Citat:
Ursprungligen postat av
BuggaMigInte
Hehe i så fall verkar du ha breddat den! Men visst, alla som handlar har något skäl, eller kan åtminstone komma på ett skäl i efterhand. Är det så du ser på saken? Om man har ett skäl så får man mening på köpet?
Absolut. Sedan gör vi en ragnordning där vissa aktiviteter anses vara meningsfullare än andra baserat på hur de bidrar till något större.
Citat:
Skulle det göra nåt om allt liv, låt säga hela universum, försvann utan ett spår imorgon? I så fall har existensen ett egenvärde enligt dig, eftersom alla subjektivt värderande varelser är borta men ändå har något gått förlorat så att säga. Enligt mig saknas den typen av mening eller värde.
Begrepp som
värde är självklart inte applicerbart utan värderande varelser.
Det är därför jag inte förstår ”egenvärde”. Det blir bara ett nonsensord.
Vi brukade värdera sånt som kött och honung till exempel. Ganska jordnära saker alltså.
Ordlekar som "meningen med livet" kom senare när vi fick tid över till annat.
Citat:
Vad gäller att spänna en båge så är ju det trevligt, och det är så klart roligare att försöka träffa nåt än att bara skjuta utan mål, men jag skulle inte säga att det har någon mening, utöver såna subjektiva saker. Det går så klart bra att kalla det mening också, men i vilket fall så förblir det subjektivt. En slags fantasi som jag brukar kalla det; något som måste animeras med tro.
Mening är något vi projicerar på världen, ja. Det är en del av vårt operativsystem.
Förmågan att göra oss mentala koncept för att kunna navigera i världen.
Här finns ett spektrum mellan vidskepelse och nyttiga fiktioner.
Citat:
Personligen har jag inget intresse av varken paradis eller evighet, utöver det som redan finns tillgängligt.

Allt som förändras får gott fortsätta med det, i mina ögon. ^^
Samma här. Jag tycker ändå att allt är ett mysterium och det är spännande nog för mig.
Citat:
En del kan väl tänkas nöja sig med det lilla, och vissa tror sig kräva något större. Det som är gemensamt är nog att båda grupperna försöker fylla ett oändligt tomrum med spadtag eller grävskopor.
Vad finns det för tomrum utom tomrummet som är kvar efter att man förlorat något?
Om man inte gör sig några illusioner utan accepterar det som är, och gör det bästa av det så har man inget att förlora. Då kan man till och med unna sig att fantisera lite ibland.
Citat:
Nånstans så kan jag gissa att alla inser hur absurt och lönlöst det är. Varken "lite mer" eller "mycket mer" blir någonsin tillräckligt. Finns det nån som lever ett helt liv utan att någonsin erkänna det? Finns det nån som inte känner tyngden av det erkännandet?
Jag känner ingen tyngd, hehe …
Citat:
Jag vet förstås inte hur det är för dig—vi kanske pratar om samma sak med olika ord—men jag är åtminstone glad att inget av betydelse beror på vare sig jag finner en bättre plats eller inte.
Det beror på vad du menar. Blomman söker sig till ljuset.
När du äter är du på en bättre plats än när du var hungrig.