2024-04-15, 05:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Han gillade inte att stå i centrum på mordnatten då höll han låg profil och undvek media helt....
Nu saknade media saftblandare på bilarna och reflexvästar 1986. SE insåg väl att det inte skulle hjälpa mot "snömosmänniskorna" att prata med media på mordnatten. "Mördaren SE sprang runt kvarteret och pratade direkt med media för att skaffa sig ett alibi" skulle begåvningareserven mässat.

Att SE helt enkelt missade media på mordnatten är fullt möjligt.
Men tyck du gärna att det är "konstigt" du gillar ju att tänka så.

SE hade varit aktiv hela dagen och valde att åka hem och packa. SE var höggradigt berusad och kraftigt kortisonpåverkad också tydligen.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-04-15 kl. 06:01.
Citera
2024-04-15, 06:34
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Han gillade inte att stå i centrum på mordnatten då höll han låg profil och undvek media helt....

Mannen som alltid ville synas som herre på täppan förvandlades plötsligt till Den osynlige mannen.

Han duckade Ulf K:s fotoblixtar och inkommande reportrar, fastän han visste att berätta för frun, i telefon, att OP blivit skjuten. Out of character?
Citera
2024-04-15, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Mannen som alltid ville synas som herre på täppan förvandlades plötsligt till Den osynlige mannen.

Han duckade Ulf K:s fotoblixtar och inkommande reportrar, fastän han visste att berätta för frun, i telefon, att OP blivit skjuten. Out of character?

Inte ens nyfiken att gå dessa 50m när han kommer ut från Skandia igen vid midnatt...

Hade det varit 2km så hade jag kanske förstått men 50m med poliser som ff tar vittnesmål och som nu troligen har mer tid för honom...

Nope mordnatten var Engström inte alls pigg på att hamna i något rampljus trots att han enligt sig själv varit första vittnet och kanske sett GM (LJ) ...Nej hem och se nyheterna och läsa på i tidningar först så han kan brodera ut storyn
Citera
2024-04-15, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Nu saknade media saftblandare på bilarna och reflexvästar 1986. SE insåg väl att det inte skulle hjälpa mot "snömosmänniskorna" att prata med media på mordnatten. "Mördaren SE sprang runt kvarteret och pratade direkt med media för att skaffa sig ett alibi" skulle begåvningareserven mässat.

Att SE helt enkelt missade media på mordnatten är fullt möjligt.
Men tyck du gärna att det är "konstigt" du gillar ju att tänka så.

SE hade varit aktiv hela dagen och valde att åka hem och packa. SE var höggradigt berusad och kraftigt kortisonpåverkad också tydligen.

Jaså han åkte hem och packade ...?

Skulle han till Idre dagen efter ?

Maggan måste blivit besviken när han bjöd hem lite media på förmiddagskaffe..

Roligt när Roger M nu 2020 uttalade sig om Stig Engström....Ja nu fattar jag att Stig eg pumpade mig på info..
Citera
2024-04-15, 07:04
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det någon som har tillgång till Thomas Petterssons bok om Skandiamannen?
Står det något om en konstig historia om att en luftballong skulle skadat en skorsten på huset?

Jag har inte boken framför mig, men ja, den storyn är med.

Det är en granne som berättar om det.
Att Engström hade renoverat skorstenen, men att det inte hade blivit bra.
Enligt grannen hittade då Engström på storyn om en luftballong vars rep hade slagit i skorstenen.

Det hela följs upp med andra exempel som påvisar att Engström hade en vana att "slira med sanningen" om syftet var att inte ta ansvar för något.
Citera
2024-04-15, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag har inte boken framför mig, men ja, den storyn är med.

Det är en granne som berättar om det.
Att Engström hade renoverat skorstenen, men att det inte hade blivit bra.
Enligt grannen hittade då Engström på storyn om en luftballong vars rep hade slagit i skorstenen.

Det hela följs upp med andra exempel som påvisar att Engström hade en vana att "slira med sanningen" om syftet var att inte ta ansvar för något.

OK! Tack för svaret.
Citera
2024-04-15, 08:53
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Något att hålla utkik för!

Han kunde tryggt plocka fram den ur rockärmen, eftersom den varit med i tidningar och TV.

Det man skulle vilja se hos Vittnet-SE är mer "exklusiva" detaljer, som när BP nämner LL:s arbetsbyxor.

Kolla rekonstruktionsfotot på LL! Tror inte de omnämns någonstans utom i polisens papper ...

S.L.E.M.S.U.G.

Det kanske får bli namnet på vårt fan-zine till Skandiamannens, Skandiahusets och Sveavägens ära!

Med stående avdelningar som Stickans Kokvrå: Whiskey i köttfärssåsen?

Ja...

Det man saknar med Engström är ju specifika inslag som upplevs som självupplevda.
Min tolkning (oberoende skuldfrågan) är att LJ är det enda som verkar vara självupplevt.

Resten känns närmast forcerat och fabulerat.
Sättet han uttrycker sig på är oerhört avvikande (mot hur folk generellt uttrycker sig).
Sedan är jag som sagt öppen för att han alltid pratade så...

Om jag skulle berätta liknande story (om jag hade varit med om samma sak) finns det inte en chans att jag hade inkluderat detaljen 'längst ut på trottoaren' om jag inte kunde understryka varför.

Tex - "Jag fick längst ut på trottoaren därför det låg massa bråtte mot husväggen".

Att enbart berätta att man gick längst ut på trottoaren är superkonstigt.
Det är som att säga: "Jag åt sedan lunch med höger hand".

Det fyller ingen funktion!

En "funktionell beskrivning" hade varit: "Jag åt sedan lunch och behövde då använda höger hand istället för vänster då jag hade stuckat vänster tumme".

I Engströms fall (när han berättar det) verkar det enbart handla om att ge en förklaring till varför han hamnade bakom annonspelaren och att han då behövde snedda in till Götabanken.
Det är närmast en efterkonstruktion, men utan förklaring.

Varför gick han där ute från första början?
Det var inte skottat. Det kunde stänka från Sveavägen. Osv.
99 av 10 människor hade utan tvekan valt att gå längst husväggen.

PS. Jag hade utan tvekan prenumererat på S.L.E.M.S.U.G.
Kanske ett bra ställe att inkludera det familjevänliga spelet "Hitta Engström!" på?
Eller varför inte det Gunnar Wall inspirerade spelat: "Det KAN vara så!" vilket går ut på att hitta på en så tokig förklaring till alla konstigheter med Engström som bara möjligt. För att sedan runda av det hela med: "Jag säger inte att det är så...men det KAN vara så!".

Trevlig vecka.
Citera
2024-04-15, 09:26
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
I Engströms fall (när han berättar det) verkar det enbart handla om att ge en förklaring till varför han hamnade bakom annonspelaren och att han då behövde snedda in till Götabanken.
Det är närmast en efterkonstruktion, men utan förklaring.

Och poängen med det är förstås att han vill ha huvudet vänt bort mot LOP när skotten faller. Gärna någon annonspelare i vägen också. Svårt att förklara annars hur man kan ha missat att se någon GM.

Det tänker han är underförstått även om han inte säger det rakt ut.

Det är åtminstone min tolkning och jag tycker att det är uppenbart att han ljuger väldigt mycket. Men jag drar inga stora växlar på det.
Citera
2024-04-15, 09:41
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Och poängen med det är förstås att han vill ha huvudet vänt bort mot LOP när skotten faller. Gärna någon annonspelare i vägen också. Svårt att förklara annars hur man kan ha missat att se någon GM.

Det tänker han är underförstått även om han inte säger det rakt ut.

Det är åtminstone min tolkning och jag tycker att det är uppenbart att han ljuger väldigt mycket. Men jag drar inga stora växlar på det.

Enig. Man behöver inte dra några växlar här.
Allt jag säger är helt oberoende skuldfrågan.

Din tolkning är inte dum. Dock blir det lite av "översäljande" från Engströms håll.
Han vill verkligen övertyga oss om att han missade allt viktigt här. Han har ju klockan också!
Den har han ju stirrat på hela tiden (ca 60 meter) + det är ju där han har blicken när det smäller.
Så en klocka (som inte lirar så bra i mörker) + en annonspelare låg bakom att han missade mordet på vår statsminister.....vilken osis alltså.

Med det sagt.

Jag kan inte sticka under stolen med att det här med trottoaren och annonspelaren stör mig.
Om NF hade rätt fanns det en individ som gick där ute på trottoaren. Och går man där ute på trottoaren behöver man "snedda in" för att hamna bakom OP.

Återigen. Jag besitter ingen fixerad åsikt gällande skuldfrågan, men det här stör mig.

Engström berättar tidigt (minns inte exakt vilket förhör just nu) att han hamnar bakom annonspelaren för att sedan snedda in till banken.

Som sagt. Här finns det två rimliga förklaringar (om man inte väljer att utgå från att han talar sanning).

1. Allt om klockan, trottoaren och annonspelaren är verktyg för att förklara varför han missade allt av vikt men samtidigt placera honom mitt i orkanens öga. Det ger honom möjlighet att vara framme närmast först, men samtidigt kunna förklara varför han inte såg något av själva mordet.

2. Allt är ett proaktivt försvarstal om någon någonsin skulle säga..."Men vänta lite nu...Jag såg ju dig gå där bakom Olof och Libeth där ute på gatan....."
Citera
2024-04-15, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Sparade ner dom femton punkterna här:
https://www.dn.se/debatt/15-uppgifter-talar-mot-att-skandiamannen-skot-palme/

Här är exempelvis 15 punkter angående konkreta uppgifter från Stig Engström gällande brottsplatsen i närtid till dådet.
Citera
2024-04-15, 09:50
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Här är exempelvis 15 punkter angående konkreta uppgifter från Stig Engström gällande brottsplatsen i närtid till dådet.

Jag menar inte att vara dryg, men artikeln är från 2021-11-25 och har blivit postad i tråden sådär 200 gånger.

Författarna bakom listan har gjort ett riktigt jäkla slarvjobb där de uppenbarligen inte har kontrollerat informationen som florerade i media de första dagarna.
Citera
2024-04-15, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Det ligger helt i linje med att han inte vill bli avslöjad av dem ja. Oavsett om han är GM eller mytoman.

Han kan inte komma ihåg exakt vad han sa till dem och vill allra helst att polisen inte ens pratar med dem.

Det är nog snarare så att SE som hade mytomanbeteende inte la någon större vikt vid samtalet med väktarna. Det var ju på brottsplatsen som allt hände och där SE ville vara viktig. Han kanske inte kom ihåg samtalet med väktarna innan ens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in