Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Något att hålla utkik för!
Han kunde tryggt plocka fram den ur rockärmen, eftersom den varit med i tidningar och TV.
Det man skulle vilja se hos Vittnet-SE är mer "exklusiva" detaljer, som när BP nämner LL:s arbetsbyxor.
Kolla rekonstruktionsfotot på LL! Tror inte de omnämns någonstans utom i polisens papper ...
S.L.E.M.S.U.G.
Det kanske får bli namnet på vårt fan-zine till Skandiamannens, Skandiahusets och Sveavägens ära!
Med stående avdelningar som Stickans Kokvrå: Whiskey i köttfärssåsen?
Ja...
Det man saknar med Engström är ju specifika inslag som upplevs som självupplevda.
Min tolkning (oberoende skuldfrågan) är att LJ är det enda som verkar vara självupplevt.
Resten känns närmast forcerat och fabulerat.
Sättet han uttrycker sig på är oerhört avvikande (mot hur folk generellt uttrycker sig).
Sedan är jag som sagt öppen för att han alltid pratade så...
Om jag skulle berätta liknande story (om jag hade varit med om samma sak) finns det inte en chans att jag hade inkluderat detaljen 'längst ut på trottoaren' om jag inte kunde understryka varför.
Tex - "Jag fick längst ut på trottoaren därför det låg massa bråtte mot husväggen".
Att enbart berätta att man gick längst ut på trottoaren är superkonstigt.
Det är som att säga: "Jag åt sedan lunch med höger hand".
Det fyller ingen funktion!
En "funktionell beskrivning" hade varit: "Jag åt sedan lunch och behövde då använda höger hand istället för vänster då jag hade stuckat vänster tumme".
I Engströms fall (när han berättar det) verkar det enbart handla om att ge en förklaring till varför han hamnade bakom annonspelaren och att han då behövde snedda in till Götabanken.
Det är närmast en efterkonstruktion, men utan förklaring.
Varför gick han där ute från första början?
Det var inte skottat. Det kunde stänka från Sveavägen. Osv.
99 av 10 människor hade utan tvekan valt att gå längst husväggen.
PS. Jag hade utan tvekan prenumererat på S.L.E.M.S.U.G.
Kanske ett bra ställe att inkludera det familjevänliga spelet "Hitta Engström!" på?
Eller varför inte det Gunnar Wall inspirerade spelat: "Det KAN vara så!" vilket går ut på att hitta på en så tokig förklaring till alla konstigheter med Engström som bara möjligt. För att sedan runda av det hela med: "Jag säger inte att det är så...men det KAN vara så!".
Trevlig vecka.