2024-05-21, 10:45
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Bitter eftersmak men i sig var det ju en otroligt underhållande match och sett till chanserna är det väl inte ett helt orättvist kryss heller. Men som Jansson säger, leder man med 2-0 med en kvart kvar ska man vinna matchen. Trösten är väl att sånt här jämnar ut sig över en säsong, Häcken tappade två poäng borta i Stockholm, nu vann som en poäng hemma. Vi hittar säkert något liknande längre fram.

Vi kan i alla fall krasst konstatera att backlinjen är för tunn. Vi hade varken släppt till 2-1 eller straffen med Stryger på högerbacken.
Nja. Makolli gör det ju bra. Och Tinnerholm kan säkert spela var tionde match eller så.

Det är svagt av Rydström, tyvärr, att byta in Rieks & Olsson i det skedet av matchen. Behåll Makolli så tror jag inte ytan vid 1-2 uppstår, och utan Olsson på plan får Häcken ingen straff. Även onödigt att ta ut Peña, om han behöver vilas kan det göras i nästa match, eftersom vi tappar mittfältet. Det är inte i de svåraste bortamatcherna som man gör vilobyten. Behåll bästa laget på plan så långt det går.

Men. 4 poäng borta mot Häcken, Djurgården och Elfsborg. 4 fler än förra året. Klart godkänt och jag hade tagit oavgjort på förhand, men det är klart det svider att inte få med sig 3 poäng när det blir 2-0 direkt i andra och vi har 2-1 med bara minuter kvar.
Citera
2024-05-21, 10:52
Medlem
trazkeis avatar
Vid Häckens 1-2 mål igår. Jag fattar inte ens riktigt vad som hände där? Varför är Makolli så centralt och även om Pontus Jansson försöker täcka upp hans yta för honom så borde han väl ändå förstå att det vore bättre att släppa kanten än att släppa Lindberg centralt? Kan inte bestämma mig för vem som är mest skyldig i MFF:s backlinje?

edit. Såg nu att det inte var Jansson utan Rieks.

Var Makolli mittback i slutet av matchen?

Tittar man noggrannare så ser man att Makolli tvingas gå in på Hrstic för att Jansson inte är med där så Jansson var allt inblandad ändå. Men sedan är Makolli för mycket bollttittande och borde nog gått efter Julius Lindberg istället för att stöta på Amane.

Det är alltså uselt försvarsspel av alla tre där, Rieks, Makolli och Jansson.

Spretigt inlägg, skulle nog tittat lite noggrannare innan jag började skiriva.
Senast redigerad av trazkei 2024-05-21 kl. 11:02.
Citera
2024-05-21, 11:02
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Vid Häckens 1-2 mål igår. Jag fattar inte ens riktigt vad som hände där? Varför är Makolli så centralt och även om Pontus Jansson försöker täcka upp hans yta för honom så borde han väl ändå förstå att det vore bättre att släppa kanten än att släppa Lindberg centralt? Kan inte bestämma mig för vem som är mest skyldig i MFF:s backlinje?

Händelsen kan väl förklaras med att Rieks inte är en skolad försvare. Han tar fel yta helt enkelt. Han ställer till det för de andra.

Makolli var stundtals under hela matchen mer mittback till höger i en trebackslinje än högerback. Han var inte så mycket typisk ytterback. Det var nog meningen också.
Citera
2024-05-21, 11:08
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Händelsen kan väl förklaras med att Rieks inte är en skolad försvare. Han tar fel yta helt enkelt. Han ställer till det för de andra.

Makolli var stundtals under hela matchen mer mittback till höger i en trebackslinje än högerback. Han var inte så mycket typisk ytterback. Det var nog meningen också.
Jo men det är svagt av både Makolli och Jansson att Rieks hamnar i det läget överhuvudtaget där han måste välja vilken spelare han skall släppa fri. Att han sedan väljer fel är uppenbart.
Citera
2024-05-21, 11:12
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:

Tittar man noggrannare så ser man att Makolli tvingas gå in på Hrstic för att Jansson inte är med där så Jansson var allt inblandad ändå. Men sedan är Makolli för mycket bollttittande och borde nog gått efter Julius Lindberg istället för att stöta på Amane.

Det är alltså uselt försvarsspel av alla tre där, Rieks, Makolli och Jansson.

Spretigt inlägg, skulle nog tittat lite noggrannare innan jag började skiriva.
Jag har inte kollat alls i efterhand men direkt så tyckte jag det stod klart att Rieks in ensam kan lastas för det där. Han blir lämnad helt ensam med två motståndare, båda två i väldigt bra läge. Hade han gått in och tagit Lindberg helt, då hade snubben utanför haft oceaner av både tid och yta att gå in och prickskjuta. Rieks valde kolera i det läget.

Och så rent allmänt, ibland kan det vara bra att ta en liten titt utanför ens eget huvud.
https://www.fotmob.com/sv/leagues/67/stats/allsvenskan/players
Nanasi har flest assister, flest poäng, flest skapade chanser och högst betyg i allsvenskan på Fotmob. Det är förmodligen inte bara tur.

EDIT:
Citat:
Du menar väl ändå tvärtom? Att det är dom andra som ställer till det för Rieks? Rieks fick välja mellan pest och kolera i det läget.
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2024-05-21 kl. 11:15.
Citera
2024-05-21, 11:16
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag har inte kollat alls i efterhand men direkt så tyckte jag det stod klart att Rieks in ensam kan lastas för det där. Han blir lämnad helt ensam med två motståndare, båda två i väldigt bra läge. Hade han gått in och tagit Lindberg helt, då hade snubben utanför haft oceaner av både tid och yta att gå in och prickskjuta. Rieks valde kolera i det läget.

Och så rent allmänt, ibland kan det vara bra att ta en liten titt utanför ens eget huvud.
https://www.fotmob.com/sv/leagues/67/stats/allsvenskan/players
Nanasi har flest assister, flest poäng, flest skapade chanser och högst betyg i allsvenskan på Fotmob. Det är förmodligen inte bara tur.

EDIT:

Du menar väl ändå tvärtom? Att det är dom andra som ställer till det för Rieks? Rieks fick välja mellan pest och kolera i det läget.

Tycker du att Nanasi var matchens bäste spelare igår? Jag vet inte på vilket sätt han stack ut? Personligen tycker jag att Simon Gustafson var helt överlägsen.

Ser att även Flashscore hade honom som matchens spelare.

Och även fotmob hade Simon Gustafson som matchens bäste spelare.

Simon hade kunnat spela i en Nanasi-roll men om Nanasi skulle spela i en Simon-roll hade MFF legat längre ned i tabellen.
Senast redigerad av trazkei 2024-05-21 kl. 11:24.
Citera
2024-05-21, 11:24
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Jo men det är svagt av både Makolli och Jansson att Rieks hamnar i det läget överhuvudtaget där han måste välja vilken spelare han skall släppa fri. Att han sedan väljer fel är uppenbart.

Jansson håller ju den ytan han ska ha. Makolli är för centrerad och Rieks missar helt. Kanske att Jansson ska ha en annan utgångspunkt, men målet är ju Rieks.

Sedan gillar ju alla ni andra att leta fel på Jansson för att han är profilerad och stöddig och det kan jag bjuda er på. Han har varit grym i vår. Sex insläppta mål, släppt till få chanser och fått få skott på mål.
Citera
2024-05-21, 11:27
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Jansson håller ju den ytan han ska ha. Makolli är för centrerad och Rieks missar helt. Kanske att Jansson ska ha en annan utgångspunkt, men målet är ju Rieks.

Sedan gillar ju alla ni andra att leta fel på Jansson för att han profilerad och stöddig och det kan jag bjuda er på. Han har varit grym i vår.
Titta tidigare. När Rygaard har bollen är Makolli tvungen att gå in för att täcka Hrstic som Jansson helt släpper för att nästan ligga helt i ryggen på Cornelius.

Makollis fel i situationen är att han stöter på Amane istälelt för att följa Julius Lindberg.

Men allt startar med att Jansson ligger fel. Du behöver inte försvara honom med näbbar och klor när det är så tydligt att han är delaktig till varför det blev mål där.
Citera
2024-05-21, 11:33
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Titta tidigare. När Rygaard har bollen är Makolli tvungen att gå in för att täcka Hrstic som Jansson helt släpper för att nästan ligga helt i ryggen på Cornelius.

Makollis fel i situationen är att han stöter på Amane istälelt för att följa Julius Lindberg.

Men allt startar med att Jansson ligger fel. Du behöver inte försvara honom med näbbar och klor när det är så tydligt att han är delaktig till varför det blev mål där.

Ja, att han är delaktig köper jag, men det är inte där det stora misstaget görs. Han kunde ha haft en annan utgångsposition, men målet är Rieks konto.
Citera
2024-05-21, 11:35
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Tycker du att Nanasi var matchens bäste spelare igår? Jag vet inte på vilket sätt han stack ut? Personligen tycker jag att Simon Gustafson var helt överlägsen.

Simon hade kunnat spela i en Nanasi-roll men om Nanasi skulle spela i en Simon-roll hade MFF legat längre ned i tabellen.

Han har en del aktioner som du rimligen inte kan tycka var annat än makalöst bra? Målet han gör är "bara" att förflytta sig in i ytan för att bredsida in en inte jättelätt volleyretur (förutom att han väl även var den som sicksackade sig fram på vänsterkanten med Busanello?), men det finns fler sekvenser där hans flytande spelstil och förmåga att vad som ser ut att vara utan anstränging ta sig förbi försvarare och kombinera sig genom ett packat försvar är på en nivå som jag aldrig sett Gustafson leverera.

Sen saknar han uppenbarligen en del egenskaper som Gustafson besitter.

Men självklart är en Häckenspelare alltid bättre än en MFF-spelare och Häcken leder serien.

En poäng igår var en gåva, om än ofrivilligt skänkt, till Hisingen från Rydström.
Citera
2024-05-21, 11:54
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ja, att han är delaktig köper jag, men det är inte där det stora misstaget görs. Han kunde ha haft en annan utgångsposition, men målet är Rieks konto.

Tyckte jag var ganska tydlig med att Rieks, Jansson och Makolli har ett delat ansvar där alla gör bort sig på olika vis. Men just att Makolli ligger centralt är inte hans fel, det var han tvungen att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Han har en del aktioner som du rimligen inte kan tycka var annat än makalöst bra? Målet han gör är "bara" att förflytta sig in i ytan för att bredsida in en inte jättelätt volleyretur (förutom att han väl även var den som sicksackade sig fram på vänsterkanten med Busanello?), men det finns fler sekvenser där hans flytande spelstil och förmåga att vad som ser ut att vara utan anstränging ta sig förbi försvarare och kombinera sig genom ett packat försvar är på en nivå som jag aldrig sett Gustafson leverera.

Sen saknar han uppenbarligen en del egenskaper som Gustafson besitter.

Men självklart är en Häckenspelare alltid bättre än en MFF-spelare och Häcken leder serien.

En poäng igår var en gåva, om än ofrivilligt skänkt, till Hisingen från Rydström.

Folk verkar ha svårt att att ta in vad jag tycker om Nanasi. Jag har aldrig sagt att han är värdelös. Jag skriver gång på gång att han varvar briljans med korpenfasoner i nästan alla matcher han spelar. Jag tycker dock att man kan kräva en hög jämn nivå av en spelare innan man börjar använda ord som "för bra för allsvenskan" osv. Fram tills den dagen han spelar på en hög nivå hela tiden kommer jag tycka att han är överskattad. Inte att blanda ihop med värdelös.

Håll två tankar i huvudet samtidigt tack. Att MFF är ett bättre lag än Häcken 2024 innebär inte per automatik att alla spelare är bättre. Simon Gustafson har ren skit framför sig i banan och en dalande och ojämn Mikkel Rygaard bredvid sig. Det är klart att det påverkar.
Citera
2024-05-21, 11:56
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:

Tittade inte aktivt på matchen igår utan menade generellt. Nanasi är där uppe.
Men tittar man just på matchen igår så hade Fotmob samma betyg på Nanasi och Gustafson, Sofascore hade Nanasi som bästa spelare. Så att hålla Nanasi högt igår var inte direkt något undantag.

Citat:
Om Rieks hade tagit Lindberg så att snubben på kanten hade blivit helt ren och gått in och tryckt in målet, vems fel hade det varit då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in