2024-04-21, 17:51
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalomaleichem
Får man fråga vilka faktorer?

Barnafödandet har haft en minskande trend i flera år i princip hela västvärlden och Japan/Sydkorea. Forskare inom demografi tror det främst beror på kulturförändringar i hur vi ser på barnafödande och familjeliv i relation till andra delar av livet. Man kan inte se att ekonomisk utveckling har en märkbar effekt när man jämför olika länder.
Citera
2024-04-21, 20:32
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Barnafödandet har haft en minskande trend i flera år i princip hela västvärlden och Japan/Sydkorea. Forskare inom demografi tror det främst beror på kulturförändringar i hur vi ser på barnafödande och familjeliv i relation till andra delar av livet. Man kan inte se att ekonomisk utveckling har en märkbar effekt när man jämför olika länder.

Det är både konstigt och lite otäckt & mystiskt att det med 2-3 miljarder MER människor på jorden ändå inte föds lika många som tidigare!

Och i Sverige så verkar de som är i 30 års-åldern nu vara den årskull som är störst och INGEN kull under dom är fler än just de vilket också följer samma mönster som i världen i övrigt.

Vad det innebär framöver kan nog de flesta förstå och allt färre behöver försörja allt fler äldre om si så där 30år, men det lär hända mer skumma saker innan dess, antar jag.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/befolkningspyramid-for-sverige/#Senaste_aret

Och enligt mig så säger detta en hel del om hur fort vår värld (eller de som lever i den) förändras!

Ibland till det bättre, men på tok för ofta till det sämre.

/
Citera
2024-04-21, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Lägenheter i city, bara kolla senaste sålda på Booli.

Hus, norr/västerort i Stockholm, mellanprissegmentet 5-7m.

Marknaden verkar betydligt hetare än för 2-3 månader sedan vilket kanske är rätt normalt men har även hört anekdotiskt från några bekanta som köpt att det är bra läge "för räntan kommer helt klart sänkas nu". De har då köpt dyrare boende redan och ska sälja i maj/juni.

Här är ett exempel:

https://www.hemnet.se/salda/villa-7rum-sundby-stockholms-kommun-dagsverksvagen-167a-244591116719490552

Sommarbilder, varit ute sen typ september. Såldes nu snabbt när det var ute på nytt, +7% +500k.
Ja man vill nog inte vänta för länge nu som köpare, när räntan gått ned något bör det ju rimligen stiga lite igen!
Citera
2024-04-21, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shalomaleichem
Okej så i Stockholm är man mer rädd för framtiden, är vaccinerad och fler personer är incels och överviktiga som tycker synd om sig själva än i övriga landet? Man skaffar även inte barn för man kör stenhårt på karriären i Stockholm?

En sak som jag har märkt där jag bor är att folk som har fina karriärer och är ambitiösa har oftast bildat familj och bor i villakvarter.

Vanliga arbetare skaffar i regel inte barn de blir de så kallade incelsen som bor på sina 60kvm i bästa fall.

Men jag antar att Stockholm är annorlunda än övriga landet enligt din beskrivning.

Nej om du läser vad jag skriver så menar jag inte.
Ett rum i Stockholm kostar generellt mellan 1-2miljoner.
För ett par som funderar på att skaffa barn så är inte pengarna ett problem de är de övriga faktorerna jag nämner som trumfar den extra millen som man måste lägga på boende.
Citera
2024-04-21, 21:41
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dimpadool
Ja man vill nog inte vänta för länge nu som köpare, när räntan gått ned något bör det ju rimligen stiga lite igen!

Tja, vi får väl se. Räntesänkning kanske kommer, förmodligen mindre sänkningar än många tror. Samtidigt har de höjda räntorna haft förvånansvärt liten påverkan nedåt på priserna så då verkar det ologiskt om priserna stiger för att de sänks något (typ 100p över två år). Ser vi prisökningar igen till hösten kan det dock börja bli tal om nya räntehöjningar och då blir det kanske för många smällar för BLT.

Såhär på marginalen styrs mycket av psykologi. Förväntar man sig att priserna går upp kan man med gott mod buda lite extra (marknaden går upp så mitt "överpris" hämtas in) samt om man ska sälja förväntas det gå fort och med avans. Så runkas detta runt i ankdammen och blir självuppfyllande.
Citera
2024-04-22, 08:54
Medlem
Citat:
Tja, vi får väl se. Räntesänkning kanske kommer, förmodligen mindre sänkningar än många tror. Samtidigt har de höjda räntorna haft förvånansvärt liten påverkan nedåt på priserna så då verkar det ologiskt om priserna stiger för att de sänks något (typ 100p över två år). Ser vi prisökningar igen till hösten kan det dock börja bli tal om nya räntehöjningar och då blir det kanske för många smällar för BLT.

Såhär på marginalen styrs mycket av psykologi. Förväntar man sig att priserna går upp kan man med gott mod buda lite extra (marknaden går upp så mitt "överpris" hämtas in) samt om man ska sälja förväntas det gå fort och med avans. Så runkas detta runt i ankdammen och blir självuppfyllande.

Sänks räntan kommer vi garanterat se prisökningar på husen. Kan bli en ketchup-effekt då många köpare inväntat lägsta möjliga pris som nu kanske tror att tåget börjar rulla. Bara rent psykologiskt drivet. Vi ser ju redan nu att priserna smyger sig uppåt enligt folk i tråden
Citera
2024-04-22, 10:04
Medlem
Citat:

Det känns rimligt att många har "prisat in" att räntehöjningarna är temporära. Det är iaf så jag tycker det snackas om det på stan och i tidningar. Jag tror det skulle se rätt annorlunda ut om alla skulle vara överrens om att 4% styrränta skulle hålla i sig 10 år frammåt.
Citera
2024-04-22, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är givetvis inte bara att smälla upp hus varsomhelst i skogen. Folk vill bo nära service, bra förskolor och skolor, bra fritidsaktiviteter osv.

Dessutom är det inte helt gratis att bygga hus. Idag kostar ett badrum, om det görs med hantverkare, minst 150000kr. Och då får du ett rätt mediokert badrum.

Ja du har rätt att hantverkare tar ut hutlöst betalt för att renovera nuförtiden. Klart alla skruvat upp priserna när bopriserna gått upp. Tror man vant sig med orimligt stora marginaler i branschen tillsammans med inflationen.
Citera
2024-04-22, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Under pandemin och efteråt var det många som förutspådde att stora folkvandringar skulle ske på grund av hemarbete, men det har visat sig vara ganska begränsat i omfattning. Folk bor inte bara i städer för jobbets skull, och många är inte intresserade av att jobba hemifrån på heltid. Folk vill ha tillgång till uteliv, restauranger, aktiviteter, kultur, vänner och familj. Få är intresserade av att sitta och uggla i en stuga i Norrlands inland, bara för att det nu går bra att jobba därifrån.

Och att pandemin hettade upp bostadsmarknaden är klart förståeligt - nu när alla spenderade mer tid hemma blev hemmet ännu viktigare - alla ville byta upp sig till något större med fler bekvämligheter, och pengar var fortfarande mestadels gratis.

Stämmer såklart. Men nu när det borde ha blivit en återgång till mindre prio på boendet så visar det dig att alla sätter pris baserat på att värdet ska öka snarare än annat. Det är en ponzi såklart.
Citera
2024-04-22, 10:28
Medlem
Länsförsäkringar har räknat på hur mycket man måste spara till sina barn för att de ska kunna köpa en 1a.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-foraldrar-tar-av-barnens-sparpengar

Givet historisk utveckling så räknar länsförsäkringar att genomsnitts 1an ska kosta 3,4 miljoner om 18 år.
Då behöver man spara 1 300 / månad för att ha råd med bara kontantinsatsen. Detta är inklusive avkastning på 6% per år.

För Stockholm behöver man spara 2 000 / månad.

Dvs för Stockholms familjen med 2 barn måste man spara 4 000 / månad bara för att dina barn ska kunna bo kvar i stan. Som referens så sparar genomsnitts hushållet 5 622 kronor per månad (detta inkluderar amortering, så man kan nog inte avsätta 4 000 per månad till sina barn i genomsnitt)

https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2023/svenskarnas-sparande-letar-efter-ett-nytt-normallage

Det känns ju inte så hållbart eller ska alla pengar gå till bostad i framtiden?
Citera
2024-04-22, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Vad tror ni kommer Riskbanken att sänka räntan i maj?
Med tanke på att åtminstone FED börjar utesluta sänkningar öht i år så är jag tveksam. Svenska kronan och inflationen här kommer då sannolikt dra iväg igen.

Är det ännu mer hopium till folket eller kommer dom sänka 25 pkt - får en svagare krona och knappt någon lättnad för de belånade?

Räntesänkningarna har hela tiden flyttats fram i tid, vilket jag skrivit flera ggr förut, men läste att Riskbanken har en tolerans upp mot 1kr/12$ och då kanske dom sänker i maj ändå?

Förövrigt tror ni att det kommer påverka märkbart? Jag inbillar mig att folk tror att det kommer bli en stor lättnad men i realiteten tror jag inte att det gör någon större skillnad då räntorna inte kommer sänkas mycket alls det här året om de fullföljer och sänker.

Flera FED ledamöter har dessutom hintat om räntehöjningar, även om jag tror att det är för att tygla börserna så finns det viss logik i att USA skulle behöva kyla av ännu mer. Det ser just nu ut att bli ”no landning” = hög inflation.

Min egen spekulation har från början varit att räntorna snabbt kommer sänkas när det börjar brista någonstans.

Jag tror vi måste inse att man vill behålla hög inflation. Men man ser att det finns folklig acceptans i inflation på boende. Men inte i dagligvaror.

Så även fast man förstår att man skapar inflation kommer man sänka räntan.

Troligtvis borde usa och eu inte göra det. Men man ser det som minst negativt
Citera
2024-04-22, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Länsförsäkringar har räknat på hur mycket man måste spara till sina barn för att de ska kunna köpa en 1a.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-foraldrar-tar-av-barnens-sparpengar

Givet historisk utveckling så räknar länsförsäkringar att genomsnitts 1an ska kosta 3,4 miljoner om 18 år.
Då behöver man spara 1 300 / månad för att ha råd med bara kontantinsatsen. Detta är inklusive avkastning på 6% per år.

För Stockholm behöver man spara 2 000 / månad.

Dvs för Stockholms familjen med 2 barn måste man spara 4 000 / månad bara för att dina barn ska kunna bo kvar i stan. Som referens så sparar genomsnitts hushållet 5 622 kronor per månad (detta inkluderar amortering, så man kan nog inte avsätta 4 000 per månad till sina barn i genomsnitt)

https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2023/svenskarnas-sparande-letar-efter-ett-nytt-normallage

Det känns ju inte så hållbart eller ska alla pengar gå till bostad i framtiden?
Eller så belånar man sitt hus om 18 år och ger ungarna en slant. Eller så får de klara sig själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in