2024-10-05, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Du som är juridiskt kunnig jag har läst domar, som inte varit en förhandling men det har liksom bara kommit till tingsrätten och lagts ner utan att GM eller målsägande ens verkar varit på plats, men man kan ändå hämta ut domen och det står bara att det läggs ner, varför blir det så? och kan det bli så här med?

Mindre mål kan tingsrätten ”avgöra på handlingarna”. Det handlar i princip alltid om okomplicerade bötesbrott, till exempel ringa narkotikabrott eller skadegörelse, där den åtalade nekar till brott och därmed är inte strafföreläggande aktuellt.
Tingsrätten använder då enbart förundersökningen som underlag och avgör huruvida den åtalade ska frias eller fällas samt eventuellt straff.
Varken åklagare eller den tilltalade behöver vara på plats.
Det kan vara den typen av dom du sett och om det här målet någonsin når domstolen skulle det mycket väl kunna avgöras på det här sättet.
Citera
2024-10-05, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Ja det där kan man ju inte ens kalla en husrannsakan, allt kring det här är väldigt suspekt, tycker verkligen du ska överväga JO anmäla åklagaren, det är faktiskt olagligt driva ett mål som man inte själv tror på en fällande dom i.
Som jag ser det med det jag läst här så har de ju ingenting de har en skälig misstanke, ska bli intressant följa det här, kan han som skickade torskat? Ja frågorna är många men du vet snart, uppdatera gärna här vad som händer, jag och många andra finner nog detta väldigt intressant ändå.

Hur fan JO anmäler man en högt uppsatt åklagare? Nej tror inte dom torskat för det va en stor vendor en av dom större faktiskt. Vill inte skriva ut namn här för tror inte man får det.. Dom är kvar iallafall å kör som vanligt..
Citera
2024-10-05, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlimMadness83
Hur fan JO anmäler man en högt uppsatt åklagare? Nej tror inte dom torskat för det va en stor vendor en av dom större faktiskt. Vill inte skriva ut namn här för tror inte man får det.. Dom är kvar iallafall å kör som vanligt..

Dom har dock haft väldigt mycket missnöjda kunder till och från i år.. Har blivit värre varje år som går.. mer å mer klagomål på dom.. Men många får sina grejer oxå om man läser deras bollplank..
Citera
2024-10-05, 19:34
Medlem
Citat:
Dom har dock haft väldigt mycket missnöjda kunder till och från i år.. Har blivit värre varje år som går.. mer å mer klagomål på dom.. Men många får sina grejer oxå om man läser deras bollplank..

Det är oxå lite sjukt att när riksdagen knarkar på sina toaletter som Aftonbladet kom framtill tidigare så händer fan ingenting. Inget åtal ingen anmälan nada.. När dom pundar går det bra, men skötsamma Svenssons åker på 30-40 pills å får ett helvete innan allt e över.. Tror det va på 6 av alla våra partiers toaletter fan dom rester av kokain å amfetamin om jag kommer ihåg rätt. Händer inte ett jädra skit.. Snacka om att samhället e orättvist!
Citera
2024-10-05, 19:36
Medlem
Citat:
Du har rätt står tillgänglighets delgivning, tillgänglighets delgivning för slutunderrättelse, förenklad delgivning..

var det verkligen en husrannsakan du fick? eller ringde polisen på dörren och frågade om dom fick komma in? det är väldigt stor skillnad.
Citera
2024-10-05, 21:20
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
https://www.jo.se/ bra om du har ärendenumret på handlingen du vill anmäla går göra direkt på sidan, jag hade gjort det om jag känt de går över gränsen iaf, ok jag bara undrade om de torskat alltså en spekulation ifrån min sida alltså.
Citera
2024-10-05, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
var det verkligen en husrannsakan du fick? eller ringde polisen på dörren och frågade om dom fick komma in? det är väldigt stor skillnad.

Dom stormade ju inte in precis, men dom sa att det va husis i samband med detta ja..
Citera
2024-10-06, 09:53
Medlem
Okej, jag har följt här lite på grund av att jag är orolig för min lillebror. (Vuxen)
Han blev uppringd i måndags av polisen att han var kallad på förhör då han var misstänkt för brott. Polisen ville inte säga vilket brott.
Jag hade ett eget förhör med honom om vad han hade gjort. Han nekar och säger att han inte gjort något men att han fått brev hem i sitt namn i somras från polisen som liknar de brev ni beskriver. Vad jag vet använder han inga droger och han är skötsam.

Polisen hade också sagt att han hade rätt till offentlig försvarare, eller rätt att begära en, minns inte. Måste dom säga så? För googlar man står det att det bara gäller vid grövre brott och ni beskriver ringa.

Har försökt få honom att skaffa Flashback och gå in här och beskriva men han vägrar så nu gör jag det.
Citera
2024-10-06, 10:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tuttfjun
Okej, jag har följt här lite på grund av att jag är orolig för min lillebror. (Vuxen)
Han blev uppringd i måndags av polisen att han var kallad på förhör då han var misstänkt för brott. Polisen ville inte säga vilket brott.
Jag hade ett eget förhör med honom om vad han hade gjort. Han nekar och säger att han inte gjort något men att han fått brev hem i sitt namn i somras från polisen som liknar de brev ni beskriver. Vad jag vet använder han inga droger och han är skötsam.

Polisen hade också sagt att han hade rätt till offentlig försvarare, eller rätt att begära en, minns inte. Måste dom säga så? För googlar man står det att det bara gäller vid grövre brott och ni beskriver ringa.

Har försökt få honom att skaffa Flashback och gå in här och beskriva men han vägrar så nu gör jag det.
Man har alltid rätt till en försvarare, men det är inte alltid staten går in och betalar för en offentlig försvarare. Om det t.ex. gäller brott som ger böter brukar man manga gånger inte få någon offentlig försvarare. Såna gånger kan man anlita en privat försvarare som man får betala för själv.

Att polisen nämnde att han har rätt till en offentlig försvarare får mig att tro att brottet din bror misstänks för kan leda till fängelsestraff snarare än böter, villkorlig dom m.m., men går inte vara helt säker såklart.

Sen för att vara helt ärlig tror jag det är väldigt sällsynt att någon skulle beställa droger i någon annans namn. Du får nog inse att brorsan din inte är den ordentliga bror du känner...
Senast redigerad av IT-snubben 2024-10-06 kl. 10:33.
Citera
2024-10-06, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Man har alltid rätt till en försvarare, men det är inte alltid staten går in och betalar för en offentlig försvarare. Om det t.ex. gäller brott som ger böter brukar man manga gånger inte få någon offentlig försvarare. Såna gånger kan man anlita en privat försvarare som man får betala för själv.

Att polisen nämnde att han har rätt till en offentlig försvarare får mig att tro att brottet din bror misstänks för kan leda till fängelsestraff snarare än böter, villkorlig dom m.m., men går inte vara helt säker såklart.

Sen för att vara helt ärlig tror jag det är väldigt sällsynt att någon skulle beställa droger i någon annans namn. Du får nog inse att brorsan din inte är den ordentliga bror du känner...

Givetvis kan jag inte vara säker på att han inte gjort något men är ganska övertygad. Om vi utgår från att han är oskyldig?
Och har ni andra i tråden också fått till er om offentlig försvarare?
Senast redigerad av tuttfjun 2024-10-06 kl. 10:58.
Citera
2024-10-06, 15:46
Medlem
Citat:
Vilket jädra flyt ni haft. Mitt fall på 40 pills gick till tingsrätten direkt utan förhör eller nått. Dom kom hem gjorde husis lämnade över rättegångs papper plus kallelsen till förhör. Nekad advokat blev jag oxå.. Vissa är dom jävligt hårda mot andra verkar vara chill som fan..
Jag fattar inte hur ett fall kan gå direkt till domstol utan något som helst förhör innan eller något alls från polisen.
Blev helt paff, men nu väntar rättegången, plus förhör denna månaden. Blev väldigt paff när dom inte tog några so helst drogtester när dom va här hemma 🤔, lixom va fan gör dom? Inget drogtest, pissprov, kollade inte mobil eller dator fast jag hade det olåst å dom gick igenom mina recept. Fattar noll men men.. Hoppas på det bästa..
Bara en fråga, men hur kan dom "Neka advokat"? Låter fishy, sorry men låter riktigt skumt. Varför skulle du bli nekad advokat on top av att du fick "direkt till tingsrätten" för 40 pills?

Husis för vad exakt, att se vad för droger du hade hemma? Vad var det för piller ens, nåt "starkt dom skulle ogilla extra mkt"?
Citera
2024-10-06, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdhdMan123
Bara en fråga, men hur kan dom "Neka advokat"? Låter fishy, sorry men låter riktigt skumt. Varför skulle du bli nekad advokat on top av att du fick "direkt till tingsrätten" för 40 pills?

Husis för vad exakt, att se vad för droger du hade hemma? Vad var det för piller ens, nåt "starkt dom skulle ogilla extra mkt"?

Vet inte varför jag blev nekad advokat. Man brukar bli det när brottet bara är böter står det på olika sidor..
Detta va Zolpidem mindre starka än Benzo, men tydligen räcker det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in