Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Jag försvarar långt ifrån allt som sägs.
Jag har inte skapat har mot någon, tror jag?
Det är farligt att likställa vetenskap med tro och religion. Det finns stora skillnader mellan dessa begrepp och vad de symboliserar.
Olika åsikter är värda olika mycket. Vissa är rent av farliga. Det kan knappast vara kontroversiellt? Alternativet är väl någon postmodernism. Eller post truth.
Om du försöker tysta andra med härskartekniker, måste man i alla fall se det som ett förtryck av deras åsikter.
Det är förstås inte farligt att likställa viss vetenskap med en religion, om den fungerar som en sådan, där endast en åsikt är tillåten. Då är det faktiskt inte vetenskap. Vetenskapliga påståenden ska kunna kritiseras öppet. Sen är det vetenskapens uppgift att bestrida kritiken.
Det är inte kontroversiellt i en diktatur, att anse att man inte få säga sin mening, men direkt farligt i en demokrati. Det går inte ens att säga att man har demokrati om man inte har yttrandefrihet. Det är de som anser att det är direkt farligt att ha yttrandefrihet och som jagat oliktänkande, som har skapat de värsta samhällena. Både nazister och marxister. Världens ondaste ideologier. Gör inte om de misstagen.
Dina åsikter är till stor del postmodernism. Man förkastar allt och inför nya normer och åsikter, utifrån bara tyckande egentligen.
Så om klimatforskningen ska ses som vetenskap, måste man tillåta kritik av den, speciellt av andra forskare. Att cancellera forskare bara utifrån att de kritiserar vissa påståenden, är förstås inte att se till vetenskapen, utan då följer man bara en tro. Man måste lyssna på bägge sidorna. Sen kan du förstå bestrida andras påståenden. när de är felaktiga, eller till och med när de har rätt. Det är din rätt, liksom deras att kritisera det forskarna och du påstår.