Citat:
Ursprungligen postat av
Jagaresamlaren
Precis som jag skrev finns det ingen människa som tex. sätter sig på toa eller äter mat enbart för ett syfte som att en bil är ett transportmedel. ”Nu bajsar jag för barnens skull” eller ”nu äter jag för att överleva så att jag kan fortsätta med mitt arbete”
Däremot är alla medvetna om att man tankar bilen för att ta sig från A till B. Livet går inte att jämföra med någonting som en bil eller en klocka
Jo, det går jättebra att jämföra.
Meningen med livet är att ta sig från A till B (som bilen). Vad exakt som behövs i stunden för att ta sig till målet är oftast inte unika för just det målet: sova på natten, äta mat, packa, osv.
Meningen med livet är att visa det man kan (som klockan). Det gäller att ha goda batterier, inget grus i maskineriet och ticka på.
Det där fetade kan jag känna igen, så tänker jag för jag inte tappa all energi medan jag arbetar. Men när jag tar mig ur sängen är det ofta p g a detet som suktar efter frukost, då det tar längre tid innan jaget och överjaget har vaknat. Därför kan jag ändå hålla med om att jag inte alltid drivs av mitt samvete och mina ideal.
Det som man kan klura på är meningen med att söka upp meningen med livet. Med Jungs termer bör det vara överjaget som fått för sig att
man ska göra meningsfulla saker och inte slösa bort sitt liv impulsivt av detets naturliga begär.