2024-04-27, 23:03
Bannlyst
Stressigt, dålig lön i kombination med jävligt obekväma arbetstider är väl lockande när man är typ 20, att vid 35 år sadla om till detta och börja från golvet låter slitigt och kämpigt, inte skitkul att skala lök i Frankrike 3 år efter ”utbildning”
Citera
2024-04-27, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebiselle
Ja men stressigt. Du bör även ha ganska sjuk å torr humor å inte vara för lättkränkt, för jargongen kan vara.... 😁🤭

Arbetsenergi kallar jag det
Snuskskämt är vanligt
Citera
2024-04-27, 23:10
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittoria

Arbetsenergi kallar jag det
Snuskskämt är vanligt

Ja nog är det arbetsenergi. Faktum kvarstår fortfarande av det jag skrev. Det är inte alla som tål såna skämt.
Citera
2024-04-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebiselle
Ja nog är det arbetsenergi. Faktum kvarstår fortfarande av det jag skrev. Det är inte alla som tål såna skämt.
Nä det är sant
Citera
2024-04-27, 23:15
Medlem
Om du inte är intresserad av mat, så finns det väl inget anledning att bli kock.

Jag förstår dessutom att du är diagnostiserad med schizofreni, att då söka sig till ett så stressigt yrke som kock, lär knappast vara positivt för din sjukdomsbild
Citera
2024-04-27, 23:20
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittoria
Nä det är sant

🙂 men kul var det.
Citera
2024-04-27, 23:27
Medlem
wes420s avatar
gå mot a la carte, lite finare restauranger.
bra betalt, bra förmåner, bra skit.
stressigt, men jag tycker det är en skön stress.
det är mycket städning, 70% städ, matlagning, förberedelser (Mise en place), plocka ordrar, men det är så jävla kul när man arbetar med duktiga kockar och allting flyter på.
det är en del hoppandes bland olika ställen, åtminstone i början, sen brukar många vara på ett ställe 2-3 år å sen dra vidare till nya marker.

Lycka till om du drar dig in i kockeriet!
hej!
Citera
2024-04-27, 23:35
Medlem
KjellKjellborns avatar
Om du verkligen tycker matlagning är det roligaste som finns. Go for it.

Annars hade jag nog kollat på andra alternativ. Jävligt stressigt jobb och ingen vidare betalt om man inte kör eget(och det går bra)
Citera
2024-04-27, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Tjo FB

Funderar på att skaffa mig en kock utbildning. Har tidigare arbetat med fackförsäljning och enklare administrativa arbeten. Men jobbar idag inom vården. Livet är långt och oförutsägbart och man har levt igenom några år. Är 35 i år och söker mig till ett yrke där jag kan tävla med mig själv och verkligen bli bra på.

Så till er som är kockar och har en fot i branschen. Har ni något att dela med er av som man borde ha med sig in i yrket?

Hälsningar!
Det låter fint. 🙂
Edit: Det är fint men stressigt och roligt. Kocken respekteras alltid, det är chefen i allt men också ett stort ansvar för att få allt att fungera. 🙂
Senast redigerad av Temporary84 2024-04-27 kl. 23:52.
Citera
2024-04-27, 23:53
Medlem
Dåligt betalt, obekväma arbetstider och med 99% sannolikhet kommer du få uppleva den sämsta arbetsmiljön i ditt yrkesliv. Om du tror att vården är illa så ja... You've seen nothing yet.

Med det sagt så är restaurangbranschen socialt väldigt kul, med ofta bra sammanhållning mellan kollegor och stora möjligheter att knyta starka vänskapsband för livet. Räkna dock med att också stöta på många idioter.
Citera
2024-04-28, 00:42
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Alright, jag brinner inte direkt för mat men det verkar stimulernade att få jobba med händerna. Något du kan rekommendera?
Precis HÄR talade du om att du inte ska vara kock.

Jag antar att fler uppmärksammat samma. Nu ska jag läsa mer i tråden.
Citera
2024-04-28, 00:45
Medlem
Pungpuckels avatar
Nej.

Jag har jobbat som detta i många år, och fixk nog för något år sedan.
Kommer aldrig mer att återvända till den branschen.

Tro inte att du får något större utlopp för din kreativitet.. Du ska i princip alltid göra som någon annan bestämt.
Du förväntas dessutom gilla tafatt jargong, och på riktigt bry dig om en gnällig gäst tyckte att maten var torr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in