Citat:
Ett av våra barn är det som att tala till en vägg med. Ingenting går i skallen, lyssnar aldrig på goda råd utan väljer att gå sin väg vilket leder till misstag efter misstag. Självklart ska barn få utforska och prova själva, men när du får bra tips som kommer att leda dig rätt, gynna dig i slutänden och du ignorerar det, ja då börjar jag undra om något inte stämmer.
Citat:
Någon som vet nån privat klinik som INTE behöver intervjua ens föräldrar eller närstående om barndomen? mina föräldrar har en förskönad syn på hur jag var som barn som inte alls stämmer överens med verkligheten.Och jag har tyvärr ingen annan som vet hur jag var som barn. Jag själv har ganska klara minnesbilder om hur jag var som barn. Har läst på reddit om folk som gjort utredningar där dem pratat med en själv om barndom och sen med typ ens partner om hur man är som person och det har räckt.
Nej dina föräldrar behöver inte medverka. Mina behövde inte det, jag förklara för psykogen på vc när jag sökte hjälp om hur mina föräldrar är. I deras lilla värld existerar inte NPF.
Berättade för mig mamma att jag har ADHD och blivit utredd. Fick ett kallt jaha tillbaka. Aldrig fått en fråga om det efter att jag nämnt om min ADHD. Jag pratar inte med min pappa, och till honom har hon inte nämnt att jag är utredd. Jag skiter helt ärligt i vilket.
Citat:
Ponera att dina föräldrar gått bort, vad skulle vården kräva då? Du kan lugnt söka vård utan föräldrarnas medverkan. Du kanske har ett syskon som kan bistå med hjälp att svara på frågor?
Citat:
Jag du har rätt i det, om dem går emot det så bryter dem ju mot lagen. Men när jag gjorde min utredning hos regionen så kändes det som om dem la all vikt på vad mina föräldrar sa, dem lyssnade inte ett ord på hur jag upplevde min barndom. Allt detta fast jag sa till dem från början att mina föräldrar varit emotionellt frånvarande under min uppväxt och att dem har en negativ syn på folk med diagnoser och att jag helst egentligen inte ville ha dem med i min utredning.
Begär en ny utredning och hota med IVO.
Citat:
Nu är det bara att vänta på mitt nästa läkarbesök och börja testa like preparat! Vet någon på ett ungefär hur lång tid det tar från att få diagnosen till att få mediciner?
Hela resan sedan jag började min kontakt med vårdcentralen och för första gången berättade om mitt misstänka ADHD till att officiellt ha blivit tillskriven diagnosen tog nästan exakt två år.
Det var en larvigt lång tid fullt med läkarbesök, intervjuer, anhörigintervjuer, tester, urinprov, blodprov, hälsoundersökningar och annat kul.
Om du är en pundare som vill ha tjack lagligt så kan jag därav berätta för dig att det är så gott som meningslöst, denna utredning är gjord för att hitta folk som faktiskt har diagnosen och sålla bort missbrukare.
Även om du är duktig på att ljuga så kommer antagligen ett eller flera av testerna visa på att du inte har besvären som du tidigare beskrivit. Slösa inte er tid! 😁
Nu är det bara att vänta på mitt nästa läkarbesök och börja testa like preparat! Vet någon på ett ungefär hur lång tid det tar från att få diagnosen till att få mediciner?
Hela resan sedan jag började min kontakt med vårdcentralen och för första gången berättade om mitt misstänka ADHD till att officiellt ha blivit tillskriven diagnosen tog nästan exakt två år.
Det var en larvigt lång tid fullt med läkarbesök, intervjuer, anhörigintervjuer, tester, urinprov, blodprov, hälsoundersökningar och annat kul.
Om du är en pundare som vill ha tjack lagligt så kan jag därav berätta för dig att det är så gott som meningslöst, denna utredning är gjord för att hitta folk som faktiskt har diagnosen och sålla bort missbrukare.
Även om du är duktig på att ljuga så kommer antagligen ett eller flera av testerna visa på att du inte har besvären som du tidigare beskrivit. Slösa inte er tid! 😁
Tråkigt att det tog så lång tid. Jag själv bokade tid hos vc, fick träffa en psykolog.
Det börja med att jag berättade om min barndom och hur livet varit fram tills där jag befinner mig idag ( då vid den tidpunkten ).
Jag fick fylla i ett formulär, sedan bad hon mig att ta med samma formulär till min fru så hon också fick fylla i det. Det var sådana där skattningsskalor. Hon frågade sedan om jag vill gå via regionen eller är det okej om hon söker remiss hos en aktör utanför regionen. Det kan gå snabbare i så fall, och hon fick mitt medgivande till det. Efter 8 veckor fick jag en tid, efter ytterligare 4 veckor fick jag tid hos en psykiater.
Jag skulle vara hos psykiatern i ca 2-3 timmar. Han var helt fantastisk, ett bra samtal som bjöd på många skratt, jag grät emellanåt men mer av lättnad att äntligen få svar på vissa frågor.
Jag fick fylla i diverse skattningar, svara på frågor och lämna urinprov. Medicin fick jag samma dag, och fick själv välja vad jag ville ha för medicin. Han förklara hur de olika medicinerna verkade och jag fick då bestämma själv vad som passar mitt liv. En sjuksköterska hjälpte mig sedan under ca 3 månader med upptrappning av dos.
Gissar att jag hade tur som fick träffa en bra vårdgivare som verkligen brydde sig och ville hjälpa mig.
Anser mig ha fått livet tillbaka. Jobbet funkar bättre än någonsin, det inre lugnet njuter jag av, skönt att slippa tankar, och sådant som kunde få världen att rasa är idag okej nu tar vi en sak i taget, hur löser vi det här?
Jag är en gladare person helt enkelt. Märker inte av någon biverkning då jag lägger mig tidigt, jo en sak äter väl lite mindre men inget jag dör av.
En annan sak, förr kunde jag ta en öl till maten, men sedan jag började med min medicin är alkohol och socker ett minne blott. Finns inget sug.
Är ytterst tacksam att det blev bra till slut. Har mer än halva livet kvar att leva.
Senast redigerad av Prabaker 2024-05-09 kl. 13:07.
Senast redigerad av Prabaker 2024-05-09 kl. 13:07.
) titta igenom Russell Barkleys Youtube-serie om just detta: