Citat:
Ursprungligen postat av
Gants
15 matcher i PL sen 2a januari och han har nu endast vunnit 3 matcher. 5 oavgjorda och 7 förluster. 3 av de oavgjorda slutade 0-0 medan 2 lyckade de få in ett mål efter 80e minuten
De Zerbi klass
Citat:
Ursprungligen postat av
zantera
Jag vill inte vara den som kastar De Zerbi under bussen eller säger att han är medioker bara så att han sedan kan gå till en annan klubb och vara lysande. Men det känns lite (just nu) som Martinez i Everton efter Moyes. De Zerbi kom in och gjorde lite justeringar på Potter's bygge och det blev bra direkt, men känns som ju längre Brighton kommer från att Potter var där så har laget också blivit sämre och sämre.
Potters succe med Brighton är lite av en myt som blivit sanning. Även med De Zerbis svagare period är han på 1.5 poäng per match och Potter var på 1.4. Potters placeringar var runt 15. Början av hans sista säsong innan han stack mitt i den var onormalt stark. Förmodligen hade man tappat mer om han varit kvar än hur det utvecklade sig med De Zerbi. Så att det blivit sämre och sämre finns det inget fog för. Tvärtom har man blivit bättre. Man får se bortom resultat också och se spelet som är bättre och roligare.
Som jag redan skrev i tidigare svaret är man högt i listor spelmässigt vad gäller passningsspel, bollinnehav och skapa chanser. Expected points osv. Spel många gånger bättre än resultat.
Stora skadeproblem. Flera av bästa spelarna borta stora delar av säsongen. Lägg därtill förutsättningar inför där man säljer av bästa spelarna. Brighton gick plus nästan 100 m pund i sommar. Jämför med andra lagen. West Ham plus 20 investerade mer av det man sålde Rice. Aston Villa sålde nästan inget och bara värvade. Man visar upp bästa FFP siffrorna i serien medan Villa som hyllas är på grönsen till bryta regler med minus 90 m pund.
Självklart en sämre period nu för Brighton som alla tränare som inte är födda med guldsked och specialregler att följa. Men inte rättvis kritik mot honom. De Zerbi är klassiskt exempel på tränare som överpresterat med material och får orimliga förväntningar att följa. Mittplacering i PL är normalt och enligt alla kalkyler sett till material och truppvärde. Att prestera inom normala är inte att vara en fraud.