationer tar plats. I erfarenhet av att själv vara en kvinna som blivit utsatt för våldsbrott så får jag väl svara nej på den frågan. Jag begriper faktiskt inte hur man kan dra alla män över en kam för att en minoritet är idioter. Jag känner inget annat än avsky för dom män som utsatt mig för brott, men det är inte alla mäns fel att just dessa två råkar vara idioter. Om du är så förblindad av könstillhörighet att du inte kan se till personen i fråga så kan jag inte råda dig till annat ändrat söka vård för din irrationella rädsla. Det måste vara jobbigt att inte ens kunna gå in på Ica utan att drabbas av rädsla.
Senast redigerad av Retrouvailles 2024-05-14 kl. 10:19.
Citera
2024-05-14, 10:18
Medlem
[quote=Trollkarlspelle|88267341]
Varför artikeln är problematisk:

Citat:
1) Artikeln pratar om antal vilket är fel måttstock. Antalet björnattacker påverkas ju av hur många björnar det finns samt den totala tiden som man är i riskzonen att bli attackerad av en björn. Om man inte stöter på björnar regelbundet så är det inte så konstigt att det inte är så många björnattacker.

Få se nu finns ca 3000 björnar i Sverige mellan åren 95-07 attackerades 18 människor i Sverige av björn. 3000 => 18 attacker....det ger 0,006 attacker av människa per björn under denna tidspann.

Under samma tidspann fanns det ca 4,5 miljoner svenska män i Sverige.
I Sverige beräknas det ske ca 36 000 våldtäkter per år (NTU) alltså 432 000 våldtäkter på 12 år.

4500000 => 432 000 våldtäkter ger 0,096 ≈ 0,1 våldtäkt per man.

Alltså betydligt större utfall av våldtäkt bland gruppen män än attacker från gruppen björn.
Och då har jag alltså inte räknat med partnervåld.

https://www.de5stora.com/media/11933/fil_20071205155408.pdf

Allright?

Citat:
2) Kvinnor är jämt i riskzonen i princip att få utstå saker av män eftersom kvinnor interagerar med män regelbundet. Om kvinnor har regelbunden kontakt med män så finns det en risk att de blir attackerade av män
.

Ok. Män integrerar dagligen med kvinnor......men OJ! vad konstigt väldigt få män mördas eller våldtas av kvinnor....eller barn....eller katter...eller blommor...att ofta träffa på något är alltså INTE skälet till att man riskerar utsättas för våld.

Citat:
3) Artikeln begår ett typiskt statistiskt misstag som kallas för the base rate fallacy. Det är förväntat att det kommer att vara få björnattacker om det finns få björnar. Det är även förväntat att det förekommer få björnattacker om kvinnor i princip aldrig kommer i kontakt med björnar. Hur kan du inte förstå detta?
Citat:
4) Artikeln jämför procent med antal. Hur i helvete tänker personen? Det är ju så ologiskt så man dör.

Citat:
5) Inte ens tidsramen är ju samma vad det ser ut som?! Hur många år syftar uttalandet ifrån WHO på? Syftar det på 15 år? För det är ju tidsperioden för antalet björnattacker. Inte ens om du hade kunnat gjort en rättvis jämförelse hade detta varit en lämplig jämförelse eftersom vi pratar om olika tidshorisonter.

Ska man göra en riskjämförelse så måste man prata om samma tidsperspektiv också.

Han eller hon som har skrivit artikeln är helt efterbliven.

Artikeln/ den hypotetiska scenariet/ frågan som ställs upp handlar inte om faktiska björnattacker eller statistisk....när ska DU förstå detta?

och tom OM man räknar på det som jag gjorde ovan...så är alltså män mer riskfyllt för kvinnor än björnar.
Senast redigerad av Merapi 2024-05-14 kl. 10:26.
Citera
2024-05-14, 10:20
Medlem
Citat:
Verkligen? är det korkat att väga reella risker?

För din information björnar springer alltså inte runt i naturen och jagar människor. Björnar gör allt för att undvika människor.

https://www.youtube.com/watch?v=3lJ2GM17TmA

Blev det jobbigt för dig nu när du fick svart på vitt att väga reella risker betyder att man hellre väljer en man om man inte är mentalt handikappad och lever i någon fantasibubbla? Ingen kommentar kring den stackars kvinnan som blev äten levande av björnar?

(FB) Hellre möta en björn i skogen än en främmande man-debatten
Citera
2024-05-14, 10:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Alla kan ju vara hotfulla eller aggressiva. När det sker en gängskjutning så kan det absolut vara Ida 13 år gammal som skjutit. Men rent statistiskt så är det högst osannolikt.
Ida 13 år är osannolikt - ja.
Men vad får dig att tro att random man i skogen är det?
Citera
2024-05-14, 10:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Blev det jobbigt för dig nu när du fick svart på vitt att väga reella risker betyder att man hellre väljer en man om man inte är mentalt handikappad och lever i någon fantasibubbla? Ingen kommentar kring den stackars kvinnan som blev äten levande av björnar?

(FB) Hellre möta en björn i skogen än en främmande man-debatten
Hur många kvinnor tror du har dödats av random män i Ryssland - jämfört med hur många björnar som dödat kvinnor?

Ditt exempel ger fortfarande vid handen att det är tryggare med björn än med män. (Kanske i synnerhet i länder som Ryssland).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in