Citat:
Du, vittoria, verkar ha mycket erfarenhet. Jag beundrar och hyllar det arbete som du beskriver.
Att laga mat hemma är en sak
Att laga mat på sveriges mästerkock är en annan...
Dom här jobba på restaurang låtsas programmen har ingenting med att jobba i restaurang på riktigt.
Att jobba i restaurang en helt annan verklighet.
Jag är kock. Jobbat 11 år.
Lunchkock. Finkock. A la carte kock. Ansvarig för bageridelen på ett café.
Jag har bakat och lagat mat hela livet.
En vanlig dag om du kör lunchen. Du börjar 7. Du ska baka bröd medans du förbereder salladsbuffé. Där du ska skära grönsaker på alla håll och kanter.
Har du tur har du en arbetskamrat.
Där jag jobbat har vi haft tallriks servering.
Kanske 250 luncher.
Lunchen förbereds mellan 7 till 11.
11 till 14 är det lunch.
Förutom förberedd lunch finns det ofta a la carte lunch.
Så du ska få ut kanske 3 färdiga förberedda rätter samtidigt som du kanske har en pasta en fisk en vegetarisk.
Sen tillkommer all specialkost. Det kommer en vegan en laktosintolerant en mjölkproteinallergiker en som är allt plus glutenintolerant. Sen efter 14 då du kanske hinner äta ska annat förberedas till dagen efter.
Sen ska du sluta 16 men en kollega ringer sig sjuk och ingen timmis finns så du åker på att ta a la carten till 24 nere på puben.
Samtidigt som du har köttat ut 250 lunch ska du kanske få ut 150 a la carte.
Bongmaskinen låter hela tiden.
Köket stänger 23 och 2259 kommer ett sällskap på 30 personer som ska äta. Det bongas in 2259 så du måste stanna kvar och servera 30 pers. När du egentligen ska städa.
Den här kvällen har du inte hunnit preppa inför lunchen dagen efter för du har haft mycket.
Så trots att du jobbat 7 till 24 måste du komma in tidigare och hjälpa dina kollegor så ni inte hamnar efter. Har du otur börjar du 7 igen.
Julbord ska vi inte snacka om. Du kan jobba 7 dagar i veckan för att få allt att gå runt.
Men ändå.
Jag saknar varenda sekund i köket.
Har tyvärr skadat mig så har inte möjlighet att jobba i kök längre.
Men visst kör.
Att laga mat på sveriges mästerkock är en annan...
Dom här jobba på restaurang låtsas programmen har ingenting med att jobba i restaurang på riktigt.
Att jobba i restaurang en helt annan verklighet.
Jag är kock. Jobbat 11 år.
Lunchkock. Finkock. A la carte kock. Ansvarig för bageridelen på ett café.
Jag har bakat och lagat mat hela livet.
En vanlig dag om du kör lunchen. Du börjar 7. Du ska baka bröd medans du förbereder salladsbuffé. Där du ska skära grönsaker på alla håll och kanter.
Har du tur har du en arbetskamrat.
Där jag jobbat har vi haft tallriks servering.
Kanske 250 luncher.
Lunchen förbereds mellan 7 till 11.
11 till 14 är det lunch.
Förutom förberedd lunch finns det ofta a la carte lunch.
Så du ska få ut kanske 3 färdiga förberedda rätter samtidigt som du kanske har en pasta en fisk en vegetarisk.
Sen tillkommer all specialkost. Det kommer en vegan en laktosintolerant en mjölkproteinallergiker en som är allt plus glutenintolerant. Sen efter 14 då du kanske hinner äta ska annat förberedas till dagen efter.
Sen ska du sluta 16 men en kollega ringer sig sjuk och ingen timmis finns så du åker på att ta a la carten till 24 nere på puben.
Samtidigt som du har köttat ut 250 lunch ska du kanske få ut 150 a la carte.
Bongmaskinen låter hela tiden.
Köket stänger 23 och 2259 kommer ett sällskap på 30 personer som ska äta. Det bongas in 2259 så du måste stanna kvar och servera 30 pers. När du egentligen ska städa.
Den här kvällen har du inte hunnit preppa inför lunchen dagen efter för du har haft mycket.
Så trots att du jobbat 7 till 24 måste du komma in tidigare och hjälpa dina kollegor så ni inte hamnar efter. Har du otur börjar du 7 igen.
Julbord ska vi inte snacka om. Du kan jobba 7 dagar i veckan för att få allt att gå runt.
Men ändå.
Jag saknar varenda sekund i köket.
Har tyvärr skadat mig så har inte möjlighet att jobba i kök längre.
Men visst kör.