2025-03-06, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Nja. Det finns nog en inte obetydlig grupp som tappar mark fr varje mnad och skulle behva att rntorna sjunker mer och snabbare fr att inte slutligen hamna under ytan.

S har det ltit sedan vren 2022. Alla som vill och har dlig ekonomi slipper amortera vilket innebr att dessa personer inte sammantaget betalar mer i mnaden nu n de gjorde nr deras bolnernta var 1%
Citera
2025-03-06, 14:42
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Vad hnder med med amorteringskravet och lgre krav p kontantinsatsen fr kp av bostder? Utredningen r ju frdigstlld under nov-2024 mste ju f effekter p priserna ?

Sker du lite trst efter den senaste inflationschocken och den krypande insikten om rntan eventuellt ska upp snarare n ner nsta gng det blir ndring?

D fr jag tyvrr meddela dig att att bolnetorskutredningen (som gick ut p att ge folk mjligheten att sjunka n djupare ner i skuldtrsket) inte gtt vidare till beredning utan ligger begravd i nn byrlda. Det verkar vara SD som inte ltit sig vertygas om att kad skuldsttning r en jttebra samhllsreform. S p den fronten hnder ingenting.
Citera
2025-03-06, 16:32
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Sker du lite trst efter den senaste inflationschocken och den krypande insikten om rntan eventuellt ska upp snarare n ner nsta gng det blir ndring?

D fr jag tyvrr meddela dig att att bolnetorskutredningen (som gick ut p att ge folk mjligheten att sjunka n djupare ner i skuldtrsket) inte gtt vidare till beredning utan ligger begravd i nn byrlda. Det verkar vara SD som inte ltit sig vertygas om att kad skuldsttning r en jttebra samhllsreform. S p den fronten hnder ingenting.

Jag pratar inte egna anekdoter.
Jag vill veta d detta br f negativa eller positiva priser beroende hur man ser det
Citera
2025-03-06, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Men rntorna gick inte upp, de gick ned - ganska rejlt. Det r inte skicklighet, det r tur, men det r ett faktum. Svida rntorna inte gr upp igen kommer folk klara sig ungefr som folk klarat sig tidigare.

Tur? Det var uppenbart fr alla utom de mest inbitna konspirationsteoretikerna att rntorna skulle g ned. tminstone ett r tillbaka om inte lngre stod det klart.
Citera
2025-03-06, 20:37
Medlem
Jag man skulle hyrt ett tag till kanske
Men jag prutade p nyproduktion och n finns ngra oslda 2:0r kvar i freningen tror jag
Vrsta fall fr jag hyra in mig hos flanders lyxvilla med pool
Citera
2025-03-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palantirr
Tur? Det var uppenbart fr alla utom de mest inbitna konspirationsteoretikerna att rntorna skulle g ned. tminstone ett r tillbaka om inte lngre stod det klart.
Du r en fantiserande spelmissbrukare och kommer sluta pank. Dina anekdotiska utfall dremellan blir inte s intressanta.
Citera
2025-03-06, 21:30
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
S har det ltit sedan vren 2022. Alla som vill och har dlig ekonomi slipper amortera vilket innebr att dessa personer inte sammantaget betalar mer i mnaden nu n de gjorde nr deras bolnernta var 1%

DI. Deras redaktion r riktiga s.k. hyrestorskar:

https://www.di.se/nyheter/allt-fler-...arkant-okning/
Citera
2025-03-06, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Du r en fantiserande spelmissbrukare och kommer sluta pank. Dina anekdotiska utfall dremellan blir inte s intressanta.

Fast nu r det bevisligen s att nr du och andra foliehattar fantiserade om styrrntor p 10% s snkte RB rntorna. Du kan inte frneka detta.
Citera
2025-03-06, 21:46
Medlem
Citat:
Fast nu r det bevisligen s att nr du och andra foliehattar fantiserade om styrrntor p 10% s snkte RB rntorna. Du kan inte frneka detta.

I reala termer var rntan knappt positiv, i vad? Typ ett r? Var nog vldigt mycket nsketnkande att det skulle fixa 10 r av negativa rntor + 2 r att trycka pengar frn intet under pandemin.

Men det fanns anledning till att dom brjade snka ocks, dom var rdda.
Citera
2025-03-06, 23:41
Medlem
Citat:
Det gjorde jag verkligen inte.

Du tror allts att jag menade ngot annat n vad jag skrev, men det gjorde jag inte. Du r en fantiserande spelmissbrukare. Du fantiserar om vad du sjlv gjort, du fantiserar om vad andra gr, osv.

Att du fantiserar ihop saker betyder inte att vi har gjort de sakerna p riktigt. Det r sagor som existerar i ditt huvud.
Citera
2025-03-07, 03:02
Medlem
slemhogs avatar
Inflationen rusar till 2.9%, dags fr rntehjning igen, som jag pratade om i dec redan! Mer rnta p sparpengarna. Kronan strks ocks vilket r bra.
Arbetslsheten och konkurserna rusar ocks. Vakansgraden i Stockholm r p 10%.
Fr se om min prognos om global ekonomisk jttekris och aktiekrasch slr in om 6 mn ocks, sjukt vervrderat allt, kanske Trumps tullkrig blir en av de bidragande orsakerna till det. Go Trump!

Snart blir bolnetorskarna skinnade igen. Tur man inte kpte i nrfrort.
Senast redigerad av slemhog 2025-03-07 kl. 03:10.
Citera
2025-03-07, 06:28
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Rtt sjukt egentligen att folk inte klarar en rntehjning till nstan normalniv som dessutom inte r speciellt hg.
Men gissar p att mnga av dessa ger fan i att amortera och sedan ker p solsemester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in