2024-04-27, 22:18
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Det är det bästa du kan göra.
Undvik att hamna i klorna på någon ”drake” som profiterar sig på ens kompetens, man är ju född fri.

Ja det är ju sant, känns ju riktigt surt om man blir utnyttjad och inte får betalt för alla kunder man lagar mat till. Sen är ju känslan av att äga och driva eget på egna resultat en frihet också! Tack för tipset!
Citera
2024-04-27, 22:18
Medlem
Kanastras avatar
Det är mest roligt dom första kanske 10 åren, då är det mycket nytt och man byter ofta arbetsplats och lär sig nya saker. Det som får en att orka efter det är till stor del kollegorna och att man tycker att det faktiskt är kul. Jobbar man med bra människor så pratar man mycket mat och försöker bli bättre, det är kul och bidrar till engagemang.
Men det är ett roligt arbete, väldigt många olika moment på en dag så jag brukar inte tröttna trots att jag gör saker jag gjort tusen gånger förut.
Och du kan jobba lite var som helst, butiker, skolor, kvartersrestauranger, pubar, golfrestauranger, säsonga.
Finns mycket negativt så klart, förslitningsskador är väldigt vanligt när kockar blir över 30-35 år.
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Bättre om du jobbar för dig själv istället för någon, då lönen är svår att leva på.

Skaffa en foodtruck, gör enkla men oslagbara rätter, sen kommer cashen att rulla ut in.
Dom flesta kockar jag känner, vanliga brukskockar, tjänar över 30 000:- före skatt.
Citera
2024-04-27, 22:22
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Okey, min syrras kille e resemontör men man måste väl ha bil och körkort. Har inte det

Plockar man ut 100k så är det lätt att läga 20k på körkort, och bil för den delen.

Något du ändå lär ha nytta av i framtiden, lär ju öppna upp fler möjligheter åtminstonde.
Citera
2024-04-27, 22:23
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Det är mest roligt dom första kanske 10 åren, då är det mycket nytt och man byter ofta arbetsplats och lär sig nya saker. Det som får en att orka efter det är till stor del kollegorna och att man tycker att det faktiskt är kul. Jobbar man med bra människor så pratar man mycket mat och försöker bli bättre, det är kul och bidrar till engagemang.
Men det är ett roligt arbete, väldigt många olika moment på en dag så jag brukar inte tröttna trots att jag gör saker jag gjort tusen gånger förut.
Och du kan jobba lite var som helst, butiker, skolor, kvartersrestauranger, pubar, golfrestauranger, säsonga.
Finns mycket negativt så klart, förslitningsskador är väldigt vanligt när kockar blir över 30-35 år.

Dom flesta kockar jag känner, vanliga brukskockar, tjänar över 30 000:- före skatt.

Låter ju positivt, har också läst på FB att vissa tjänar ingenting men också det att andra som är kockar tjänar mellan 28-30 000+ i månaden. Det finns ju möjligheter att utveckla sig, kort karriärs stege men en enkelt och fyrkatig väg. Yrket känns kul, lite som sport verkar det som vilket intresserar mig. Har inga höga krav på lön eller annat. Bara arbetet och avtalet är schyst med OB, Friskvård och dylikt med fasta utbetalningsdatum och sånt. Tjänar inte så mycket idag inom vården då jag inte har utbildning eller en tidigare bakgrund i området. Jag har en månadslön på 21500kr och så har jag väldigt mycket OB då jag jobbar alla helger sedan januari kvällar mellan 14-22.
Citera
2024-04-27, 22:25
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra

Å andra sidan. Kan man som egen omsätta 150-160.000/mån, får man mer in i sin egen ficka. Om man brinner för det.
Citera
2024-04-27, 22:26
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Plockar man ut 100k så är det lätt att läga 20k på körkort, och bil för den delen.

Något du ändå lär ha nytta av i framtiden, lär ju öppna upp fler möjligheter åtminstonde.

Vadå menar du att jag kan bli resemontör utan bil och körkort också? Och där med plocka ut en lön och senare arbeta mig ihop för en bil och ett kökort, har jag fattat rätt?
Citera
2024-04-27, 22:32
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Vadå menar du att jag kan bli resemontör utan bil och körkort också? Och där med plocka ut en lön och senare arbeta mig ihop för en bil och ett kökort, har jag fattat rätt?

Mja var väll inte riktigt så jag mena, men att läga ut pengar på bil och körkort, om så att ta ett lån blir snabbt värt det om man hittar ett bra, välbetalt jobb, har själv inte jobbat med någon utan körkort, står knappt på jobbannonserna att det är ett krav för det är så uppenbart att man måste ha det i den typen av yrke. Men det är klart, samåker man så visst
Citera
2024-04-27, 22:34
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Mja var väll inte riktigt så jag mena, men att läga ut pengar på bil och körkort, om så att ta ett lån blir snabbt värt det om man hittar ett bra, välbetalt jobb, har själv inte jobbat med någon utan körkort, står knappt på jobbannonserna att det är ett krav för det är så uppenbart att man måste ha det i den typen av yrke. Men det är klart, samåker man så visst

Ah, det låter som en bra plan. Tack för tipset!
Citera
2024-04-27, 22:44
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Nu handlar inte din tråd om körkort men det är verkligen värt att skaffa det. Har öppnat upp en ocean av jobbmöjligheter och det är otroligt kul att hyra en bil utomlands och road trippa.

Angående kock så har jag ingen erfarenhet men det verkar stressigt. Jag har också hört från någon jag känner som jobbar i den branschen att kockar och servitörer har som kultur att supa extremt hårt efter arbetspassen för att varva ner efter stressen, om det är sant eller inte vet jag inte men skulle inte förvåna mig.
Citera
2024-04-27, 23:02
Medlem
Att laga mat hemma är en sak
Att laga mat på sveriges mästerkock är en annan...
Dom här jobba på restaurang låtsas programmen har ingenting med att jobba i restaurang på riktigt.

Att jobba i restaurang en helt annan verklighet.

Jag är kock. Jobbat 11 år.
Lunchkock. Finkock. A la carte kock. Ansvarig för bageridelen på ett café.

Jag har bakat och lagat mat hela livet.

En vanlig dag om du kör lunchen. Du börjar 7. Du ska baka bröd medans du förbereder salladsbuffé. Där du ska skära grönsaker på alla håll och kanter.
Har du tur har du en arbetskamrat.
Där jag jobbat har vi haft tallriks servering.
Kanske 250 luncher.
Lunchen förbereds mellan 7 till 11.
11 till 14 är det lunch.
Förutom förberedd lunch finns det ofta a la carte lunch.
Så du ska få ut kanske 3 färdiga förberedda rätter samtidigt som du kanske har en pasta en fisk en vegetarisk.
Sen tillkommer all specialkost. Det kommer en vegan en laktosintolerant en mjölkproteinallergiker en som är allt plus glutenintolerant. Sen efter 14 då du kanske hinner äta ska annat förberedas till dagen efter.
Sen ska du sluta 16 men en kollega ringer sig sjuk och ingen timmis finns så du åker på att ta a la carten till 24 nere på puben.
Samtidigt som du har köttat ut 250 lunch ska du kanske få ut 150 a la carte.
Bongmaskinen låter hela tiden.
Köket stänger 23 och 2259 kommer ett sällskap på 30 personer som ska äta. Det bongas in 2259 så du måste stanna kvar och servera 30 pers. När du egentligen ska städa.
Den här kvällen har du inte hunnit preppa inför lunchen dagen efter för du har haft mycket.
Så trots att du jobbat 7 till 24 måste du komma in tidigare och hjälpa dina kollegor så ni inte hamnar efter. Har du otur börjar du 7 igen.
Julbord ska vi inte snacka om. Du kan jobba 7 dagar i veckan för att få allt att gå runt.

Men ändå.

Jag saknar varenda sekund i köket.
Har tyvärr skadat mig så har inte möjlighet att jobba i kök längre.

Men visst kör.
Citera
2024-04-27, 23:02
Medlem
Rebiselles avatar
Ja men stressigt. Du bör även ha ganska sjuk å torr humor å inte vara för lättkränkt, för jargongen kan vara.... 😁🤭
Citera
2024-04-27, 23:03
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Okey, min syrras kille e resemontör men man måste väl ha bil och körkort. Har inte det

Men skaffa körkort då. Om du tänkt lägga pengar på att utbilda dig kan du lägga pengar på ett körkort som ger dig större valmöjligheter i livet. Känns lite vuxet också nu när du är 35 va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in