2024-04-28, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xhamstern
Alltså, så länge de inte har bekräftat att det verkligen inte är narkotika så är det inget brott. Ämnet måste testas för att man ska kunna fastslå att det är något olagligt, oavsett hur uppenbart det kan tyckas vara.

Därför är det viktigt att neka om polisen skulle kontakta dig.

Men om jag ska vara ärlig så tror jag nog inte det kommer hända så mkt mer än att du fått ett brev. Jag har inte läst några domar kring den nya lagen.
Det låter fullt logiskt. Så förutsatt att de gjort som de skrev, dvs. förverkat det utan att analysera, så kan de ju inte sätta dit mig för det.
I så fall kvarstår den här grejen med "försök till narkotikaköp". Möjliga bevis är att jag köpt krypto och att jag har stängd brevlåda (så ingen annan kan beställa till min adress och hämta). Men förutsatt att de inte analyserat innehållet i försändelsen så vet de ju fortfarande inte säkert om jag köpt narkotika eller inte. Så det bör ju inte hålla heller.

Sista kvarvarande alternativet är i så fall att de kallar mig på förhör och att jag får lämna prov. Är provet då negativt, vilket det skulle vara, så finns det ju ingenting kvar att gå på om jag nekar till allting, om jag tänker rätt.

Slutledningen är att jag bör kunna vara safe. Under förutsättningen att det förverkats och att de inte kan gå på bara indicier. Att det var cannabis i paketet råder det ju inga tvivel om för någon egentligen, men..

Citat:
Ursprungligen postat av eb1234
Jag fick en kallelse på post att jag skulle in på förhör. Jag ringde numret på kallelsen och frågade om det gick att ha på telefon direkt istället. Det gick de inte med på så har ju haft jätteångest mellan kallelsen och förhöret. Jag trodde att jag hade dykt upp i något kundregister då jag inte kunde komma på att något paket försvunnit. I december så var det ett paket som inte dök upp hos mig förens 2-3 veckor efter beställning så misstänker att det är paket de kollat i. (men varför skulle de ha skickat vidare paketet till mig i såna fall?)

De frågade vart jag köpt tabletterna. Vad de kostade. Om jag visste att det var olagligt mm.
Intressant ändå. Om det var det paket som tog tid att komma fram de går på bör de ju också analyserat innehållet för att kunna sätta dit dig för det. Alternativet är ju i så fall att de medvetet väntar och hoppas att du brukar det, för att sen ta in dig på prov och sätta dit dig på den vägen. Fick du göra något prov?
Citera
2024-04-28, 19:34
Medlem
Nu har det gått ca två månader sen de enligt datumet i mitt polisbrev tog min försändelse, och jag har inte heller hört något mer.

För en fortsatt utredning i ärendet har jag rent krasst svårt att se logiken i att de hör av sig (och "varnar") och sen förstör bevisningen innan den är analyserad, för att först efter det börja göra en utredning i ärendet.. Det känns orimligt. Om de inte ljuger och analyserar vissa ändå, det vet man ju aldrig. Överlag hade jag dock varit mer rädd om en försändelse bara försvann. Då är det ju en helt annan femma. Då kanske det skickats på analys och/eller att en utredning är igång eller på gång.

Men även om man fått det här brevet och att innehållet är förverkat så kan jag definitivt tänka mig att man fortfarande kan bli kallad till förhör. Där finns det ju andra möjligheter för dem, tex kan de ju antingen hoppas på ett erkännande alternativt att få ett positivt pissprov. Så den händelsen är jag fortsatt beredd på, men det kommer ju inte ge dem någonting i mitt fall. Men för er andra som säger att det inte finns någon risk, det blir inget osv osv, ha detta i åtanke. Även om risken för detta bör vara liten så ligg lågt om ni vill vara på säkra sidan.
Citera
2024-04-28, 20:16
Medlem
Är det någon som vet om det är mer risky att beställa till en adress i t.ex. Rinkeby än i Danderyd? Tänker om brevbäraren är mer på alerten till adresser där det förekommer mer invandrare och kriminalitet, eller är det lika säkert/osäkert oavsett vart brevet är adresserat? Är det främst brevbärare som beslagtar vid misstanke eller är det på terminalerna, eller både och kanske?
Senast redigerad av next-chapter 2024-04-28 kl. 20:22.
Citera
2024-04-28, 21:29
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Är det någon som vet om det är mer risky att beställa till en adress i t.ex. Rinkeby än i Danderyd? Tänker om brevbäraren är mer på alerten till adresser där det förekommer mer invandrare och kriminalitet, eller är det lika säkert/osäkert oavsett vart brevet är adresserat? Är det främst brevbärare som beslagtar vid misstanke eller är det på terminalerna, eller både och kanske?

Jag har bott på ett sånt ställe och beställt massvis utan problem, det var iofs innan dom drog igång tjafset med mass-beslagnignar men tror du kan vara helt lugn, beslagen sker ju i terminalerna innan det går vidare och dom sorterar nog inte ut efter postort utan helt andra kriterier som utseende på brevet och avsändare.
Citera
2024-04-29, 18:25
Medlem
StonedMonkeys avatar
Nu kan vi nog räkna med många fler försvunna försändelser snart

Citat:
Från och med den 6 maj kommer de flesta av Postnords gula brevlådor i landet bara att tömmas varannan arbetsdag i stället för varje. Det skriver företaget i ett pressmeddelande.
Citera
2024-04-29, 19:11
Medlem
123qazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOG77
Därför att du köper olagligt och vet ju aldrig om du åker dit..och sen finns ju annat än polishotet. Har du inte förstått vid det här laget så tycker jag synd om dig. Har inget mer om det att säga.

lol
Citera
2024-04-29, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av champion9999
Nu har det gått ca två månader sen de enligt datumet i mitt polisbrev tog min försändelse, och jag har inte heller hört något mer.

För en fortsatt utredning i ärendet har jag rent krasst svårt att se logiken i att de hör av sig (och "varnar") och sen förstör bevisningen innan den är analyserad, för att först efter det börja göra en utredning i ärendet.. Det känns orimligt. Om de inte ljuger och analyserar vissa ändå, det vet man ju aldrig. Överlag hade jag dock varit mer rädd om en försändelse bara försvann. Då är det ju en helt annan femma. Då kanske det skickats på analys och/eller att en utredning är igång eller på gång.

Men även om man fått det här brevet och att innehållet är förverkat så kan jag definitivt tänka mig att man fortfarande kan bli kallad till förhör. Där finns det ju andra möjligheter för dem, tex kan de ju antingen hoppas på ett erkännande alternativt att få ett positivt pissprov. Så den händelsen är jag fortsatt beredd på, men det kommer ju inte ge dem någonting i mitt fall. Men för er andra som säger att det inte finns någon risk, det blir inget osv osv, ha detta i åtanke. Även om risken för detta bör vara liten så ligg lågt om ni vill vara på säkra sidan.

Du ska inte gå på något förhör, och du ska inte ge dom ditt piss. Du har ingen aning om vem som skickat post till dig. Stå fast vid det. Det är lugnt
Citera
2024-04-30, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOG77
Därför att du köper olagligt och vet ju aldrig om du åker dit..och sen finns ju annat än polishotet. Har du inte förstått vid det här laget så tycker jag synd om dig. Har inget mer om det att säga.
Polishotet? att få ett brev hem att något blivit beslagtaget, läskigt...

Vilket andra hot pratar du om? Åker kranar ut och dödar sina kunder som handlar av dom eller vad menar du?
Citera
2024-04-30, 16:23
Medlem
https://sekotidningen.se/post/personal-radda-for-mer-vald-nar-postnord-ska-stoppa-fler-knarkbrev-inte-vart-hotbilden/
Citera
2024-04-30, 16:51
Medlem
Är det någon som har insyn i hur drogshoppar, i synnerhet de större aktörerna där ute jobbar? Det finns kundservice, orderhanterare och packare? Varför jag undrar är för att luska lite i om det faktiskt kan vara så att det tex är packaren som sitter och trycker någonstans och gör fulingar lite titt som tätt (många bäckar små) och skickar ut falska polisbrev istället för knarket o på så sätt plockar ut till sig själv? Hur funkar det liksom?
Går det att tyda om ett kuvert är äkta? Tex genom att slå "frankeringsservicenummer" som står till höger längs upp på kuvertets framsida. Varför står det Polisen 106 75 Stockholm och enhetskod för GBG på kuvertet jag fått? Är det baxade brev från stationen i Flempan? Och Enhetskod för region/enhet GBG för det torskats en del där vid enstaka få tillfällen i närtid? Det kan inte vara så att polisen försöker skapa psykoser i våra hjärnor och hålla på och ha sig. Jag tror mitt brev är fake. Börjar bli ganska säker, trots att mupparna (Vendorn) påstår att det inte är det. Har nån kapat mupparna eller vad är det frågan om?
Senast redigerad av guldovic 2024-04-30 kl. 17:00.
Citera
2024-04-30, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldovic
Är det någon som har insyn i hur drogshoppar, i synnerhet de större aktörerna där ute jobbar? Det finns kundservice, orderhanterare och packare? Varför jag undrar är för att luska lite i om det faktiskt kan vara så att tex packaren som sitter och trycker någonstans och gör fulingar lite titt som tätt (många bäckar små) och skickar ut falska polisbrev o på så sätt plockar ut extra till sig själv? Hur funkar det liksom?
Går det att tyda om ett kuvert är äkta? Tex genom att slå "frankeringsservicenummer" som står till höger längs upp på kuvertets framsida. Varför står det Polisen 106 75 Stockholm och enhetskod för GBG på kuvertet? Får inte ihop det

Jag är rätt säker på att det är så enkelt som att kommer det ett kuvert med förbetalt porto så är det äkta
Citera
2024-04-30, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bongx
Jag är rätt säker på att det är så enkelt som att kommer det ett kuvert med förbetalt porto så är det äkta

Okej, men det finns ju tex städare på dom olika kontoren som tex kanske "råkat" få hem kuvert i nån låda som baxats i flempan. Jag bor inte i Flemingsberg varför är kuvertet därifrån? Och beslaget gjorts i enhetskod 5313UJUJ2 ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in