Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-08, 20:00
Medlem
Mentideros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det tar knappast AB 15 sekunder att gömma sig i Dekorimas dörr. Vad AB "stirrade" på när han gömde sig för ett hot i korsningen Tunnelgatan Sveavägen var troligen inte sena vittnen som rusade mot OP, så SE som kom från andra hållet fick nog inte mycket uppmärksamhet från AB.

AB har redogjort mycket klart för sina iakttagelser och dom utesluter klart Engström, lika klara som mina fetmarkeringar på dina vaga troligen, knappast och nog inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, men om han skjuter Palme och återvänder efter några minuter då?

Jag har en «teori» om att det blev FRUKTANSVÄRT obehagligt att springa omkring i Stockholms gator med hala skor när snutbilarna började dyka upp. Brottsplatsen var faktiskt tryggaste stället i hela stan för honom just då.

Ingen kollar någon påväg MOT en brottsplats. Den udda (kanske från militäret/SB taktiskt utbildade SE) kanske fattade det? En cocktail av alkohol och adrenalin (+tabletter?) gjorde kanske valet lite lättare?

Han kan fakttiskt ha gått direkt tillbaka till brottsplatsen. Eller också besökt brottsplatsen efter sin kafferast på Skandia.

Precis vad han gjorde, men han gick naturligtvis inte utan sprang tillbaka till brottsplatsen!

Men inte direkt utan upp Tunnelgatan förbi Jeppsson, förbi Nieminen ner på D.Bagares. Därefter Regeringsgatan - Brunnsgatan där han stöter ihop med en kvinna vid Malmskillnadsgatan som hörts flyktigt, ej att förvåna, sedan Apelbergsgatan - Sveavägen och tillbaka.

En baggis på mycket kort tid för en snabb sprinter som Engström och tillvägagångssättet är klassiskt!

1. Krångla inte till det i onödan.

2. Tillbaka till mordplatsen
Citera
2024-05-08, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mentidero
AB har redogjort mycket klart för sina iakttagelser och dom utesluter klart Engström, lika klara som mina fetmarkeringar på dina vaga troligen, knappast och nog inte.

Precis vad han gjorde, men han gick naturligtvis inte utan sprang tillbaka till brottsplatsen!

Men inte direkt utan upp Tunnelgatan förbi Jeppsson, förbi Nieminen ner på D.Bagares. Därefter Regeringsgatan - Brunnsgatan där han stöter ihop med en kvinna vid Malmskillnadsgatan som hörts flyktigt, ej att förvåna, sedan Apelbergsgatan - Sveavägen och tillbaka.

En baggis på mycket kort tid för en snabb sprinter som Engström och tillvägagångssättet är klassiskt!

Det var inte SE som sprang uppe på åsen det var en annan man.
Citera
2024-05-08, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Robert-Ynglingen-
Engström var ute och pratade med han som sköt Palme och en till att han kommer att komma ut i rätt tid. Så nu vet ni det.

Citat:
Jag svarar med det jag själv var med om på platsen och hörde inget annat. En av de sa att han kommer att bli skogstokig förmodar att det handlar om att jag skulle springa fram där efter skotten...men han blev inte arg. Bara hjälpte mig snällt och knallade vidare in i gränden strax efter..

Det var inte mening att kritisera eller "undergräva" vad du skrev.

En slutsats man kan dra av vad du skriver är att Stig Engström talade med skytten innan första skottet och att en annan "nära dig" sa att du då "kommer att bli skogstokig" p ga skjutandet.

Min fråga kvarstår, såg du Stig Engström tala med skytten?

Det är nu av mindre betydelse för mig om du såg det inifrån Tunnelgatan eller på Sveavägen.
Senast redigerad av Utredaren 2024-05-08 kl. 20:21.
Citera
2024-05-08, 20:13
Medlem
fel
Citera
2024-05-08, 20:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Skönt med någon som är tvärsäker på sin sak!

Vem är kvinnan på Malmskillnadsgatan som förhörs "flyktigt"? Hur beskriver hon GM-SE i förhöret?

Är det månne den "mystiska besökaren" hos Kort-Lennart som eskorterades till rulltrappans fot på Tunnelgatan på väg upp mot Malmskillnadsgatan av en kvinnlig kollega ca 5 min före mordet?

Den eskorterade kvinnan "bodde" uppe på "eskorternas egen gata" enligt uppgift från Kort-Lennart. Jag menar inte en bilmodell tillverkad av Ford i Tyskland utan en annan slags eskorter.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAD9976-01
XXXX besök i affären av en väninna, och XXX namnet på XXX för närvarande okänt. Dessa knackade på rutan vid 22-tiden. Dom var då på väg till XXXX XXX skulle följa XXX mot hemadressen. Hon följde henne till rulltrappan vid David Bagares gata. Där stod dom en stund och samtalade. Efteråt har man kommit fram till att detta måste ha rört sig om cirka fem minuter innan mordet. XXX och XXX hade inte gjort några iakttagelser, inte sett något onormalt. Dom hade skilts åt och XXX hade sedan förmodligen gått tillbaka till affären. XXX minns i vart fall att hon var inne i affären två gånger samma kväll.
Det kan vara samma kvinna som stöter ihop med GM-SE efter mordet uppe på MSG om hon bodde/jobbade där?

Finns det länk till tipset eller förhöret?

Edit: Ett mastodontarbete om iakttagelser av GM-SE längs flyktvägen. (Spoiler alert: GM-SE är osynlig i hela dokumentet.)

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A15834-01

Kvinna blir knuffad av man i "Malskillnadstrappan":

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAE4799-00
Till Hans Holmér

Ungefär vid halv 12-tiden natten då Palme mördades höll jag på att bli omkullsprungen av en man i Malmskillnadstrappan som leder ner till Kungsgatan.

Att jag inte hört av mig tidigare och berättat detta beror på att jag anser mitt vittnesmål värdelöst eftersom jag aldrig hann uppfatta hur mannen såg ut.

Jag såg honom endast bakifrån, det var mörkt, han hade mycket bråttom.

Och jag hade fullt sjå med att koncentrera mig på att inte tappa balansen och falla i trappan

som ju är brant och smal.

Dessutom behöver den jäktade mannen inte ha något med mordet att göra.

Men kanske kan mitt vittnesmål vara intressant mot bakgrund av att Malmskillnadstrappan aldrig - åtminstone i pressen - nämnts som en tänkbar flyktväg.

Kan min iakttagelse bidra till något positivt i jakten på Palmes mördare blir jag glad.

Hälsningar
Jag vill vara anonym
Hittar inga likheter med GM-SE här
Senast redigerad av ursprungligen 2024-05-08 kl. 21:05.
Citera
2024-05-08, 20:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

SE blev igenkänd inne på Bohemia av andra vittnen, så att SE inte sprang uppe på åsen samtidigt har de flesta redan fattat. Håkan S insåg detta redan 1987 och skrev ett PM om det.
Citera
2024-05-08, 20:28
Medlem
Mentideros avatar
Citat:

Var skulle då Engström befunnit sig?

Du vet väl att han påstår att han talade med en efter omständigheterna kontaktbar Lisbeth direkt efter, och skall ha gjort det exakt samtidigt som varken närvarande och iakttagande vittnena, Anders Björkman, Chevamannen eller Anna Hage är på plats.

Anna Hage interagerar alltså med en enligt henne okontaktbar Lisbeth, exakt samtidigt som Engström påstår att han gjorde detsamma, men med en efter omständigheterna kontaktbar Lisbeth.

Det är ställt utom allt tvivel att Engström ljuger om att han skulle haft något samtal med Lisbeth och att hon skulle snackat med honom om blå jacka, pekat ut riktning osv.

I Lisbeths detaljerade redogörelse är Engström av förklarliga skäl fullständigt obefintlig.
Citera
2024-05-08, 20:33
Medlem
Mentideros avatar
Citat:
SE blev igenkänd inne på Bohemia av andra vittnen, så att SE inte sprang uppe på åsen samtidigt har de flesta redan fattat. Håkan S insåg detta redan 1987 och skrev ett PM om det.

Finns inte ett enda vittne som påstår sig ha sett Engström på Bohemia din lögnare!

Det finns uppgifter om att någon sett "mannen som hjälpte Palme" inne på Bohemia, vem som därmed avses har aldrig framkommit.

Skäms!

... eller presentera substantiellt underlag!
Citera
2024-05-08, 20:38
Bannlyst
Citat:

Det vet ni bättre som har hängt med i svängarna runt det hela. Köp och läs boken jag gav ut igår så klarnar bilden ännu mer...och så får jag tid och ro att skriva ner ännu mer om det hela.
Citera
2024-05-08, 20:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Du vet väl att han påstår att han talade med en efter omständigheterna kontaktbar Lisbeth direkt efter, och skall ha gjort det exakt samtidigt som varken närvarande och iakttagande vittnena, Anders Björkman, Chevamannen eller Anna Hage är på plats.

Anna Hage interagerar alltså med en enligt henne okontaktbar Lisbeth, exakt samtidigt som Engström påstår att han gjorde detsamma, men med en efter omständigheterna kontaktbar Lisbeth.

Det är ställt utom allt tvivel att Engström ljuger om att han skulle haft något samtal med Lisbeth och att hon skulle snackat med honom om blå jacka, pekat ut riktning osv.

I Lisbeths detaljerade redogörelse är Engström av förklarliga skäl fullständigt obefintlig.

1. Har nya dokument kommit ut? Finns det någon länk till "Lisbeths detaljerade redogörelse" Den har jag i så fall helt missat.

2. Vad menar du att AB borde ha hört borta i porten till Dekorima?

3. Chevamannen upphåller sig väl inte vid OPs kropp hela tiden för att kunna registrera varje ord LP yttrar på mordplatsen?

4. AH säger att LP pratar så mycket att AH "stänger av". Kan SE hört LP säga något då?

5. Står SE en bit bort kan han hört LP säga "mörkblå täckjacka" då hon stoppade bilar ute på Sveavägen.

Din tvärsäkerhet att SE inte kan ha hört två ord från LP är minst sagt lite förvånande.
Citera
2024-05-08, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det var inte mening att kritisera eller "undergräva" vad du skrev.

En slutsats man kan dra av vad du skriver är att Stig Engström talade med skytten innan första skottet och att en annan "nära dig" sa att du då "kommer att bli skogstokig" p ga skjutandet.

Min fråga kvarstår, såg du Stig Engström tala med skytten?

Det är nu av mindre betydelse för mig om du såg det inifrån Tunnelgatan eller på Sveavägen.

Nej du missuppfattade...en som var med skytten sa att Stig skulle bli skogstokig...
Citera
2024-05-08, 20:42
Bannlyst
Citat:

De har gjort allt tillsammans med Stig för att jag som var där och viste för mycket skulle försvinna i Utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in