Citat:
Ursprungligen postat av
Rubbe
Skillnaden då var dock som mest 5 poäng till Ellos och nu är det åtminstone 8 ner till de lag som kan kallas guldkonkurrenter (Nej, varken Halmstad eller AIK kommer troligen att vara tvåa i serien när 30 omgångar gått).
En annan skillnad var att vi inledde ganska svagt spelmässigt ifjol och att både Elfsborg och Häcken kändes ganska vassa trots vår poängmässiga framfart i början av förra säsongen. I år känns vi otroligt mycket bättre på alla plan samtidigt som bokstavligen noll andra lag ens visat något som kan liknas vid guldklass.
Håller helt med. Förra året kände jag en enorm olust över kommentarer i stil med "bara ge Malmö pokalen" efter de åtta inledande omgångarna när vi snubblade hem uddamålssegrar mot svagt motstånd utan att ha mött de givna guldkandidaterna. När de matcherna mot Häcken och Elfsborg väl kom tog sviten givetvis slut och allt öppnade upp sig.
Nu känner jag mest bara lugn, tacksamhet över att få uppleva det här samt en viss stress över att hinna suga åt mig och njuta tillräckligt medan den här eran varar. En titt nedåt i tabellen och det känns helt surrealistiskt att något av övriga lag skulle ta in ens en poäng över en period på typ fem omgångar. Men visst, allsvenskan är allsvenskan, Malmö är inte Real Madrid och jag tänker inte jinxa. Men helvete vad kassaskåpssäkert det ser ut (*TAR I TRÄ*).
För seriens skull hoppas jag f.ö. att nån omgående sätter ett par startkablar i Kalmar och Värnamo så vi kan få lite syre i bottenstriden framåt hösten. Den har ju potential att bli riktigt spektakulär nu när alla lag har mellanår. Och den här jävla Finnvedsvallen - kan nån snälla bara lösa lite gräs åt stans ALLSVENSKA lag?? Riktigt tragiskt att se fjolårsfemman Värnamo skeppas runt som en fosterhemsplacerad bortbyting, oönskad av föräldrarna och utan trygg bas samtidigt som man rasa ner i missbruket och fördärvet (läs: superettan).