2024-03-22, 09:21
Medlem
Xhamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av champion9999
Tack för svaret! Känner mig lite lugnare, men likväl väldigt orolig.. Om jag torskar känns det ju som att det är kört på alla sätt.
Vad jag läst mig till är 30 dagsböter standardstraffet för ringa. Frågan är ju vad "försök" till köp/bruk klassas/döms som i så fall, om inte ringa.
Vet du vad sagda drogprover för att få behålla körkortet kostar?
Blir man av med körkortet under tiden eller får man behålla så länge man är ren på proverna?

Där sa du någonting. I brevet skrev de ju bara "misstänkt narkotika". Det är ju förstås uppenbart vad det är i vissa fall, tex cannabis. Men frågan är om det räcker som bevis att de "tror"/misstänker att det är narkotika, eller om det måste analyseras för att vara räknas som "riktig" bevisning?

Tack för svaret. Ja, jag vet ju inget hur det fungerar. Det känns inte som någon jätteinsats att kalla mig på ett förhör iaf. Nu är det ju ingen jättestor mängd (även om 10g får anses vara en del ändå?) och jag är ostraffad. Men om jag skulle neka till allt så blir det väl ett annat läge om de ska gå vidare. Jag har ju dock läst att det inte behövs så mycket för att bli dömd för försök till narkotikabruk eller vad det heter. Kan köp av krypto veckan innan beslaget vara nog (plus stängd/egen brevlåda) är ju den stora frågan isf.

Alltså, så länge de inte har bekräftat att det verkligen inte är narkotika så är det inget brott. Ämnet måste testas för att man ska kunna fastslå att det är något olagligt, oavsett hur uppenbart det kan tyckas vara.

Därför är det viktigt att neka om polisen skulle kontakta dig.

Men om jag ska vara ärlig så tror jag nog inte det kommer hända så mkt mer än att du fått ett brev. Jag har inte läst några domar kring den nya lagen.
Citera
2024-03-22, 09:37
Medlem
KentWasHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Igår kom mitt förväntade polisbrev, i sedvanligt poliskuvert med diarienr. Med tanke på innehållet så bör jag knappast känna mig orolig.

Här kommer det i sin helhet, minus diarienr:
https://ibb.co/qDyY53b

Länken är levande i en vecka från att detta postas.
Doping eller droger?
Citera
2024-03-25, 17:34
Medlem
Xhamsterns avatar
Har inte hört någonting sen jag fick brevet från Polisen. Men idag lade jag märke till något avvikande; jag hade beställt en pryl från Tradera som skickades i ett stort jiffykuvert. Ena delen av paketen hade en rejält stor öppning, precis lagom för att se hela innehållet. Har aldrig hänt tidigare och jag får ändå en del post. Är man nojjig eller kan det vara brevbäraren som är nyfiken?
Citera
2024-03-25, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xhamstern
Har inte hört någonting sen jag fick brevet från Polisen. Men idag lade jag märke till något avvikande; jag hade beställt en pryl från Tradera som skickades i ett stort jiffykuvert. Ena delen av paketen hade en rejält stor öppning, precis lagom för att se hela innehållet. Har aldrig hänt tidigare och jag får ändå en del post. Är man nojjig eller kan det vara brevbäraren som är nyfiken?

Det har hänt mig med dock med brev. Det är utan tvekan kontrollerat.
Citera
2024-03-26, 12:22
Medlem
karbolexans avatar
Citat:

Hände mig under en ganska lång period att större delen av post som såg suspekt ut dvs vadderade kuvert, utskrivna adresser osv hade synliga spår av en kontroll. Detta efter x antal försändelser beslagtogs under en kortare tidsintervall.

Jag kan inte hur posten agerar i nuläget då detta var några år sedan. Men jag skulle avråda dig ifrån att beställa ett tag då risken för upptäckt är större. Kom ihåg att alltid neka och spela ovetandes om du blir kallad till förhör. Polisen har krav att bevisa att du begått "brottet", du har ingen skyldighet att bevisa din oskuld.
Citera
2024-03-26, 12:27
Medlem
Xhamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karbolexan
Hände mig under en ganska lång period att större delen av post som såg suspekt ut dvs vadderade kuvert, utskrivna adresser osv hade synliga spår av en kontroll. Detta efter x antal försändelser beslagtogs under en kortare tidsintervall.

Jag kan inte hur posten agerar i nuläget då detta var några år sedan. Men jag skulle avråda dig ifrån att beställa ett tag då risken för upptäckt är större. Kom ihåg att alltid neka och spela ovetandes om du blir kallad till förhör. Polisen har krav att bevisa att du begått "brottet", du har ingen skyldighet att bevisa din oskuld.

Tack för svaret.

Det kan ju också vara så att brevet skadats i hanteringen. Fick ett brev för någon vecka sen som nog såg väldigt skumt ut för en utomstående men som var helt legitimt, det var orört.

Blir jag förhörd vet jag självklart inget. Och precis som du säger - polisen ska bevisa brott - du själv ska inte bevisa din oskuld.
Citera
2024-03-26, 13:48
Medlem
Är det någon alls som fått samtal eller påknackning i SAMBAND med att man fått brevet? dvs under tiden eller därefter ?
Citera
2024-03-26, 15:13
Medlem
Citat:
Tack för svaret.

Det kan ju också vara så att brevet skadats i hanteringen. Fick ett brev för någon vecka sen som nog såg väldigt skumt ut för en utomstående men som var helt legitimt, det var orört.

Blir jag förhörd vet jag självklart inget. Och precis som du säger - polisen ska bevisa brott - du själv ska inte bevisa din oskuld.

Har hänt mig efter beslag att vissa är kontrollerade och vissa inte också. Potentiella titthål uppstår väldigt sällan naturligt. Det kan ju vara en klåpfingrig anställd också men det förekommer definitivt legitima kontroller pga tidigare beslag.
Citera
2024-03-26, 15:21
Medlem
Folketstempels avatar
Inte ens dockshowens clearnet som skickar i "cd-påsar" fastnar har jag märkt över åren och de finns kvar sedan länge.

Stealth är överskattat påstår jag av erfarenhet. Antagligen beror det mycket på varifrån det skickas och mellanterminaler "hubbar" som det kallas de går genom som "bulk" och utmärker sig av att likna varandra oavsett egentligt unikt annars utseende.
Citera
2024-03-26, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Inte ens dockshowens clearnet som skickar i "cd-påsar" fastnar har jag märkt över åren och de finns kvar sedan länge.

Stealth är överskattat påstår jag av erfarenhet. Antagligen beror det mycket på varifrån det skickas och mellanterminaler "hubbar" som det kallas de går genom som "bulk" och utmärker sig av att likna varandra oavsett egentligt unikt annars utseende.

Instämmer att stealth åtminstone sett till yttre utseende är överskattat. Den allra mest avancerade stealthen känns nästan som den kan få motsatt effekt? Vilket brev som helst kan fan åka fast idag. Känns som nobrainer att använda deaddrop. Bor man inte i storstad kan man ju avtala datum och ungefärlig tid med en vendor och ta tåget/bil
Senast redigerad av Psykoslek 2024-03-26 kl. 17:29.
Citera
2024-03-26, 19:00
Medlem
svartbergstops avatar
Citat:
Men om jag ska vara ärlig så tror jag nog inte det kommer hända så mkt mer än att du fått ett brev. Jag har inte läst några domar kring den nya lagen.
Är den ens så att det finns några tillgängliga öht?
Citera
2024-03-26, 19:03
Medlem
svartbergstops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoslek
Instämmer att stealth åtminstone sett till yttre utseende är överskattat. Den allra mest avancerade stealthen känns nästan som den kan få motsatt effekt? Vilket brev som helst kan fan åka fast idag. Känns som nobrainer att använda deaddrop. Bor man inte i storstad kan man ju avtala datum och ungefärlig tid med en vendor och ta tåget/bil
Du måste antagligen köpa en större mängder för att en vendor kommer ge dig information kring hens någorlunda hemmahörande. Ingen vendor kommer ju åka iväg längre än vad dom gör för att posta din order.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in