2024-04-27, 10:02
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Just nu myser man, vilken jävla trupp vi har!

Det är en väldigt stor kontrast gentemot säsongen 2022 när vi med nöd och näppe slog ut Vikingur och satt med en spretig, skadeskjuten och vilsen trupp som sedan floppade mot Zalgiris. Så kan det gå när en ledning inte fungerar som var fallet då, något för andra klubbar att ta lärdom av.

Sedan tog Daniel Andersson (Sveriges i särklass bästa sportchef) tillbaka sin roll och plockade in ett av Sveriges mest intressanta tränarnamn (Rydström) och resten är historia.

Det MFF-lag som vi nu bevittnar är något som Allsvenskan inte skådat tidigare. Backlinjen med Stryger-Jansson-Cornelius-Busanello är utan tvekan just nu Skandinaviens bästa backlinje, addera det med extremt mycket kvalitet på mittfält och anfall så har vi ett topplag som mycket väl kan såra större lag i Europa. Tråkigt nog lär flera av våra bärande spelare försvinna i sommar: Pena, Cornelius, Nanasi, T-Ali och Busanello kan sticka. Cornelius jagas av Feyenoord, Nanasi ryktas bli vår dyraste försäljning någonsin, somliga vill se Taha i landslaget och Pena spelar redan för Perus landslag. Det osar klass över hela Malmö just nu. Vi lär tjänar stora pengar på dessa namn och tyvärr lär det bli svårt att ersätta dessa. Är helt övertygad om att vi skulle kunna gå långt i EL med detta lag.

Det är inte en populär åsikt men våra svaga delar just nu är mittfält/anfall. IKT och Botheim är bra men jag är inte helt såld trots deras poängproduktion. Sen har vi spelare som Jörgensen som inte fått till det och en Rosengren som ser valpig ut emellanåt. Det finns utrymme för att förbättra, vi ser just nu ett MFF som lägger i ytterligare en växel i förhållande till andra allsvenskan klubbar. På något sätt känns det tråkigt för spänningen men samtidigt har vi inget att be om ursäkt för.

Andra svenska klubbar har helt och hållet sig själva att skylla att man inte tagit sina chanser.

Visst fan har ni ett riktigt bra lag i år. Men jag tycker fortfarande inte det är erat bästa lag senaste 10 åren och jag tycker Häcken 2022 såg bättre ut.

Sedan, vad händer om Cornelius skulle skada sig? Det är tunnt bland mittbackarna.
Citera
2024-04-27, 10:02
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Läste att Andreas Johansson återvänder till DIF. Först trodde jag att Bosse sett något gammalt highlights-paket och signat honom som spelare..

Men han lär ju göra grym nytta i akademien. Grymt smart spelare.
Akademi? Vilken akademi? Dom sitter ju bara och väntar på att vi ska släppa någon från vår som dom kan plocka upp.

DIF skulle kunna byta namn till "f.d. AIK + någon afrikan"
Senast redigerad av Teu 2024-04-27 kl. 10:04.
Citera
2024-04-27, 10:41
Medlem
Citat:
Just nu myser man, vilken jävla trupp vi har!

Det MFF-lag som vi nu bevittnar är något som Allsvenskan inte skådat tidigare.

Du är extremt historielös. Pre 2000 fanns det ett flertal lag som är klart bättre. Men det är en annan tid.Du kunde sagt efter 2000 i alla fall. Men före Bosman var den relativa styrkan i AS bättre då det var få proffs. Blåvitts backlinje vid ett par tillfällen under 80-talet/90 talet var klart bättre (de var verkligen i toppklass med Europamått) , du kan inte jämföra dagens MFF när hundratals svenskar i ett uselt landslag spelar utomlands. Du har även många andra lag även MFF årgångar tex våren 79 (EC final) som är bättre. Åtvidaberg 1972 - våren 73. Norrköpings och MFFs bästa lag under 40-60 talen.

Visst det är en helt annan tid och fotboll men jag tänker den relativa styrkan i relation till landslag och andra lag i Europa.

Sedan kan man säga att MFFs lag tycks starka i relation till andra lag idag det kan jag ge dig, men inte i absolut kvalitetsnivå som du menar genom tiderna.
Citera
2024-04-27, 10:50
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Visst fan har ni ett riktigt bra lag i år. Men jag tycker fortfarande inte det är erat bästa lag senaste 10 åren och jag tycker Häcken 2022 såg bättre ut.

Sedan, vad händer om Cornelius skulle skada sig? Det är tunnt bland mittbackarna.

Ni hade sinnessjukt bra mittfältare/anfallare 2022 men eran backlinje då når inte upp till den vi har idag. Vi har också offensiv kvalitet så det skriker om det, helhetsmässigt har jag svårt att se någon annan jämförbar trupp från tidigare årgångar mot den vi har idag.

Visst har vi förärats med fina startelvor tidigare, vi har kunnat ställa upp stjärnspäckade lag med klubblegendarer som Rosenberg i elvan men bredden som finns just nu saknar motstycke. Vi har t.ex. råd med att vila spelare som Cornelius mot ett osexigt AIK imorgon, vi har råd att vila Busanello, vi kan vila Dahlin osv...

Det skulle såklart vara riktigt dåligt för oss om Cornelius blev skadad, kanske vår bästa mittback på länge men vi har hungriga spelare som är beredda att fylla hans plats. Zlatson Makolli har sett stundtals djurig ut, sen har vi en tillfrisknad Zetterström som imponerat starkt under försäsongen.
Citera
2024-04-27, 10:53
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnirfengnorfen
Du är extremt historielös. Pre 2000 fanns det ett flertal lag som är klart bättre. Men det är en annan tid.Du kunde sagt efter 2000 i alla fall. Men före Bosman var den relativa styrkan i AS bättre då det var få proffs. Blåvitts backlinje vid ett par tillfällen under 80-talet/90 talet var klart bättre (de var verkligen i toppklass med Europamått) , du kan inte jämföra dagens MFF när hundratals svenskar i ett uselt landslag spelar utomlands. Du har även många andra lag även MFF årgångar tex våren 79 (EC final) som är bättre. Åtvidaberg 1972 - våren 73. Norrköpings och MFFs bästa lag under 40-60 talen.

Visst det är en helt annan tid och fotboll men jag tänker den relativa styrkan i relation till landslag och andra lag i Europa.

Sedan kan man säga att MFFs lag tycks starka i relation till andra lag idag det kan jag ge dig, men inte i absolut kvalitetsnivå som du menar genom tiderna.
Svennis gick ut i något segment i Sky för några år sedan där han fick välja ut sitt dream team, och satte Torbjörn Nilsson som självskriven striker. När dom frågade om hans val sa han att han tyckte Torbjörn var den största råtalangen i hela laget..
Citera
2024-04-27, 11:08
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnirfengnorfen

Sen kan man polistolka meningar och ta i så att man skiter på sig också.
Tror nog många MFFare förstår vad jag menar. Jag menar ju såklart Allsvenskan som vi känner serien idag, i sin relation till övriga fotbollseuropa. Allsvenskan i "modern tid" eller hur du nu vill att jag ska uttrycka mig. Visst kan dagens trupp förmodligen aldrig ta oss till en CL-final idag, som truppen 1979 gjorde i Europa då. Det förstår ju till och med jag.
Däremot är truppen vi har idag starkare och bättre än truppen som tog oss till CL 2014. Hoppas det blev tydligare nu.

MFF är oasen i svensk klubbfotboll, vi bevittnar något vackert som växer fram inför våra ögon. Om klubben får behålla sina stjärnspelare + sin tränare har vi förmodligen svensk/skånsk representation i CL eller EL i höst som står pall mot allt vad den moderna fotbollen innebär.
Senast redigerad av OvissFramtid 2024-04-27 kl. 11:11.
Citera
2024-04-27, 11:16
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ni hade sinnessjukt bra mittfältare/anfallare 2022 men eran backlinje då når inte upp till den vi har idag. Vi har också offensiv kvalitet så det skriker om det, helhetsmässigt har jag svårt att se någon annan jämförbar trupp från tidigare årgångar mot den vi har idag.

Visst har vi förärats med fina startelvor tidigare, vi har kunnat ställa upp stjärnspäckade lag med klubblegendarer som Rosenberg i elvan men bredden som finns just nu saknar motstycke. Vi har t.ex. råd med att vila spelare som Cornelius mot ett osexigt AIK imorgon, vi har råd att vila Busanello, vi kan vila Dahlin osv...

Det skulle såklart vara riktigt dåligt för oss om Cornelius blev skadad, kanske vår bästa mittback på länge men vi har hungriga spelare som är beredda att fylla hans plats. Zlatson Makolli har sett stundtals djurig ut, sen har vi en tillfrisknad Zetterström som imponerat starkt under försäsongen.
Jag har alldeles för dålig koll på era junisar så ni kanske har bredden där bak ändå? Tycker bara man borde hört mer om dom om dom är tillräckligt bra för att täcka upp för t ex Cornelius om han blir skadad.
Citera
2024-04-27, 11:41
Medlem
trazkeis avatar
Fan jag vet ju att AIK brukar ha lika svårt borta mot MFF som MFF brukar ha borta mot DIF. Men jag har ändå en känsla att AIK kan plocka poäng imorgon. 0-0 eller 0-1 är känslan jag har.

AIK är bra på riktigt och MFF är nog lite dränerade efter holmgången mot DIF och så ligger en cupfinal i bakhuvudet.
Citera
2024-04-27, 11:59
Medlem
Citat:
Fan jag vet ju att AIK brukar ha lika svårt borta mot MFF som MFF brukar ha borta mot DIF. Men jag har ändå en känsla att AIK kan plocka poäng imorgon. 0-0 eller 0-1 är känslan jag har.

AIK är bra på riktigt och MFF är nog lite dränerade efter holmgången mot DIF och så ligger en cupfinal i bakhuvudet.
Hård fredagskväll under trappan med glasflaska och biffar och tänker fotboll...har du inget vettigt göra?
Citera
2024-04-27, 12:08
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Jag har alldeles för dålig koll på era junisar så ni kanske har bredden där bak ändå? Tycker bara man borde hört mer om dom om dom är tillräckligt bra för att täcka upp för t ex Cornelius om han blir skadad.

Sen ska vi inte glömma att vi har Finlands Lasse Nielsen att tillgå snart, inte för att han är i närheten av Cornelius men ändå. Makolli och Zätterström kan bli riktigt bra mittbackar problemet är att de inte fått chansen i ett riktigt elddop än, men det lär komma och då får vi se vad de går för. Men intressanta egenskaper har de helt klart.

Citat:

Jag har också en liten illavarslande känsla helt ärligt, vi är förmodligen dränerade efter tele2-besöket men samtidigt ser jag inte hur AIK ska kunna hota oss. Deras spelare känns inte tillräckligt bra, däremot har de fått in en tränare med viss pondus som lyckats samla laget. Och AIK är kända för att vara ett segt kollektiv som är jobbiga att möta även om de på individuell nivå sällan överglänser motståndarspelarna. Dock så är det en morot att kliva in mot MFF som du vet att ditt lag inte vunnit mot på bortaplan sedan 1996 och mönster är till för att brytas som man säger.

Tror dock på 3-1 imorgon. Magkänslan säger att vi får se mål av Busanello, LBJ och IKT. AIK kommer dock inte vara helt borta i matchen, de lär antagligen skapa sina chanser.
Citera
2024-04-27, 12:15
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Hård fredagskväll under trappan med glasflaska och biffar och tänker fotboll...har du inget vettigt göra?

Fan yrar du om din gamla haschtomte? Det finns inget viktigare än fotboll. Abstinensen är tuff med en lördag utan allsvenskan men som tur är finns det lite matcher i S1 idag.

Citat:
Sen ska vi inte glömma att vi har Finlands Lasse Nielsen att tillgå snart, inte för att han är i närheten av Cornelius men ändå. Makolli och Zätterström kan bli riktigt bra mittbackar problemet är att de inte fått chansen i ett riktigt elddop än, men det lär komma och då får vi se vad de går för. Men intressanta egenskaper har de helt klart.

Jag har också en liten illavarslande känsla helt ärligt, vi är förmodligen dränerade efter tele2-besöket men samtidigt ser jag inte hur AIK ska kunna hota oss. Deras spelare känns inte tillräckligt bra, däremot har de fått in en tränare med viss pondus som lyckats samla laget. Och AIK är kända för att vara ett segt kollektiv som är jobbiga att möta även om de på individuell nivå sällan överglänser motståndarspelarna. Dock så är det en morot att kliva in mot MFF som du vet att ditt lag inte vunnit mot på bortaplan sedan 1996 och mönster är till för att brytas som man säger.

Tror dock på 3-1 imorgon. Magkänslan säger att vi får se mål av Busanello, LBJ och IKT. AIK kommer dock inte vara helt borta i matchen, de lär antagligen skapa sina chanser.
Håller inte med om att det inte finns kvalitet. Modesto och Saletros håller absolut högsta allsvenska klass och Pittas är inte kattskit heller. Faraj kanske börjar hitta form också?
Citera
2024-04-27, 12:18
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Fan yrar du om din gamla haschtomte? Det finns inget viktigare än fotboll. Abstinensen är tuff med en lördag utan allsvenskan men som tur är finns det lite matcher i S1 idag.

Håller inte med om att det inte finns kvalitet. Modesto och Saletros håller absolut högsta allsvenska klass och Pittas är inte kattskit heller. Faraj kanske börjar hitta form också?

Modesto är grym, han hade jag kunnat se i MFF. Resten skrämmer inte särskilt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in