Citat:
Ursprungligen postat av
BuggaMigInte
Nog har du väl en bredare förståelse av vad mening kan vara för nåt? Försök inte lura mig gosse. ^^
Min definition av mening är väl bred nog för att täcka in allt som motiverar till handling?
Medan hobbynihilisterna här inte har någon definition alls utan kastar begreppet på sophögen märkt "övernaturligt".
Citat:
Det som folk brukar tänka sig i den här kontexten är väl snarare något slags gudagivet syfte, eller något objektivt. Något skäl till livet i sig. Ett egenvärde.
"Egenvärde"? Vad är det egentligen?
Känslan av mening är att spänna bågen och sikta på ett mål.
De abstrakta målen du nämner får människor att spänna sin båge i vardagen.
Men vad skulle du göra om du faktiskt kom till paradiset och fick leva i evighet?
Har evigt liv ett "egenvärde" även om det är meningslöst?
Citat:
Enligt din beskrivning av mening så verkar det som att en apatisk deprimerad person faktiskt inte har någon mening med livet; är det verkligen i linje med hur du ser på saken?
Nej, tvärtom.
Mening kan vara något konkret och enkelt, vad som helst som tar den apatiska personen till en lite bättre plats. Det är ju det som är mitt budskap, att meningen först och främst finns i det lilla som skänker glädje. Det behövs inga storslagna löften om eviga paradis för att livet ska vara meningsfullt.
Tvärt om kan det eviga livet vara förfärligt meningslöst om du inte har just förmågan att uppskatta magin där andra går kallt förbi.