Citat:
Ursprungligen postat av
tuttfjun
Okej, jag har följt här lite på grund av att jag är orolig för min lillebror. (Vuxen)
Han blev uppringd i måndags av polisen att han var kallad på förhör då han var misstänkt för brott. Polisen ville inte säga vilket brott.
Jag hade ett eget förhör med honom om vad han hade gjort. Han nekar och säger att han inte gjort något men att han fått brev hem i sitt namn i somras från polisen som liknar de brev ni beskriver. Vad jag vet använder han inga droger och han är skötsam.
Polisen hade också sagt att han hade rätt till offentlig försvarare, eller rätt att begära en, minns inte. Måste dom säga så? För googlar man står det att det bara gäller vid grövre brott och ni beskriver ringa.
Har försökt få honom att skaffa Flashback och gå in här och beskriva men han vägrar så nu gör jag det.
Man har alltid rätt till en försvarare, men det är inte alltid staten går in och betalar för en offentlig försvarare. Om det t.ex. gäller brott som ger böter brukar man manga gånger inte få någon offentlig försvarare. Såna gånger kan man anlita en privat försvarare som man får betala för själv.
Att polisen nämnde att han har rätt till en offentlig försvarare får mig att tro att brottet din bror misstänks för kan leda till fängelsestraff snarare än böter, villkorlig dom m.m., men går inte vara helt säker såklart.
Sen för att vara helt ärlig tror jag det är väldigt sällsynt att någon skulle beställa droger i någon annans namn. Du får nog inse att brorsan din inte är den ordentliga bror du känner...