Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-27, 22:01
Medlem
Damen101s avatar
Tjo FB

Funderar på att skaffa mig en kock utbildning. Har tidigare arbetat med fackförsäljning och enklare administrativa arbeten. Men jobbar idag inom vården. Livet är långt och oförutsägbart och man har levt igenom några år. Är 35 i år och söker mig till ett yrke där jag kan tävla med mig själv och verkligen bli bra på.

Så till er som är kockar och har en fot i branschen. Har ni något att dela med er av som man borde ha med sig in i yrket?

Hälsningar!
Citera
2024-04-27, 22:04
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Tjo FB

Funderar på att skaffa mig en kock utbildning. Har tidigare arbetat med fackförsäljning och enklare administrativa arbeten. Men jobbar idag inom vården. Livet är långt och oförutsägbart och man har levt igenom några år. Är 35 i år och söker mig till ett yrke där jag kan tävla med mig själv och verkligen bli bra på.

Så till er som är kockar och har en fot i branschen. Har ni något att dela med er av som man borde ha med sig in i yrket?

Hälsningar!

Stressigt och dåligt betalt.
Citera
2024-04-27, 22:06
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Stressigt och dåligt betalt.

Är det inte kul, träffa folk och jobba men kollegor man blir bra vän med? Har läst lite på FB och det verkar vara väldigt varierande för vilka som betalar och vilka som inte gör det.
Citera
2024-04-27, 22:07
Medlem
Kantarellgudens avatar
Nej, kock är nog ingenting för dig, skulle avråda dig. Sök spänning någon annanstans. Kock blir man bara om man verkligen ÄLSKAR och BRINNER! för att jobba med mat.
Citera
2024-04-27, 22:09
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Bättre om du jobbar för dig själv istället för någon, då lönen är svår att leva på.

Skaffa en foodtruck, gör enkla men oslagbara rätter, sen kommer cashen att rulla ut in.
Citera
2024-04-27, 22:10
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Är det inte kul, träffa folk och jobba men kollegor man blir bra vän med? Har läst lite på FB och det verkar vara väldigt varierande för vilka som betalar och vilka som inte gör det.

Jo, det är klart det kan vara så. Men som 35åring varför dra dig in i denna skit nu?

Om man ska generalisera är det ett riktigt slitigt jobb, dåligt betalt, kassa arbetstider.

Men tror du att du kan lyckas så kört hårt, men det kommer inte vara lätt.

Du kommer jobba sena och långa kvällar, finns flera jobb som är så fast under bra mycket bättre vilkor.
Citera
2024-04-27, 22:10
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
Nej, kock är nog ingenting för dig, skulle avråda dig. Sök spänning någon annanstans. Kock blir man bara om man verkligen ÄLSKAR och BRINNER! för att jobba med mat.

Alright, jag brinner inte direkt för mat men det verkar stimulernade att få jobba med händerna. Något du kan rekommendera?
Citera
2024-04-27, 22:11
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Jo, det är klart det kan vara så. Men som 35åring varför dra dig in i denna skit nu?

Om man ska generalisera är det ett riktigt slitigt jobb, dåligt betalt, kassa arbetstider.

Men tror du att du kan lyckas så kört hårt, men det kommer inte vara lätt.

Du kommer jobba sena och långa kvällar, finns flera jobb som är så fast under bra mycket bättre vilkor.

Några tips då? Jag har ingen koll längre.
Citera
2024-04-27, 22:11
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Bättre om du jobbar för dig själv istället för någon, då lönen är svår att leva på.

Skaffa en foodtruck, gör enkla men oslagbara rätter, sen kommer cashen att rulla ut in.

Ja det verkar ju som en bra lösning på det hela, en foodtruck som säljer bra hamburgare för ett bra pris vid något industri område.
Citera
2024-04-27, 22:13
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Några tips då? Jag har ingen koll längre.

Resemontör/mekaniker, det är ett ovanligt men om man får jobba på rätt ort väldigt bra betalt.
Citera
2024-04-27, 22:16
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ja det verkar ju som en bra lösning på det hela, en foodtruck som säljer bra hamburgare för ett bra pris vid något industri område.

Det är det bästa du kan göra.
Undvik att hamna i klorna på någon ”drake” som profiterar sig på ens kompetens, man är ju född fri.
Citera
2024-04-27, 22:16
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Resemontör/mekaniker, det är ett ovanligt men om man får jobba på rätt ort väldigt bra betalt.

Okey, min syrras kille e resemontör men man måste väl ha bil och körkort. Har inte det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in