Citat:
Självklart är jag medveten om att det finns ett betydande mörkertal, men som du förstår så är det inte helt lätt att räkna på eftersom talet är just okänt. Jag säger inte att mäns våld mot kvinnor är ovanligt, men problemet med din teori är att du tar saker ur sin kontext. Våld i nära relationer har, precis som jag redan skrivit, exkluderats i min hypotes. Varför? För att din våldsamma man troligen inte kommer dyka upp under den årliga svampplockningen. Våld i nära relationer är ett stort problem, men där handlar det inte om en man som på måfå dyker upp i skogen. I sådana fall skulle man i princip behöva ändra frågeställningen till om man helst träffar en man eller en björn hemma i vardagsrummet. Vad jag vill få fram är inte att mäns våld mot kvinnor är oproblematiskt, för det är ett betydande problem. Men man måste förstå att majoriteten av offren känner sin förövare - risken att grabben i skogen ska hoppa på dig är låg. Man kan inte dra alla män över en kam för att en minoritet är idioter.
Min "teori" ?
jag har ingen "teori". Att kvinnor utsätts för sexuellt våld och/eller partnervåld är ingen "teori" utan fakta.
Och denna fråga med sitt scenario, som alltså ställts är hypotetisk, den ställs för att få människor att fatta graden av rädsla kvinnor har för män, ALLA män. Begriper du?
Att en del män utsätter sina egna partners hemma för våld av olika slag gör inte att kvinnor känner sig säkrare med främmande män i en skog. Detta "räknas" alltså in.