Citat:
Ursprungligen postat av
zantera
Han har sagt en del konstiga saker det senaste vilket får mig att tro att han kommer få kicken, eller iaf är väldigt nära (kanske att FA-Cup finalen avgör hans öde). När tränare börjar slå sig själva för bröstet och prata om vad de gjort så brukar det ju vara varningslampor, t.ex. varje gång Mourinho varit på väg ur en klubb. Han har dock inte fel just angående finalerna. Skulle Man Utd vinna FA Cupen i år (inte för att jag tror det men vem vet?) så kan vi landa i ett scenario där vi summerar de senaste 2 åren med att Man Utd vunnit ligacupen och FA cupen och t.ex. Arsenal har inte vunnit något alls förrutom Community Shield. Ändå skulle nog många hellre ha en stabil ligasäsong och sluta 2a än att vara mediokra och plocka en cup.
Titlar väger tungt i slutändan ändå. Finns fortfarande folk som pratar om Mourinho's tid i Man Utd som något positivt trots att jag som supporter mest minns att jag inte ville kolla på matcherna för det var riktigt tråkigt spel, Mourinho var oftast sur redan innan matchen och det var begravningsstämning över allt. Men visst han plockade Europa League och ligacupen i Man Utd. Under Ole så var spelet lite roligare, klubben var mer underhållande att följa men titlarna uteblev. Ten Hag kanske stannar på ligacupen bara, eller så blir det en FA cup också. Den stora frågan är ju hur man ska bli bättre i ligan dock.
Personligen säger jag som jag sagt tidigare, jag har börjat tappa mitt tålamod med Ten Hag men mitt största problem med att sparka honom är just att tränarna vi kopplas med känns sämre, eller i bästa fall på samma nivå. Det viktiga är att göra sig av med flertalet spelare som inte presterat på år och att göra bra värvningar för att ersätta dessa. Hade lätt kunnat rensa ut 10-12 spelare som inte presterar eller har en framtid i klubben. Såklart kommer detta inte hända på en sommar. Men jag känner inga stora förhoppningar till att De Zerbi eller Potter skulle komma in och få Rashford att bli en duglig PL spelare igen, eller få ett mittfält med Mctominay-Eriksen att helt plötsligt klicka. Det enda positiva i dagsläget är ju att förändringar sker bakom kulisserna och att vi förhoppningsvis får in personer som likt hur Edu har transformerat Arsenal kan transformera Man Utd med bra värvningar som inte kostar skjortan.
Håller med dig att det var helt rätt att gå vidare från De Gea men förra sommaren spenderades 60m på Onana och 70m på en skadebenägen Mount och med facit i hand så är det ca 130m som känns helt bortkastade i dagsläget.
ETH börjar påminna lite om hur Conte betedde sig sista säsongen i Spurs, fast inte lika illa ännu. Conte sa ju saker enbart för att få sparken kändes det som, ETH verkar säga saker han verkligen tror på själv. Är det för att försöka höja spelarnas självtro eller att få dom att själva vilja prestera bättre?! Samtidigt kan det få motsatt effekt att spelarna tänker att vafan är det här för tränare som är nöjd med var vi är nu. Mount-värvningen tyckte jag verkade vara vettig från början, men nu i efterhand så känns det som att ETH har ingen aning om hur han ska spela med honom. Mount var ändå jävligt bra för Chelsea i omgångar.
Ja, alla mina United-polare pallade inte heller med att titta på United under Mourinhos tid. Det är hemsk fotboll samtidigt som du säger så verkade Mourinho allmänt trött på fotboll och intervjuer/presskonferenser var enbart negativt känslor att se på.
Som du säger så behöver United göra samma omstart som Arsenal har gjort. För varje transferfönster måste dom bli av med dödköttet som inte levererar eller har levererat på länge. Edu lät ju spelare gå gratis för att lätta på lönelistan samt att vissa blev mer av ett problem, spelare som ändå spelat mycket senaste åren: Sokratis, Özil, Mustafi, Willian, Auba m.m. Sedan har dom långsamt rensat ut lite dåliga spelare och ersatt med bättre/rätt spelare. United behöver också en sådan plan för att göra om hela klubben, få in spelare som verkligen bryr sig och vill spela för klubben och inte för lönen. Men det krävs rätt sportchef, ägare samt tränare för att få det att fungera - för likt Artetas resa så kommer det ta tid och dom kommer få mycket skit/dåliga resultat innan det vänder till positivitet.
Arteta har en FA-cuptitel, det var också under hans första månader och det var Emery som ledde laget i dom första matcherna. Men som du säger sedan dess har det inte varit något sedan dess, men alla kan väl se att dom enbart blir bättre för varje säsong och större titlar är inte långt borta.
Jag hoppas det vänder för United för jag saknar dom stora matcherna mellan Arsenal och United.