2024-04-28, 23:10
  #45541
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Att marknadshyror skulle kunna pressa upp hyrorna särskilt mycket blir därför mest ett trött argument från HGF som vill skydda de som sitter i City med toklåga hyror runt 25% av marknadshyran.

Men det är väl bra och naturligt att Hyresgästföreningen står på hyresgästernas sida. Om jag hyrde en lägenhet till 25 % av marknadshyran, så skulle jag också vara emot att fri prissättning infördes. Ingen vill ju tredubbla sin boendekostnad frivilligt.

Då jag varken är hyresvärd eller hyresgäst så spelar det inte mig någon roll hur de gör.

Intresset för att vara hyresvärd i Stockholms innerstad är uppenbarligen svalt, med tanke på hur många bostadsrättsföreningar som har lyckats få sin tidigare hyresvärd att sälja.
Citera
2024-04-28, 23:43
  #45542
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Men det är väl bra och naturligt att Hyresgästföreningen står på hyresgästernas sida. Om jag hyrde en lägenhet till 25 % av marknadshyran, så skulle jag också vara emot att fri prissättning infördes. Ingen vill ju tredubbla sin boendekostnad frivilligt.

Då jag varken är hyresvärd eller hyresgäst så spelar det inte mig någon roll hur de gör.

Intresset för att vara hyresvärd i Stockholms innerstad är uppenbarligen svalt, med tanke på hur många bostadsrättsföreningar som har lyckats få sin tidigare hyresvärd att sälja.

De skulle då kunna kalla sig "Hyresgästföreningen För Boende I Stockholms Innerstad" och inte låtsas som att de verkar för boende i HR i landet som helhet.

Att vara fastighetsägare i Stockholm är delvis spekulation och delvis ett intresse för att få kontakter och inflytande. Rent ekonomiskt är det vansinne.
Citera
2024-04-29, 05:49
  #45543
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det är ju just det, att priset är ganska lågt på hyresrätter, som gör att det blir kö. Hade det varit billigare att bo i bostadsrätt så skulle ingen människa vid sina sinnens fulla bruk ställa sig i en bostadskö.

Jo alla som saknar pengar till insatsen
Citera
2024-04-29, 07:01
  #45544
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Men det är väl bra och naturligt att Hyresgästföreningen står på hyresgästernas sida. Om jag hyrde en lägenhet till 25 % av marknadshyran, så skulle jag också vara emot att fri prissättning infördes. Ingen vill ju tredubbla sin boendekostnad frivilligt.

Då jag varken är hyresvärd eller hyresgäst så spelar det inte mig någon roll hur de gör.

Intresset för att vara hyresvärd i Stockholms innerstad är uppenbarligen svalt, med tanke på hur många bostadsrättsföreningar som har lyckats få sin tidigare hyresvärd att sälja.


Om man hatar hyresmarknaden är det möjligen bra. För att skydda de låga hyrorna på kanske 5-10% av det totala beståndet av hyresrätter så har de själva mördat hyresmarknaden. Det byggs väldigt lite och i de attraktiva områdena ser man till att ombilda mycket av de artificiellt lågt prissatta hyresrätterna.

Utöver det har man skapat en svart marknad som omsätter miljarder bara i Stockholm.

Dessutom har den organiserade gängkriminaliteten börjat använda hyresrätter i sin verksamhet.

Med marknadshyror hade inget av ovan varit möjligt.
Citera
2024-04-29, 07:42
  #45545
Medlem
Högsta utbudet någonsin vecka 17 på Hemnet.

51165 (+36,2 % mot förra året!)
Citera
2024-04-29, 08:05
  #45546
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Hyran är väldigt låg numera jämfört med avgift+kapitalkostnad. En fyra ligger ofta runt 10k (oavsett var du är i Stockholm, beroende på byggår dock) men motsvarande BR har en avgift på 7k. De lägsta priserna i Stockholm är Tensta med priser något under 20k/kvm, redan där är HR billigare.

Hyresrätter med hyror runt 2500kr/kvm/år är inte särskilt attraktiva om de inte är i bra närförort och har då kötider runt 10 år vilket med hur systemet är utformat inte är särskilt mycket. Vid 3000kr/kvm/år dvs 20k/mån för en liten fyra om 80kvm blir kötiden närmare 0. Att marknadshyror skulle kunna pressa upp hyrorna särskilt mycket blir därför mest ett trött argument från HGF som vill skydda de som sitter i City med toklåga hyror runt 25% av marknadshyran.

Det där är ju en stark antydan om att dagens priser helt bygger på en förväntan om kraftigt sänkta räntor i närtid. Ingen vill slänga iväg 20k i månanden för den där hyresrätten. Men man slänger gladeligen iväg den summan eller långt där över för bostadsrätten då man tror att kostnaderna snart kommer sjunka rejält och priserna därför galoppera iväg.
Citera
2024-04-29, 08:43
  #45547
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Högsta utbudet någonsin vecka 17 på Hemnet.

51165 (+36,2 % mot förra året!)

Förvånar ingen med ett IQ över rumstemperatur. Bostadsmarknaden är stendöd och i tråden tjafsar troll om bilkostnader. Svenska tulpaner är över nu, dags att landa, Swedistan kommer inte se nått mer rally reellt. Nominellt får vi se, skulle vara kul med hyperinflation och alla i samhället verkar ju omedvetet hejja för det också.

Folk är fattiga, jobb försvinner, samhällsfunktioner kollapsar allt snabbare och det är inte krut till en spekulativ uppgång av bostäder i Sverige. Att priserna går upp statistiskt sett i centrala Stockholm handlar nog bara om en köptstark minoritet, den stora massan äter falukorv.
Citera
2024-04-29, 10:15
  #45548
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Förvånar ingen med ett IQ över rumstemperatur. Bostadsmarknaden är stendöd och i tråden tjafsar troll om bilkostnader. Svenska tulpaner är över nu, dags att landa, Swedistan kommer inte se nått mer rally reellt. Nominellt får vi se, skulle vara kul med hyperinflation och alla i samhället verkar ju omedvetet hejja för det också.

Folk är fattiga, jobb försvinner, samhällsfunktioner kollapsar allt snabbare och det är inte krut till en spekulativ uppgång av bostäder i Sverige. Att priserna går upp statistiskt sett i centrala Stockholm handlar nog bara om en köptstark minoritet, den stora massan äter falukorv.
Den stora massan har också sett att räntorna är på väg neråt och priserna på väg uppåt och har hållit ut ett par år men behöver nu röra på sig, familjer växer, man blir gammal och vill bo i lägenhet istället för hus etc. etc.
Citera
2024-04-29, 10:19
  #45549
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Den stora massan har också sett att räntorna är på väg neråt och priserna på väg uppåt och har hållit ut ett par år men behöver nu röra på sig, familjer växer, man blir gammal och vill bo i lägenhet istället för hus etc. etc.

Va? Läste du inte inlägget som jag citerade? Det är enormt utbud och låg omsättning. Det indikerar att det finns massa säljare men inga köpare. I högstadiet lär man ut utbud och efterfråga, du kanske ska börja din ekonomiska karriär med att lära dig lite från högstadiet.

Förövrigt finns det ingen indikation på att räntan ska sänkas om svensken inte vill smaka valutadevalvering delux. Vilket den iofs vill, för det skriker folket efter.
Citera
2024-04-29, 10:19
  #45550
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Det där är ju en stark antydan om att dagens priser helt bygger på en förväntan om kraftigt sänkta räntor i närtid. Ingen vill slänga iväg 20k i månanden för den där hyresrätten. Men man slänger gladeligen iväg den summan eller långt där över för bostadsrätten då man tror att kostnaderna snart kommer sjunka rejält och priserna därför galoppera iväg.



Det finns fler faktorer som spelar in, t.ex. så kan man inte så lätt få tag på en stor HR i just det område man vill bo. Fastighetsägarna är livrädda för vakanser så inget byggs om det inte är 100% säkert att precis allt allt hyrs ut.

Att de som köper bostäder förväntar sig lägre räntor framöver kan ses i det att trots betydligt lägre bundna räntor väljer över 90% att ta rörlig ränta. De förväntar sig nog en bolåneränta närmare 3% innan slutet av 2025. Vi får väl se hur det blir med det.
Citera
2024-04-29, 10:20
  #45551
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Va? Läste du inte inlägget som jag citerade? Det är enormt utbud och låg omsättning. Det indikerar att det finns massa säljare men inga köpare. I högstadiet lär man ut utbud och efterfråga, du kanske ska börja din ekonomiska karriär med att lära dig lite från högstadiet.

Förövrigt finns det ingen indikation på att räntan ska sänkas om svensken inte vill smaka valutadevalvering delux. Vilket den iofs vill, för det skriker folket efter.
Du får nog läsa på, det finns massvis med indikationer på räntesänkningar.
Citera
2024-04-29, 10:26
  #45552
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Du får nog läsa på, det finns massvis med indikationer på räntesänkningar.

USAs inflation stiger. Behöver inte säga mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in