2024-05-03, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6AllanBallan9
https://www.imy.se/remissvar/forslag-till-riksarkivets-foreskrifter-om-behandling-av-personuppgifter-for-arkivandamal-av-allmant- intresse/
Intresseklubben antecknar

Haha, myndigheten kommer inte undan sina standarduppgifter som måste utföras, men du har en poäng: man kan verkligen inte anklaga dem för att snabba på när det kommer till de riktigt viktiga frågorna för personlig integritet. Sila mygg och svälja kameler är verkligen svenska myndigheter i ett nötskal ...
Citera
2024-05-03, 14:21
Medlem
6AllanBallan9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Haha, myndigheten kommer inte undan sina standarduppgifter som måste utföras, men du har en poäng: man kan verkligen inte anklaga dem för att snabba på när det kommer till de riktigt viktiga frågorna för personlig integritet. Sila mygg och svälja kameler är verkligen svenska myndigheter i ett nötskal ...
Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge. (Tills motsatsen är bevisad).
Citera
2024-05-03, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6AllanBallan9
https://www.imy.se/remissvar/forslag-till-riksarkivets-foreskrifter-om-behandling-av-personuppgifter-for-arkivandamal-av-allmant- intresse/
Intresseklubben antecknar

Innebär detta något positivt eller negativt för utlämning av uppgifter om brott eller va detta något helt annat och ointressant?
Citera
2024-05-03, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag skulle dock inte stämma nu, utan vänta på utfallet i GDPRWarriors mål. Förlorar man ett mål om de summor han begärt, så får man stå hela motpartens advokatkostnader. Inte så roligt!

Bara att lawyer up med 40-50 jurister och advokater och hela faderullan och sen vinna, och dra ner dom i konkurs. Eller att så många som möjligt gör det iallafall, då det i princip (låter iallafall utifrån tidigare som stämt och av min erfarenhet av GDPR) som att det är en instawin.
Citera
2024-05-03, 22:36
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Innebär detta något positivt eller negativt för utlämning av uppgifter om brott eller va detta något helt annat och ointressant?

Som jag tolkar det så är det något förslag på att en prövning ska göras innan personuppgifter lämnas över till tredje part.

Just nu lämnas allt över utan någon prövning alls och imy har nog fattat att eu inte gillar att Sverige gör så.

Sen är det en massa analyser om t.ex. hur integritetskränkande det är att lämna ut dessa uppgifter m.m. som behöver göras enligt imy.

Kommer bli en jävla process om det ska göras en prövning på allt som lämnas ut, kommer behöva anställas en del folk.

GDPR warriors förhandsavgörande lär dock komma långt innan imy kommer fram till något.
Senast redigerad av tram123 2024-05-03 kl. 22:40.
Citera
2024-05-03, 23:51
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hexanhiahia
Bara att lawyer up med 40-50 jurister och advokater och hela faderullan och sen vinna, och dra ner dom i konkurs. Eller att så många som möjligt gör det iallafall, då det i princip (låter iallafall utifrån tidigare som stämt och av min erfarenhet av GDPR) som att det är en instawin.
Finns inget för så många advokater att göra.

Man får bara ersättning för en rimlig mängd arbete. Så i ett sånt fall, så även om man vann så skulle man förmodligen få ersättning för arbete för en advokat, och själv få stå kostnaden för de andra 49.
Citera
2024-05-04, 11:35
Medlem
Gunnar Axén försöker stoppa förhandsavgörandet genom att be om intervention i EU-domstolen med ett hemställan till Gunnar Strömmer

https://gofile.io/d/opjwQt
Citera
2024-05-04, 11:51
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
Gunnar Axén försöker stoppa förhandsavgörandet genom att be om intervention i EU-domstolen med ett hemställan till Gunnar Strömmer

Gunnar Strömmer lär inte kunna påverka i någon större riktning det EU-domstolen kommer fram till.

Axen verkar rätt desperat i sin text. Men, han vill väl leva vidare på andras olycka.

Följdfråga, om Axén blir ålagd upphöra med publiceringarna, kan då eventuella skadestånd / stämningar riktas mot honom personligen?
Senast redigerad av Mullret 2024-05-04 kl. 12:05.
Citera
2024-05-04, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Gunnar Strömmer lär inte kunna påverka i någon större riktning det EU-domstolen kommer fram till.

Axen verkar rätt desperat i sin text. Men, han vill väl leva vidare på andras olycka.

Följdfråga, om Axén blir ålagd upphöra med publiceringarna, kan då eventuella skadestånd / stämningar riktas mot honom personligen?

Ifall Lexbase/Verifiera stäms för förtal så är det ansvarig utgivare som stämningen riktas mot.

I frågorna som Attunda tingsrätt ställt EU-domstolen i förhandsavgörandet är fråga 2 kanske relevant till din fråga.

Citat:
1. Möjliggör artikel 85.1 i dataskyddsförordningen att medlemsstaterna vidtar
lagstiftningsåtgärder utöver vad som ankommer på medlemsstaterna enligt
artikel 85.2 i förordningen och med avseende på behandling av personuppgifter
för andra ändamål än journalistiska ändamål eller för akademiskt, konstnärligt
eller litterärt skapande?

2. För det fallet att den föregående frågan besvaras jakande: Medger artikel 85.1 i
dataskyddsförordningen en förening av rätten till integritet i enlighet med
förordningen med yttrande- och informationsfriheten som innebär att den vars
personuppgifter behandlas, genom att fällande domar i brottmål avseende den
personen tillhandahålls allmänheten mot ersättning på internet, som rättsmedel
endast kan inleda ett straffrättsligt förfarande om förtal eller begära skadestånd
med anledning av förtal?

3. För det fallet att den första frågan besvaras nekande eller den andra frågan
besvaras nekande: Kan en verksamhet som består i att, utan någon bearbetning
eller redigering, tillhandahålla allmänheten offentliga handlingar i form av
fällande domar i brottmål mot ersättning på internet anses utgöra behandling av
personuppgifter som sker för de ändamål som anges i artikel 85.2 i
dataskyddsförordningen?
Citera
2024-05-04, 17:05
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belsebyb
Jag gillar att du börjat använda AI när du skriver här. Var försiktig när du använder det juridiskt bara. ChatGPT har hallucinerat fram ett antal intressanta mål i EU-domstolen när jag testat att researcha med det.
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Vad är det som är så speciellt med det jag skrev här? Det är mina ord haha du är ju Rolig . Jag använder olika verktyg för att förbättra texten, men det viktigaste är att mitt budskap kommuniceras tydligt.
Varför blev du så defensiv, GDPRWarrior? Han påpekade ju bara att du använde AI, och det är ganska uppenbart för alla.

Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Det är inte så att AI har ett eget medvetande. Dessutom så är jag är en IT Tekniker,Jurist,politker,företagare och är även en filantropist Var försiktig när du använder det juridiskt bara? Jag har betydligt mer kunskap än dig på detta område, du är duktig på skriva på tangetbordet bakom en skärm, medan jag möter eliten och dem giriga företagarna face to face i rättssalen så låt mig sköta den biten. Har du varit bortkopplad från media senaste tiden? Jag lova dig att det inte finns något hallucination när det gäller mig, allt jag gör händer på riktigt och det går åt rätt riktning. AI är farlig för den som saknar hjärnceller eller inte har någon utbildning i något och tror på allt som den säger.
Men snälla, börja inte nu igen! Du är inte jurist eller politiker (IT-tekniker eller företagare vet jag inte, du kanske menar att du registrerat ett företag? och filantrop - du lade lite pengar i bössan på ICA? ).

Det är de saker du vill vara, men du kan inte bara hävda att du är dem bara för att du vill vara dem.

Får också påminna dig om att du inte har mött företagarna i rättssalen ännu...

PS. Att ha startat några tvistemål för egen räkning gör dig inte till jurist.
Citera
2024-05-04, 22:33
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana

Det är sällan man önskar livet av folk men Gunnar Axén gör sitt allra yttersta för att väcka dessa känslor hos en.

Citat:
"Sådana databaser vänder sig inte främst till allmänheten utan har sin primära målgrupp hos företag och offentlig sektor som behöver göra bakgrundskontroller av personer."

Det måste minst vara till 80 % allmänheten som använder sig av Lexbase med en majoritet kvinnor som söker upp dejter, samt HR som kollar upp kandidater till nya tjänster. Den här jävla horan Axén vet att han har med friande domar och ringa förseelser från årtionden tillbaks men gråter krokodiltårar över att hans Stasi-tjänst riskerar att försvinna för gott, enbart på grund av hans egna kommersiella intressen.

I någon form av psykotisk vanföreställning målar Axén upp sig som Tryckfrihetsförordningens beskyddare och försöker på allvar få det att framstå som att Sveriges 'konstitutionella principer' är hotade för att hans pissiga jävla hemsida inte längre får förstöra oskyldiga människors liv.

Ett typexempel på vanföreställningen:

Citat:
"Den svenska tryckfrihetsförordningen är ju ett världsminne hos UNESCO /.../ Det vore därför önskvärt att Sverige intervenerar i det pågående målet i EU-domstolen."

Sedan mycket märkligt att Hanif Bali också hakar på psykosen. Det ligger en död hund begraven vad gäller Gunnar Axéns tidigare historia i Moderaterna och flera moderata ledamöters närmast fanatiska Lexbase-avsugande. Axén måste ju ha århundradets jävla blackmail på M-toppskiktet, alternativt lyckas han lura dem att tro att Lexbase bara hänger ut kriminella (?)

Det verkar finnas ett MeToo-spöke över hela debatten också då hela grunden verkar utgå från att kvinnor ska kolla upp om deras dejter är våldtäktsmän. Man tar dock inte analysen vidare för att resonera kring friande domar, falska anklagelser eller liknande som i databasen skulle stämpla en man som något han inte är. Samt att inget annat land i världen har ett lika integritetskränkande system. Man blir bara förbannad över att det inte kan finnas en balans, en rimlighet i den här debatten. Det har polariserats så mycket inte minst tack vare Axéns och Funckes ständiga och ihärdiga ljugande.

Tacka fan för att EU-domstolen städar upp i denna jävla sandlåda en gång för alla.
Senast redigerad av fendaden 2024-05-04 kl. 22:38.
Citera
2024-05-04, 23:10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Det är sällan man önskar livet av folk men Gunnar Axén gör sitt allra yttersta för att väcka dessa känslor hos en.

Det måste minst vara till 80 % allmänheten som använder sig av Lexbase med en majoritet kvinnor som söker upp dejter, samt HR som kollar upp kandidater till nya tjänster. Den här jävla horan Axén vet att han har med friande domar och ringa förseelser från årtionden tillbaks men gråter krokodiltårar över att hans Stasi-tjänst riskerar att försvinna för gott, enbart på grund av hans egna kommersiella intressen.

I någon form av psykotisk vanföreställning målar Axén upp sig som Tryckfrihetsförordningens beskyddare och försöker på allvar få det att framstå som att Sveriges 'konstitutionella principer' är hotade för att hans pissiga jävla hemsida inte längre får förstöra oskyldiga människors liv.

Ett typexempel på vanföreställningen:

Sedan mycket märkligt att Hanif Bali också hakar på psykosen. Det ligger en död hund begraven vad gäller Gunnar Axéns tidigare historia i Moderaterna och flera moderata ledamöters närmast fanatiska Lexbase-avsugande. Axén måste ju ha århundradets jävla blackmail på M-toppskiktet, alternativt lyckas han lura dem att tro att Lexbase bara hänger ut kriminella (?)

Det verkar finnas ett MeToo-spöke över hela debatten också då hela grunden verkar utgå från att kvinnor ska kolla upp om deras dejter är våldtäktsmän. Man tar dock inte analysen vidare för att resonera kring friande domar, falska anklagelser eller liknande som i databasen skulle stämpla en man som något han inte är. Samt att inget annat land i världen har ett lika integritetskränkande system. Man blir bara förbannad över att det inte kan finnas en balans, en rimlighet i den här debatten. Det har polariserats så mycket inte minst tack vare Axéns och Funckes ständiga och ihärdiga ljugande.

Tacka fan för att EU-domstolen städar upp i denna jävla sandlåda en gång för alla.
Det är förvisso sant att TF utsågs till världsminne:
https://unesco.se/tryckfrihetsforordningen-utsedd-till-varldsminne-av-unesco/

Men det var ju för dess betydelse som världens första "lag som reglerade rätten till det fria ordet." Det handlade inte om att begära ut domar eller annan personlig information att göra.

Han använder ett sant faktum för att på ett bedrägligt sätt försöka stödja ett argument som faktumet inte faktiskt stödjer. Intellektuell oärlighet, med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in