Flashback bygger pepparkakshus!
2024-05-29, 14:46
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Tullinge är jäkligt trevligt och du får ett riktigt fint hus för 7-9 miljoner. 20 min med pendel till stan.

Ska erkänna att jag nog aldrig varit där. Men låter dyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av viruse
I Råsunda går villor för kring 15 000 000 eller mellan 80-100 000 per kvadratmeter. Är det billigt om du jämför med Tullinge och Åkersberga?

Är nog primärt lägenheter som säljs där.
Citera
2024-05-29, 15:27
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Så ingen risk har realiserats när räntan har höjts megamycket och du tycker fortsatt att skuldsättningen är problematisk? Hade varit intressant att höra hur du resonerar då. Och jag vill inte ha några grafer över skulder generellt eller några procentuträkningar hur mycket den har ökat. Jag vill ha konkreta exempel.

Håller det inte som omöligt att det ska hända men än så länge verkar bostadsägare klara sig ganska bra. Men som sagt, du får gärna visa vart jag tänker fel.

1. Räntan har inte höjts megamycket och nu är den dessutom på väg ned.

2. Trots blygsam räntehöjning har ekonomisk media rapporterat om att hushållens ekonomi verkligen är ansträngd.

3. Har du de senaste 18 månaderna hållit för både ögon och öron när frågan och svenska hushålls _mycket_ problematiska skuldsättning behandlats i ekonomisk media?

Läs Pontiacs inlägg igen:
(FB) Bostadsmarknaden i Sverige just nu!
Citera
2024-05-29, 15:34
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Varför har du fått för dig det? Dina vaneföreställningar är ganska långt ifrån verkligheten, medelpriset per kvm är mer än dubbelt så högt på Manhattan...tycker du själv det låter rimligt att medelpris per kvm borde vara samma på Manhattan som i sthlm?
Jag kan en del om Manhattan, jag har bott där.
https://www.statista.com/statistics/1235728/average-price-of-residential-properties-per-square-foot-by-type-manhattan-new-york/
Co-ops som är BR kostar $1200 per square inch. Ta det gånger USD 10.5 x 10 = 126k per kvm. Siffrorna gäller 2023 och de håller på att rasa 2024.

Priset på Östermalm är just nu 114k per kvm.

Så, ja, priserna är samma på fin adress i Stockholm som på fin adress i New York.

Spekulerar i att även du tycker det är chockerande dyrt i Stockholm om man jämför med Manhattan.
Citera
2024-05-29, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Jag kan en del om Manhattan, jag har bott där.
https://www.statista.com/statistics/1235728/average-price-of-residential-properties-per-square-foot-by-type-manhattan-new-york/
Co-ops som är BR kostar $1200 per square inch. Ta det gånger USD 10.5 x 10 = 126k per kvm. Siffrorna gäller 2023 och de håller på att rasa 2024.

Priset på Östermalm är just nu 114k per kvm.

Så, ja, priserna är samma på fin adress i Stockholm som på fin adress i New York.

Spekulerar i att även du tycker det är chockerande dyrt i Stockholm om man jämför med Manhattan.

https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Sweden&city1=Stockholm &country2=United+States&city2=New+York%2C+NY

180k per kvm i New York. 105 i Sthlm.
Sthlm närförort 58k. 110k i New York

Hyra 1a i NY 46k i månaden. 16k i Sthlm (vilket måste vara andrahandshyror, snittet för förstahandskontrakt är mycket lägre än så, kanske 4-7k.

Diffen är väldigt lik diffen i levnadsomkostnader mellan städerna generellt. Priserna är mao helt rimliga.

Härligt fö med det facila priset 32k i mån för dagis per barn..
Senast redigerad av flanders 2024-05-29 kl. 16:08.
Citera
2024-05-29, 16:22
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Sweden&city1=Stockholm &country2=United+States&city2=New+York%2C+NY

180k per kvm i New York. 105 i Sthlm.
Sthlm närförort 58k. 110k i New York

Hyra 1a i NY 46k i månaden. 16k i Sthlm (vilket måste vara andrahandshyror, snittet för förstahandskontrakt är mycket lägre än så, kanske 4-7k.

Diffen är väldigt lik diffen i levnadsomkostnader mellan städerna generellt. Priserna är mao helt rimliga.

Härligt fö med det facila priset 32k i mån för dagis per barn..
Hyran på Manhattan är exceptionellt hög och inte ens amerikaner klarar den. Men den är ju marknadsprissatt och kan inte jämföras med den svenska. F.ö. är räntorna i USA högre än i Sverige så att låna mycket är extremt dyrt i USA.

Här min favoritrapport varje kvartal. man får kolla på co-op om man vill jämföra med Sverige, de andra har typ swimmingpool och tjänare i källaren
https://www.elliman.com/resources/siteresources/commonresources/static%20pages/images/corporate-resources/q1_2024/manhattan-q1_2024.pdf
Median sales price är samma 2024 som 2015 och ungefär 8 mkr.
Citera
2024-05-29, 16:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Vem fan kallar ett radhus för hus? Vad får dig att tro att jag inte får professionellt resultat, det är inte raketkirurgi det här handlar om. Men uppenbarligen för svårt för en stockholmare. Om pumpen går sönder köper jag en ny, om det inte är något enkelt som pajat typ cirkulationspump. Vad får dig att tro att jag vill göra samma sak hela tiden? Vem har sagt att bostäder inte kostar pengar? Jag tjänar bra på andra investeringar, jag har inga lån, du behöver inte oroa dig för min ekonomi. Men du verkar tro att alla är lika inkompetenta som dig och endast är förmögna att sitta med en enda sak på jobbet för att sedan spendera 4 timmar framför TVn när.dom kommer hem.
Hela diskussionen bestod i att det kostar att bo oavsett boendeform ditt inavlade sär.
Citera
2024-05-29, 16:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
1. Räntan har inte höjts megamycket och nu är den dessutom på väg ned.

2. Trots blygsam räntehöjning har ekonomisk media rapporterat om att hushållens ekonomi verkligen är ansträngd.

3. Har du de senaste 18 månaderna hållit för både ögon och öron när frågan och svenska hushålls _mycket_ problematiska skuldsättning behandlats i ekonomisk media?

Läs Pontiacs inlägg igen:
(FB) Bostadsmarknaden i Sverige just nu!
Inflationen verkar ha fastnat, fraktpriser och råvaror hackar uppåt och blir dyrare.
Vi får se till vinternq
Citera
2024-05-29, 16:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
OT raderat. Kriget mellan Ryssland och Ukraina är ej topic.

Mod.
Citera
2024-05-29, 16:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Incitament är att vi haft enorma värdestegringar och att du ofta har lite bättre ordning i en Brf då folk är mer rädda om det man är delägare i än det man hyr.
Fråga valfri svensk så kommer 70 % tro att vi per automatik kommer att fortsätta den resan som gjordes från 1995-2021.

Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Incitamentet för att köpa BR och inte välja HR är läget, grannarna, och sett i historiskt perspektiv 70 år tillbaka, att BR är mycket billigare i månadskostnad.

Det är inte kontroversiella fakta att människor som äger sitt boende (BR) tar bättre hand om det än folk som hyr andras boende (HR). Detta ger i det långa loppet billigare månadskostnad. Jämför t.ex en ägd bil och en hyrd bil, vilken bil köper du helst efter 5 år?...

Fast hyr du betalar du rent konceptuellt av någon annans lån. Dvs. det finns en fördel att själv äga.

Sedan kan man ju inte bara titta på ögonblicksbilden av månadsutgifterna för BR vs. HR. Amorterar man sänker man ju även räntekostnaden över tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Merparten är helt obrydda om belåningsgrader och räntenivåer.
Många läser inte ens föreningens redovisning utan tittar på läge och om de har råd att låna och bo.

Jo, där håller jag väl med. Är förstås inte avgränsat till BR utan även husspekulanter är beredda att belåna sig upp över öronen pga. en förväntan om att priserna åter ska skena, man tar inte heller höjd för ev. oförutsedda utgifter som kan uppkomma.
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2024-05-29 kl. 16:45.
Citera
2024-05-29, 16:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Nja, hade jag haft möjlighet till en hyresrätt i samma områdee som jag bor i idag samt samma områden vi letar större boende i hade jag nog inte valt br i dagsläget. Nu är ju problemet tillgång i dessa områden samt hyreskön. Har stått i kön i ca 7 år och dessvärre räcker det inte till en trea/fyra i dessa områden. Givet att en HR på sikt hade varit dyrare hade det i vårt fall fortfarande varit att föredra då vi dels inte lär bo i nya bostaden mer än 4-5 år samt jag kan få betydligt högre avkastning med likvärdig hävstång via jobbet. Incitamenten för BR handlar för oss om läget samt tillgängligheten.

Så är det, det är ju ingen hemlighet att man idag behöver stå länge i bostadskön för att komma någon vart. En vän fick efter 12-13 år i bostadskön en skokartong i en förort ute på Södra linjen, inget drömboende direkt. Innerstan kan man givetvis fetglömma.

En annan nackdel med HR är att man blir begränsad om man vill flytta. Väntar man barn och behöver något större ska man hanka sig fram och försöka byta, men då får man ofta kompromissa med betydligt sämre läge.
Citera
2024-05-29, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Ska erkänna att jag nog aldrig varit där. Men låter dyrt.

Är nog primärt lägenheter som säljs där.
Har förkovrat mig nu. Populariteten ligger nog i att det finns mycket sekelskifteslägenheter som i stan och precis som i stan finns tunnelbana vilket det blir mer av, samt alla uber eats mm levererar precis som i stan men till ca 70-75% av priset i stan. Det är "nästan stan"
Citera
2024-05-29, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Fast hyr du betalar du rent konceptuellt av någon annans lån. Dvs. det finns en fördel att själv äga.
Fast den fördelen är osäker om man inte vet med sig att man kommer bo där en längre tid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in