2024-04-28, 00:50
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittoria
Att laga mat hemma är en sak
Att laga mat på sveriges mästerkock är en annan...
Dom här jobba på restaurang låtsas programmen har ingenting med att jobba i restaurang på riktigt.

Att jobba i restaurang en helt annan verklighet.

Jag är kock. Jobbat 11 år.
Lunchkock. Finkock. A la carte kock. Ansvarig för bageridelen på ett café.

Jag har bakat och lagat mat hela livet.

En vanlig dag om du kör lunchen. Du börjar 7. Du ska baka bröd medans du förbereder salladsbuffé. Där du ska skära grönsaker på alla håll och kanter.
Har du tur har du en arbetskamrat.
Där jag jobbat har vi haft tallriks servering.
Kanske 250 luncher.
Lunchen förbereds mellan 7 till 11.
11 till 14 är det lunch.
Förutom förberedd lunch finns det ofta a la carte lunch.
Så du ska få ut kanske 3 färdiga förberedda rätter samtidigt som du kanske har en pasta en fisk en vegetarisk.
Sen tillkommer all specialkost. Det kommer en vegan en laktosintolerant en mjölkproteinallergiker en som är allt plus glutenintolerant. Sen efter 14 då du kanske hinner äta ska annat förberedas till dagen efter.
Sen ska du sluta 16 men en kollega ringer sig sjuk och ingen timmis finns så du åker på att ta a la carten till 24 nere på puben.
Samtidigt som du har köttat ut 250 lunch ska du kanske få ut 150 a la carte.
Bongmaskinen låter hela tiden.
Köket stänger 23 och 2259 kommer ett sällskap på 30 personer som ska äta. Det bongas in 2259 så du måste stanna kvar och servera 30 pers. När du egentligen ska städa.
Den här kvällen har du inte hunnit preppa inför lunchen dagen efter för du har haft mycket.
Så trots att du jobbat 7 till 24 måste du komma in tidigare och hjälpa dina kollegor så ni inte hamnar efter. Har du otur börjar du 7 igen.
Julbord ska vi inte snacka om. Du kan jobba 7 dagar i veckan för att få allt att gå runt.

Men ändå.

Jag saknar varenda sekund i köket.
Har tyvärr skadat mig så har inte möjlighet att jobba i kök längre.

Men visst kör.
Du, vittoria, verkar ha mycket erfarenhet. Jag beundrar och hyllar det arbete som du beskriver.
Citera
2024-04-28, 01:25
Medlem
Falukorvsrulladers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Tjo FB

Funderar på att skaffa mig en kock utbildning. Har tidigare arbetat med fackförsäljning och enklare administrativa arbeten. Men jobbar idag inom vården. Livet är långt och oförutsägbart och man har levt igenom några år. Är 35 i år och söker mig till ett yrke där jag kan tävla med mig själv och verkligen bli bra på.

Så till er som är kockar och har en fot i branschen. Har ni något att dela med er av som man borde ha med sig in i yrket?

Hälsningar!
Riktigt pissiga arbetstider, har för mig att jag fick jobba mellan 10-14 och sen 17-21. Men eftersom att du kommer från vården så är du kanske van, så det inte stör dig så mycket?
Citera
2024-04-28, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Du, vittoria, verkar ha mycket erfarenhet. Jag beundrar och hyllar det arbete som du beskriver.

Jag tackar
Kanske du själv jobbar inom restaurang
Kameler dom bär
Citera
2024-04-28, 03:17
Medlem
Adelaides avatar
Vill du jobba när andra är lediga?
Du kommer förlora din vänskapskrets utom dina kollegor.

Det är stressigt och många kockar knarkar för att kunna hantera det. Du kommer även få ont i benen för sitta ner är det inte tal om. Någon lunchrast kan du fetglömma - har du tur får du äta när beställningarna börjar bli färre, när det nu händer.

Och efter ett 17 timmars pass kommer det kännas som rena drogen att få komma hem ska du veta.

Lönen, ja den kommer du aldrig att vara nöjd med.

Bäst är att bli kock på en båt. Då jobbar du varje dag i t.ex 2 veckor i sträck och är sen ledig 2 veckor i sträck. Då får du inte bara mer fritid, utan också en fin havsutsikt från fönstret.
Citera
2024-04-28, 03:31
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Citat:
Tjo FB

Funderar på att skaffa mig en kock utbildning. Har tidigare arbetat med fackförsäljning och enklare administrativa arbeten. Men jobbar idag inom vården. Livet är långt och oförutsägbart och man har levt igenom några år. Är 35 i år och söker mig till ett yrke där jag kan tävla med mig själv och verkligen bli bra på.

Så till er som är kockar och har en fot i branschen. Har ni något att dela med er av som man borde ha med sig in i yrket?

Hälsningar!

Du kan ju bli storkökskock och satsa på att jobba i skolkök.

Stora jättegrytor som hanteras av elmotorer, fasta arbetstider måndag till fredag, ledig hela sommaren med full lön (då du är ledig samma tider som skolbarnen).
Citera
2024-04-28, 04:01
Medlem
Oglamoröst låglönejobb. Visst det är kul ibland och du kan göra det en period för att du vill utvecklas i din matlagning.

Om du inte är stresstålig eller har fysiken så kan du fundera på något annat.
Citera
2024-04-28, 06:23
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Vill du jobba när andra är lediga?
Du kommer förlora din vänskapskrets utom dina kollegor.

Det är stressigt och många kockar knarkar för att kunna hantera det. Du kommer även få ont i benen för sitta ner är det inte tal om. Någon lunchrast kan du fetglömma - har du tur får du äta när beställningarna börjar bli färre, när det nu händer.

Och efter ett 17 timmars pass kommer det kännas som rena drogen att få komma hem ska du veta.

Lönen, ja den kommer du aldrig att vara nöjd med.

Bäst är att bli kock på en båt. Då jobbar du varje dag i t.ex 2 veckor i sträck och är sen ledig 2 veckor i sträck. Då får du inte bara mer fritid, utan också en fin havsutsikt från fönstret.
Köket är den mest stressiga arbetsplats jag varit på. Helt totalt vansinnig arbetsmiljö i rusningstid och det genomsyrade stämningen som var dålig.

Det betyder inte att det inte kan vara rätt arbetsplats för någon, bara att man bör tänka två ggr innan man ger sig in i branchen.
Citera
2024-04-28, 08:53
Medlem
Citat:
Ja det verkar ju som en bra lösning på det hela, en foodtruck som säljer bra hamburgare för ett bra pris vid något industri område.

Då tror jag desto mer på en foodtruck som säljer bra husmanskost. Vuxna människor vill inte ha hamburgare varenda dag till lunch.
Citera
2024-04-28, 10:21
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Nu handlar inte din tråd om körkort men det är verkligen värt att skaffa det. Har öppnat upp en ocean av jobbmöjligheter och det är otroligt kul att hyra en bil utomlands och road trippa.

Angående kock så har jag ingen erfarenhet men det verkar stressigt. Jag har också hört från någon jag känner som jobbar i den branschen att kockar och servitörer har som kultur att supa extremt hårt efter arbetspassen för att varva ner efter stressen, om det är sant eller inte vet jag inte men skulle inte förvåna mig.

Citat:
Ursprungligen postat av vittoria
Att laga mat hemma är en sak
Att laga mat på sveriges mästerkock är en annan...
Dom här jobba på restaurang låtsas programmen har ingenting med att jobba i restaurang på riktigt.

Att jobba i restaurang en helt annan verklighet.

Jag är kock. Jobbat 11 år.
Lunchkock. Finkock. A la carte kock. Ansvarig för bageridelen på ett café.

Jag har bakat och lagat mat hela livet.

En vanlig dag om du kör lunchen. Du börjar 7. Du ska baka bröd medans du förbereder salladsbuffé. Där du ska skära grönsaker på alla håll och kanter.
Har du tur har du en arbetskamrat.
Där jag jobbat har vi haft tallriks servering.
Kanske 250 luncher.
Lunchen förbereds mellan 7 till 11.
11 till 14 är det lunch.
Förutom förberedd lunch finns det ofta a la carte lunch.
Så du ska få ut kanske 3 färdiga förberedda rätter samtidigt som du kanske har en pasta en fisk en vegetarisk.
Sen tillkommer all specialkost. Det kommer en vegan en laktosintolerant en mjölkproteinallergiker en som är allt plus glutenintolerant. Sen efter 14 då du kanske hinner äta ska annat förberedas till dagen efter.
Sen ska du sluta 16 men en kollega ringer sig sjuk och ingen timmis finns så du åker på att ta a la carten till 24 nere på puben.
Samtidigt som du har köttat ut 250 lunch ska du kanske få ut 150 a la carte.
Bongmaskinen låter hela tiden.
Köket stänger 23 och 2259 kommer ett sällskap på 30 personer som ska äta. Det bongas in 2259 så du måste stanna kvar och servera 30 pers. När du egentligen ska städa.
Den här kvällen har du inte hunnit preppa inför lunchen dagen efter för du har haft mycket.
Så trots att du jobbat 7 till 24 måste du komma in tidigare och hjälpa dina kollegor så ni inte hamnar efter. Har du otur börjar du 7 igen.
Julbord ska vi inte snacka om. Du kan jobba 7 dagar i veckan för att få allt att gå runt.

Men ändå.

Jag saknar varenda sekund i köket.
Har tyvärr skadat mig så har inte möjlighet att jobba i kök längre.

Men visst kör.

Citat:
Ursprungligen postat av Rebiselle
Ja men stressigt. Du bör även ha ganska sjuk å torr humor å inte vara för lättkränkt, för jargongen kan vara.... 😁🤭

Citat:
Ursprungligen postat av Brummar
Stressigt, dålig lön i kombination med jävligt obekväma arbetstider är väl lockande när man är typ 20, att vid 35 år sadla om till detta och börja från golvet låter slitigt och kämpigt, inte skitkul att skala lök i Frankrike 3 år efter ”utbildning”

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om du inte är intresserad av mat, så finns det väl inget anledning att bli kock.

Jag förstår dessutom att du är diagnostiserad med schizofreni, att då söka sig till ett så stressigt yrke som kock, lär knappast vara positivt för din sjukdomsbild

Citat:
Ursprungligen postat av Din-Granne
Oglamoröst låglönejobb. Visst det är kul ibland och du kan göra det en period för att du vill utvecklas i din matlagning.

Om du inte är stresstålig eller har fysiken så kan du fundera på något annat.

Har läst igenom alla nya inlägg och tackar för alla feedback och er stories. Bilden jag får ihop i, så verkar det som att man kanske ska börja som ung om man ska orka med stressen rent mentalt och kroppsligt. Man kan nog alltid drömma sig bort om att vilja bli en bra social media kock eller annat men i verkligheten är det blod och svett. En annan grej att kanske jobba i stor kök i stället för i restauranger kan också vara något men i min egen erfarenhet så brinner jag inte för att laga mat. Jag tycker om mat och har tidigare arbetat med att göra kunden nöjd och det tycker jag är kul. Men alltså tack för era inlägg. Ska fundera på utbildningen om det verkligen skulle vara något för mig! Tackar!
Citera
2024-04-28, 10:50
Medlem
Don't do it om du inte brinner för det. Verkligheten är inte som Tv programmen visar.
Kass arbetsmiljö, en lön som aldrig kommer motsvarar arbetsmängden du lägger in.
Du kommer förlorar den mesta av din fritid och umgängeskrets.
HRF har dom sämsta villkoren av all fackförbund.
Inom offentliga kök arbetar(placerade) mestadels invandrare med bristfällig svenska.
Alternativet är att öppna eget.
Citera
2024-04-28, 10:55
Medlem
Timoteuss avatar
Du har redan fått en massa bra svar, men jag tänkte bara säga att bland vänner och bekanta så har flera slutat i förtid pga arbetsskador.
Handleder och ryggar pajar, framförallt på kvinnor eftersom så mycket i köket är dimensionerat efter karlar.

Men kök kan ju vara väldigt mycket olika saker: allt sker inte på krogen. Skolor, förskolor, vården, ålderdomshem, husmor i Svenska kyrkan, oljeplattform, handelsflottan osv.

Du är 35 - det är inte så gammalt. De flesta börjar yngre i jobbet, men jag tror inte att det enbart är åldern i år det hänger på, utan att det antal år man orkar med i de stressigare positionerna är begränsat.

Men vill du jobba med händerna kanske trädgård eller plattsättning är något? Elektriker?
Eller bli rörmokare? Lagar du mat åt folk kommer det alltid någon som säger att deras mormor är bättre än du. Exakt noll personer kommer att säga detsamma när du fixat till stoppet i deras toalett.
Citera
2024-04-28, 11:00
Medlem
Citat:
Har läst igenom alla nya inlägg och tackar för alla feedback och er stories. Bilden jag får ihop i, så verkar det som att man kanske ska börja som ung om man ska orka med stressen rent mentalt och kroppsligt. Man kan nog alltid drömma sig bort om att vilja bli en bra social media kock eller annat men i verkligheten är det blod och svett. En annan grej att kanske jobba i stor kök i stället för i restauranger kan också vara något men i min egen erfarenhet så brinner jag inte för att laga mat. Jag tycker om mat och har tidigare arbetat med att göra kunden nöjd och det tycker jag är kul. Men alltså tack för era inlägg. Ska fundera på utbildningen om det verkligen skulle vara något för mig! Tackar!

Sommelier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in